Uniós tagságunk egyik fájdalmas fekélye a regisztrációs adó és annak következményei. A vámbevételek pótlására eszkábált adónem komoly közutálatnak örvend, nem csoda, hogy szinte bevezetése után rögtön képzeletbeli tömött sorok kezdtek kígyózni a hirtelen megnyíló kiskapuk előtt.  Külön iparág telepedett a probléma megoldására, csak írjuk be a Google keresőjébe, hogy szlovák rendszám, és már válogathatunk is a gyors és kényelmes megoldások között.

Hazám, hazám, te mindenem?

Hogyan is működik ez tulajdonképpen? Azoknak, akik kavics alatt laktak az elmúlt években: az uniós tagság nem jár szabad rendszámválasztással, a külföldi rendszámú használatának alapfeltétele, az adott országban fellehető céges telephely, vagy ideiglenes lakcím, tartózkodási engedély. Emellett életvitelszerűen, vagyis 183 napnál többet nem tartózkodhatunk Magyarországon. A schengeni határok miatt ezt viszont lehetetlen ellenőrizni, ráadásul a legtöbb cég már lízingeli a külföldi autókat, így még kevésbé fontos, ki, mikor és hol hajt gyorsan, parkol tilosban és csal adót Magyarország területén.

Így lett az utcakép része a szlovák, német, Egyesült Államok-beli rendszám, és kezdődött éveken át tartó kötélhúzás a fizetés alól kibúvót keresők és a hivatalos szervek között. Mi, magyar felségjel alatt senyvedők pedig hol az egyik, hol a másik felet szidjuk. Nyilván irritáló a Porsche Cayenne volánja mögött pöffeszkedő, húszezresekben fürdő újgazdag és jogos a felvetés, ha mi a kemény verítékkel megkeresett pénzünkből befizetjük a regisztrációs adót, parkolási díjat, gyorshajtási büntetést, akkor ezek a félvilági alakok miért állhatnak törvényen felül?

Négy lába van a lónak, mégis politikus. Bayer Zsolt Hyundai terepjáróján is sokáig virított a szlovák rendszám.
Négy lába van a lónak, mégis politikus. Bayer Zsolt Hyundai terepjáróján is sokáig virított a szlovák rendszám.

Négy lába van a lónak, mégis politikus. Bayer Zsolt Hyundai terepjáróján is sokáig virított a szlovák rendszám.

Négy lába van a lónak, mégis politikus. Bayer Zsolt Hyundai terepjáróján is sokáig virított a szlovák rendszám.


Más szemszögből pedig a kormány a ludas, hiszen a túlsarcoló rendszer termelte ki az ügyeskedőket, és akad olyan polgár, aki csak tisztességes úton tett szert tízmilliós autójára, és nem érti, miért kell neki  egy kétliteres dízel Ford Mondeo vételárán felül még több mint hárommilliónyi adót is befizetni. Ennél a pontnál kell a közelmúlt egyik szállóigévé vált mondatát idézni Gyurcsány Ferenctől: „El lehet innen menni!” Való igaz, országunk adórendszere a magas koleszterinszint mellett a második legfontosabb oka a szívrohamok magas számának, de ha itt élünk, nincs mit tenni, a törvényt illik betartani, akármilyen szívással is jár.

Megoldás kell. Pont.

Ezen a helyzeten akar változtatni a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, komoly javaslattal álltak a kormány elé, amelyből reményeik szerint alkalmazható törvény is születik. A munka javarészt jelenleg is zajlik, annyi bizonyos, hogy az osztrákoknál már működő modellt fogják követni.

Az ellenőrző hatóságok dolga nagyban leegyszerűsödik, a sógorok törvénye szerint „azon külföldi rendszámú gépjárművek, melyeket belföldi állandó lakhelyű vagy székhelyű személyek hoznak be, amíg ellenbizonyíték nincs, belföldi tartós telephellyel rendelkező járműnek tekintendők”. Ausztriai lakos legfeljebb egy – külön engedéllyel pedig még további egy – hónapon keresztül közlekedhet külföldi rendszámmal.

Ezután életbe lép a törvény szankciója: ha a szabály megsértését állapítják meg, arról értesíteni kell a szövetségi pénzügyminisztérium adat-, információs és előkészítő központját adójogi ellenőrzés céljából. Vagyis itt a csavar, a hatóságnak nem kell nyomoznia azután, hogy az ellenőrzött autó tulajdonosa, üzembentartója életvitelszerűen tartózkodik-e az országban, van-e telephelye, hanem egyszerűen adóhatósági vizsgálatot kezdeményez ellene.

Jó lesz nekünk a szomszéd módszere?

A prémiumautók után már egyre több középkategóriás autón is ott díszeleg az SK-s rendszám.

A prémiumautók után már egyre több középkategóriás autón is ott díszeleg az SK-s rendszám.

A prémiumautók után már egyre több középkategóriás autón is ott díszeleg az SK-s rendszám.


Erdélyi Péter megkeresésünkre elmondta, hogy a javaslat megvalósulása esetén bíznak a szigor elrettentő hatásában, és remélhetőleg sokan váltanak magyar rendszámra. Közlése szerint az érintett 25-30 ezer gépjárműnek körülbelül a fele várható vissza a magyar zászló alá, viszont marad egy „csakazértis” réteg, akik vállalva az ellenőrzések nyűgjét,  kockázatát, és továbbra is élnek majd a  külföldi rendszám nyújtotta kiskapukkal. Őket vizsgálja majd zsigerig ható buzgósággal a  Nemzeti Adó- és Vámhivatal, miután fennakadnak egy közúti ellenőrzésen.   

Eddig úgy tűnik, az MGE ördögi tervet forral az élelmes autósok megrövidítésére, ám ez nem fedi teljesen a valót, a javaslat másik fontos célja a regisztrációs adó legmagasabb kulcsának korlátozása egy felső plafon bevezetésével 1,2- 1,5 millió forint összegben, valamint távoli, homályos célként a teljes  eltörlés is említésre került, de csak valamikor a szép és diadalmas jövőben.

Homályos jövő

Az osztrák modell megvalósulásának dátuma még a jövő homályába vész, kíváncsian várjuk, milyen változásokat eredményez majd a gyorsított, szigorú ellenőrzés. Azt meg kell hagyni, hogy a regisztrációs adó kiesése mellett még olyan előnyei vannak a külföldi rendszámnak (áfa-visszaigénylés, adójóváírás), amelyeket nemigen fog senki veszni hagyni. Azzal egyetértünk, hogy a problémára megoldást kell találni, hiszen a külföldi rendszám kitermelt egy pökhendi, törvény feletti réteget, akik parkolhatnak bárhol, száguldhatnak az autópályán szankció, büntetés nélkül, ami az adócsalás ténye mellett is igencsak bicskanyitogató tényező.