Az ezermérföldes közúti száguldás, a Mille Miglia 1927 és 1957 között élte fénykorát. A mezőny hagyományosan Brescia városából indult, hogy 1600 kilométer (ezer mérföld) megtétele után, Bologna, San Marino, Rimini, Róma, Modena és Parma érintésével visszatérjen Bresciába.

Számos halálos baleset után (az egyikben a Ferrari akkori Forma1-es pilótája, Alfonso de Portago is életét vesztette) 1957-ben betiltották a veszélyes viadalt. A következő három évben, száz kilométerre korlátozott távon még elindították a Mille Migliát, mint raliversenyt, de ezután hosszú szünet következett.

A régi sportkocsik szerelmeseinek nyomására 1977-ben Mille Miglia Storica néven újjáélesztették a hagyományt, amelyre kizárólag klasszikus járművekkel lehet nevezni.

A fennállásának 125. évfordulóját ünneplő Mercedes-Benz idén sem mehetett el a Mille Miglia mellett. A stuttgartiak klasszikus részlege két autóval, egy SS-sel és egy SSK-val nevezett a csütörtökön rajtolt viadalra, annak emlékére, hogy Rudolf Caracciola 1931-ben egy ilyen SS-sel állt rajthoz, és a Mille Miglia első nem olasz győztese lett.

Miután idén ünnepeljük az ötszörös Forma-1-es világbajnok, Juan Manuel Fangio születésének 100. évfordulóját, a Mercedes-Benz további két a 300 SLR-t is benevezett a nagy bajnok tiszteletére. Stirling Moss és Dennis Jenkinson 1955-ben egy 300 SLR-rel nyerte meg az ezermérföldest.

A BMW 328 roadster idén 75 éves
Az 1955-ös győztes Moss-Jenkinson kettős és a Mercedes 300 SLR rekordja máig áll

Az 1955-ös győztes Moss-Jenkinson kettős és a Mercedes 300 SLR rekordja máig áll

Az 1955-ös győztes Moss-Jenkinson kettős és a Mercedes 300 SLR rekordja máig áll


A csillagosok 2011-ben nem kisebb névre bízták a szépséges masina kormányzását, mint a kétszeres F1-es világbajnok Mika Häkkinenre. Szerencsés navigátora a brit F1-es újságíró, Will Buxton lett, hasonlóan Jenkinsonhoz, aki annak idején szintén újságíróként diktálta az itinert Mossnak.

A másik Mercedes-Benz 300 SLR-t a nagy Forma-1-es bajnok unokaöccse, Juan Manuel Fangio II. vezeti, aki a nyolcvanas években két bajnoki címet nyert az amerikai IMSA GT-sorozatban.

A BMW is jubilál idén a Mille Miglián, az 1936-ban bemutatott 328-as típus hetvenötödik „születésnapját” ünneplik. A BMW Classic ebből az alkalomból tizenkét 328-ast nevezett a versenybe, olyan prominensek dirigálásával, mint a Mr. Beanként ismert Rowan Atkinson, vagy a magyar felmenőkkel is büszkélkedő Torsten Müller-Eötvös gróf.

A Bresciától Rómáig, majd vissza kanyargó klasszikus viadal ma reggel rajtolt, a befutóra szombaton, az eredményhirdetésre vasárnap kerül sor.