Pár hete indult, „Mindennapi pénzügyeink” címet viselő sorozatunkban írtunk a Vezess Szervizkönyvével megtakarítható forintokról, és a használt Swift, Astra vagy dízel Passat megvásárlásakor várható javítási költségekről.
A mezőny: Swift 3, Astra 4, Passat 8 millió körül
Ezúttal is ezt a három autót választottuk példaként, de most a szalonban csillogó, nullkilométeres autókkal kapcsolatos kiadásokat vesszük sorra , ezek közül is elsősorban a hitelre történő vásárlással kapcsolatos törlesztési terheket.
Bármilyen kevés is kelt el belőle, számunkra a kiskategória alapautója még mindig a Swift. Az új Suzuki Swift 1,2 GLX légkondival, ESP-vel, térdlégzsákkal és sok más extrával listaáron 3,7, akcióban 3,29 millió forintba kerül.
Suzuki Swift 1,2 GLX |
Opel Astra Classic 1,6 |
VW Passat 2,0 TDI Comfortline | |
Listaár, Ft |
3 699 000 | 4 215 000 | 8 368 750 |
Önerő, Ft | 1 039 000 | 1 150 000 | 2 300 000 |
Havi törlesztő részlet, Ft |
54 000 | 63 000 | 124 700 |
Minimális hivatalos nettó jövedelem/hó, Ft |
180 000 | 210 000 | 415 667 |
Forintalapú finanszírozás, 84 havi futamidővel. A hitelfelvételhez szükséges minimális havi igazolt nettó jövedelem összege (a törlesztőrészlet nem lehet több ennek 30 százalékánál). A számításokra vonatkozó THM 17,062%, az irányadó kamatláb mértéke 5,96%. Forrás: saját gyűjtés fővárosi gépjárműhitel-közvetítők ajánlataiból
Az összehasonlíthatóság kedvéért a listaárakkal kalkuláltunk, ám egy igazi autóvásárló nem teljesen így járna el. A hitelkérelemben sokszor valóban a listaár szerepel, de a kocsit az ügyfél kedvezményekkel veszi meg, így csökkentheti a saját erőt, alacsonyabb kezdőrészlettel elviheti az autót.
A Swift akciós árával számolva például nem 1 039 000 forintot kellene befizetnie, hanem csak 630 ezret, ami nagy különbség.
Benzines Opel, dízel Volkswagen
A másik autó a 115 lóerős Astra Classic III, ezerhatos kombiként, szintén benzines motorral. Nagyzolástól mentes, megbízható, tágas, biztonságos családi autó, amely nem viszi el a fedelet a család feje fölül, és ma sem elavult.
Extrák nélkül is az Astra árának duplájába kerül a harmadik autó, a középkategóriát képviselő VW Passat. A céges autóként népszerű modellből a 170 lóerős dízelt választottuk, az ésszerűség jegyében a szerény Comfortline kivitelben. Listaára 8 368 750 Ft.
Önerő: 25-60 százalék
„Az autóhitelezéshez a 2010-ben megváltozott új előírások alapján minimum 25 százalék önerő szükséges, tehát forint hitel esetén maximum a vételár háromnegyede finanszírozható. Euró alapú hiteleknél 40 százalék önerőre van szükség, míg a svájci frank alapúaknál 60 százalékra, így egyik sem preferált devizanem az utóbbi időkben” – vázolja Szabó Zsolt, egy több telephelyet működtető gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó társaság üzletágvezetője.
De nemcsak a 75 százalékos hitelarányt és a hét éves (84 havi) futamidőt maximálja az állami szabályozás, az eladósodás mértékét is korlátozza az ügyfél jövedelmének arányában. A forint hitel havi törlesztő részlete pl. 250 ezer forint alatti jövedelem esetén nem haladhatja meg az igazolt nettó jövedelem három tizedét.
Igazodva a szabályokhoz, csak a papíron is jól keresők engedhetik meg maguknak az új autó luxusát, ami, valljuk meg, első pár éves értékvesztése miatt valóban luxuskiadás.
Nettó 180 ezer a minimum
Bár a lehetséges maximummal, tehát hét éves (84 havi) futamidővel számoltuk a törlesztést, még ezzel az időszakkal is igen magas nettó jövedelem kell ahhoz, hogy valaki megengedhessen magának egy kisautót.
A Swift esetében a 30 százalékos szabályból és a havi 54 ezres részletből az következik, hogy a kocsi gazdájának legalább nettó 180 000 forintot kell hazavinnie minden hónapban, ami a magyarországi átlagnál magasabb jövedelmi szintet jelent.
Törlesztőben alig drágább a családi autónak is alkalmas új H Astra, de ezt nem veheti meg az, akinek nincs meg a havi kétszáz fixe.
A két autó havi részlete között ugyan csak 9000 forint az eltérés a példaként választott konstrukcióban, de a szabályok miatt a kombira csak az vehet fel hitelt, akinek legalább 210 000 forint landol a bankszámláján.
Trükközni, okosba?
Magyarországon élünk, biztos akad, aki úgy gondolja, hogy a havi jövedelemről a pénzintézetet tájékoztató iraton lehet kicsit alakítani okosba. A munkáltatói jövedelemigazolást alapesetben „csak”egy céges pecsét hitelesíti a bank számára, így a valójában minimálbérre bejelentett dolgozó a hitelbírálat erejéig akár meg is hamisíthatja az igazolást, magasabb legális jövedelmet feltüntetve rajta a ténylegesnél. Ezt semmiképp nem ajánljuk, mert iratokat hamisítani bűncselekmény, ahogy azt sem javasoljuk, hogy az ügyfél egyéb jövedelem címén bediktálja azt az összeget, amely a hivatalosan igazolt keresete mellől hiányzik a legális hitelfelvételhez.
Passat részletre: csak 400 ezres fizetés felett
Bár a Passatok szinte kivétel nélkül vállalati autók, érdekes lehet, mekkora nettó jövedelem kell az erős, de felszereltségében kicsit mezítlábas Volkswagen hitelezéséhez. A 170 lóerős dízelhez 400 000 forint fölötti havi nettó kereset szükséges, ami jól mutatja, hogy a Passat nem olcsó mulatság.
Ám a törlesztő részlet csak egy a kiadások közül, bármilyen fajsúlyos is. Mielőtt valaki kölcsönbe veri magát egy új autóért, érdemes mérlegelni az autótartás egyéb költségeit is.
Hitelre, casco nélkül: öngyilkos párosítás
Legalább lopás esetén térítő casco nélkül rendkívüli felelőtlenség kölcsönt felvenni egy új autóra. Amennyiben a hitel fedezete megsemmisül, mert pl. ellopják az autót, a tartozást egy összegben bevasalja a pénzintézet a tulajon, és casco híján nehéz lesz előteremteni hirtelen több millió forintot.
Suzuki Swift 1,2 GLX |
Opel Astra Classic 1,6 |
VW Passat 2,0 TDI Comfortline | |
Kötelező biztosítás* | 30 300-tól | 38 900-tól | 42 220-tól |
Teljeskörű casco* | 68 000-tól | 72 000-től | 232 000-től |
Teljesítményadó (345 Ft/kW) |
23 805 | 29 325 | 43 125 |
Üzemanyag, 15 000 km/év** | 408 450 (7 l/100 km) |
466 800 (8 l/100 km) |
334 800 (6 l/100 km) |
Tájékoztató árak, forintban.
*Kedvezmények (pl. casco és kötelező együttkötés) nélkül!Fővárosi, 35 éves tulajdonos, 1994-es jogosítvánnyal, A0 és C0 osztály, negyedéves, csekkes fizetés, 10% / 100 000 Ft önrésszel.
**A cikk írásakor aktuális üzemanyagárral
A karbantartás eltörpül a fogyasztás mellett
Sosem szabad elfeledkezni a szervizárakról! A H Astrát például évente egyszer vagy 30 000 kilométerenként kell szakszervizbe vinni karbantartásra. Budapesten az elsőéves szerviz kijön nagyjából 45 000 forintból, de a másodiknál az olajcserén, a légszűrő és a pollenszűrő cseréjén kívül fékfolyadékot, elöl-hátul fékbetétet, és jó eséllyel első féktárcsát is cserélni kell, ami jóval nagyobb kiadás. És ez mind csak a természetes elhasználódás, még semmit nem kellett javítani, bár mindhárom autó megbízhatónak számít.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával. További cikkek a témában: www.mindennapipénzügyeink.hu