A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) két hete arról értesítette a csapatokat, hogy radikálisan korlátozni fogja a kipufogós „befújt” diffúzorokat, gyakorlatilag betiltja a megoldást. Az idén nagy hangsúlyt kapott rendszer lényege, hogy a kipufogógázokat az erre a célra szánt motorprogramok a gázadáson kívüli időben is a diffúzorra vezetik, jelentősen megnövelve a leszorítóerőt, ami az FIA álláspontja szerint már illegális aerodinamikai megoldásnak minősül.

A felügyelőszervezet a múlt hét közepén gyorsan visszakozott a már a Spanyol Nagydíjra tervezett  tiltástól, amit az állítólag a befújt diffúzorhoz használt motorprogramok terén hátrányban lévő Cosworth-motorokat használó csapatok igen rossz néven vettek.

A diffúzorokra a Williams hívta fel az FIA figyelmét.

„Azért kérdeztünk rá Charlie-nál (Whiting, FIA műszaki főmegbízott), mert tudni akartuk, szabályos-e. Mindkét oldalon erős érvek vannak, amellett is, hogy szabályos, bár az FIA most halasztott, szerintük pedig szabálytalan a rendszer” – magyarázta a Williams technikai igazgatója, Sam Michael.

„Charlie álláspontja világos, szerintük nem szabályos. De megértem, mások miért hivatkozhatnak arra, hogy a szabályok nem egyértelműek. A legfontosabb, hogy a döntést ne befolyásolja az, hogy ez hogyan hatna a bajnokságra. Vagy szabályos, vagy nem az. Önző lévén én azt szeretném, ha betiltanák, és így másra költhetnénk a pénzt. De ha nem fogják, akkor mi is megcsináljuk” – tette hozzá az ausztrál mérnök.

A sereghajtó Hispania főnöke, Colin Kolles még radikálisabb álláspontot képvisel, a kiscsapat már a Spanyol Nagydíj megóvását is fontolgatta, és nem zárják ki, hogy Monacóban meg is teszik ezt.

„Csak azért nem óvtunk itt, mert igazából nem érintett minket semmilyen versenyt illető döntés. De egyértelmű, hogy mások autói szabálytalanok. Teljes mértékben egyetértünk Charlie Whitinggal, és nem csak mi vagyunk így. Ha Monacóig nem vetnek véget ennek, nem lesz más választásunk. Óvni fogunk.”

„Az aerodinamikát nem szabad a kipufogógázzal befolyásolni, nem szabad a gázpedállal vagy a motor mozgó részeivel befolyásolni. Ez szabálytalan és óriási előnyt jelent a többi csapat számára” – mondta a román-német szakember.