A Forma-1 mindenek előtt a sebességről szól, és ebben a vonatkozásban az időmérő edzéseken lehet igazán villogni. Rubens Barrichellót sokan öregnek tartják (bizonyára a brazil 308 nagydíjas rekordrészvétele alapján), pedig a 39 éves Sao Pauló-i veterán az egyetlen, aki 260 km/óra fölötti átlagsebességet ért el F1-es autóval.

Barrichello 260,395 km/órás átlaggal szerezte meg a pole pozíciót a 2004-es Olasz Nagydíjon, egy Ferrarival. Korábban Keke Rosberg 1985-ös silverstone-i pole-köre számított rekordnak (259,005 km/h), amit Juan-Pablo Montoya csak 2002-ben tudott túlszárnyalni Monzában, egy 920 lóerős Williams-BMW-vel (259,828 km/h).  

A leggyorsabb futamgyőzelem Michael Schumacher nevéhez fűződik, aki 2003-ban 1 óra 14 perc 19,838 másodperc alatt teljesítette az 53 körös (306,720 kilométer) Olasz Nagydíjat. Ez elképesztő, 247,585 km/órás átlagsebességet jelent.

A végsebesség nem igazán befolyásolja egy-egy kör végeredményét, de ez a rekordok esetében megkerülhetetlen. Hivatalos F1-es eseményen Marc Gené a csúcstartó, a Williams-BMW spanyolja 369,4 km/órával repesztett a célegyenesben a 2003-as Olasz Nagydíj időmérő edzésén. Nem hivatalosan Juan-Pablo Montoya a sebességi rekorder: a McLaren-Mercedes kolumbiai pilótájának 372,6 km/órát mértek egy monzai teszten, 2005-ben. De még ez sem a maximum!

A BAR-Honda tesztpilótája, Alan van der Merwe 415 km/órás álomsebességet ért el egy speciálisan átalakított F1-es versenyautóval a bonneville-i sósivatagban. A Honda első F1-es sebességi rekordkísérletét a felázott talaj miatt el kellett halasztani, de 2006 júniusában sikerült célt érni, a három futás átlaga 400 km/óra fölött volt.

Bonneville 400: a BAR-Honda F1-es sebességi rekordkísérlete

De a száguldó cirkuszban nemcsak a sebesség, hanem a megbízhatóság is számít. Nick Heidfeld megszakítás nélkül 33-szor látta meg a kockás zászlót a 2007-es Kínai és a 2009-es Olasz Nagydíj között. Érdekes, hogy a folyamatos célba éréseket tekintve két másik német, Nico Rosberg (27) és Michael Schumacher (24) foglalja el a képzeletbeli dobogó alsó fokait. A valódi dobogóra megszakítás nélkül a legtöbbször Michael Schumacher állhatott fel, a 2001-es Amerikai és a 2002-es Japán Nagydíj között 19 alkalommal.

Alberto Ascari zsinórban 7 futamot nyert a Ferrarival 1952-53-ban
Mindössze egy kiesést regisztráltak az idei Török Nagydíjon, 22 autó célba ért

Mindössze egy kiesést regisztráltak az idei Török Nagydíjon, 22 autó célba ért

Mindössze egy kiesést regisztráltak az idei Török Nagydíjon, 22 autó célba ért


A Forma-1-es autók megbízhatósága 2011-ben érte el a csúcspontját: a Kínai Nagydíjon a huszonnégy indulóból 23, a Török Nagydíjon huszonháromból 22 autó célba ért, mindössze egy kieső volt. A 2005-ös Olasz Nagydíjon mind a húsz elrajtolt autó befejezte a futamot, hasonlóan az 1961-es Holland Nagydíjhoz, ahol mind a tizenöt induló célba ért. A 2005-ös Amerikai Nagydíj statisztikája is hibátlan, de miután a Michelin gumibotránya miatt ott csupán hat kocsi tudott elrajtolni, ez nem számít teljes értékű versenynek.

A legtöbb kiesőt az 1993-as idénynyitó futamon, Dél-Afrikában regisztrálták. Huszonhat indulóból 21-nek nem sikerült teljesíteni a távot; a hatodik helyezett Gerhard Berger Ferrariját három kör hátránnyal rangsorolták, pontszerzőként. A legkevesebb célba érőt az 1966-os és az 1996-os Monacói Nagydíjon regisztrálták, mindössze négy autó haladt át a célvonalon.

Ha már a körhátrányoknál tartunk, a legfölényesebb győzelmet Damon Hill aratta 1995-ben, Ausztráliában, ahol két teljes kört vert a második helyezett Olivier Panisra. Hasonlóan fölényes volt Jackie Stewart diadala 1969-ben a Nürburgringen. A Tyrrell-Matra istálló skót kiválósága ugyan nem körözte le az ellenfeleit, de több mint 4 percet adott üldözőinek a nyirkos, ködös időben, ami egy hagyományos versenypályán (nem a 22,8 kilométer hosszú Nordschleifén) simán felért volna két kör előnnyel.

Gilles Villeneuve minden idők leghidegebb F1-es futamán aratta első diadalát (Montreal, 1978)

Gilles Villeneuve minden idők leghidegebb F1-es futamán aratta első diadalát (Montreal, 1978)

Gilles Villeneuve minden idők leghidegebb F1-es futamán aratta első diadalát (Montreal, 1978)


Minden idők legforróbb versenye az 1955-ös Argentin Nagydíj volt. Buenos Airesben 44 Celsius-fokot mértek árnyékban a verseny idején, ami a pilótaülésben legalább 60 fokot jelentett! Nem véletlen, hogy csak a harcedzett argentin menők, a győztes Juan-Manuel Fangio, valamint az ötödik helyezett Robert Mieres bírta végig pilótacsere nélkül a 96 körös, 375 kilométeres tortúrát. A leghidegebbet viszont Montrealban mérték, 1978 októberében, a Kanadai Nagydíjon alig 2 fokot mutattak a hőmérők, amikor Gilles Villeneuve megszerezte első diadalát a Ferrarival. 

Talán meglepő, de egy szezonban nem Michael Schumacher töltötte a legtöbb időt vezető helyen. Ez a dicsőség Nigel Mansellé, aki a Williams-Renault dominanciájának csúcsán, 1992-ben összesen 694-szer szelte át a rajt/célvonalat vezető helyen. Schuminak ez 2002-ben „csak” 683-szor sikerült.

A legtöbb előzési manővert és kerékcserét is a 2011-es Török Nagydíjon láthattuk. A hivatalos statisztika szerint 82 helycsere történt a futamon, de vannak, akik szerint 126 előzési manővert láthattunk. (Az eltérés abból adódik, hogy a pozíciócseréket a hivatalos források csak a körök végén, a célegyenesben regisztrálják, a pálya más részein végbement helycserék nem számítanak.) A kerékcserék száma is 82 volt, ami azt jelenti, hogy egy versenyzőre átlagban 3,5 bokszkiállás jutott.

Michael Schumacher tartja a legtöbb vb-cím, futamgyőzelem, edzéselsőség és még ki tudja, micsoda rekordját

Michael Schumacher tartja a legtöbb vb-cím, futamgyőzelem, edzéselsőség és még ki tudja, micsoda rekordját

Michael Schumacher tartja a legtöbb vb-cím, futamgyőzelem, edzéselsőség és még ki tudja, micsoda rekordját


A legtöbb győzelmet ugyanazon a pályán Michael Schumacher szerezte, a német 1994 és 2006 között nyolc alkalommal nyert Magny-Cours-ban. Schuminak azonban osztoznia kell a megszakítás nélküli futamgyőzelmek rekordján Alberto Ascarival, aki 1952/53-ban hét egymást követő futamot nyert meg, akárcsak Michael 2004-ben.

Minden idők legfiatalabb F1-es futamrésztvevőjének Jaime Alguersuari számít. A Toro Rosso katalán reménysége 19 éves és 125 napos korában kapott lehetőséget a 2009-es Magyar Nagydíjon. A többi ifjúkori rekord a világbajnok, Sebastian Vettel nevéhez fűződik. A heppenheimi tehetséget 2006 nyarán két hét választotta el a 20. születésnapjától, amikor a BMW Sauber őt nevezte be az amerikai futamra, a sérült Robert Kubica helyére.

Sebastian Vettel, a juniorrekorder első győzelmét ünnepli Monzában, 2008-ban

Sebastian Vettel, a juniorrekorder első győzelmét ünnepli Monzában, 2008-ban

Sebastian Vettel, a juniorrekorder első győzelmét ünnepli Monzában, 2008-ban


Vettel 20 éves és 89 napos volt, amikor néhány körig vezette a 2007-es Japán Nagydíjat a Toro Rossóval. Huszonegy éves és 73 napos korában megszerezte az edzéselsőséget Monzában, majd rá egy napra megnyerte a versenyt is, ezzel Sebastian minden idők legfiatalabb futamgyőztese lett. Tavaly pedig, 23 évesen, minden idők legfiatalabb világbajnoka.

A Forma-1 legidősebb résztvevője Louis Chiron volt, aki 55 éves, 292 napos korában indult az 1955-ös Monacói Nagydíjon. A legöregebb futamgyőztesnek Luigi Fagioli számít, aki 1951-ben 53 évesen és 22 naposan nyerte meg a Francia Nagydíjat egy Alfa Romeóval. De Giuseppe Farina, Juan-Manuel Fangio, Piero Taruffi, Maurice Trintignant, Jack Brabham és Nigel Mansell is nyert még futamot a negyvenes éveiben.

A 42 esztendős Michael Schumachernek tehát minden esélye megvan arra, hogy a neve felkerüljön egy újabb rekordlistára.