Az európai népesség 23 százaléka 65 évesnél idősebb lesz 2025-ig, míg ez az arány 30 százalékra nő 2050-re. Ezt a korosztályt komolyan veszélyeztetik a szív- és érrendszeri betegségek, így a szívinfarktus is. Ha pedig az illető autót vezet, akkor még fokozódik a tragédia veszélye.
A Ford Európai Kutatási Központja olyan rendszeren dolgozik, amely még időben figyelmeztetheti az autóvezetőt, ha ilyen veszély várható.
Az ötlet elmondva egyszerűnek tűnik, olyan prototípust fejlesztenek, amely az EKG-technológiát használva képes szkennelést végezni és felfedezni a szív- és érrendszeri problémákat. A megvalósítás már bonyolultabb.
A hagyományos EKG gép esetében fém elektródákat kell csatolni az emberi test különböző pontjaira, ami itt nem megoldható, így a fő probléma az, hogy az ülésbe olyan érzékelőket építsenek, amelyek képesek detektálni a vezető szívverését a ruházatán keresztül.
A rendszer követi a vezető szívműködését, figyeli a szív villamos impulzusait és felismeri szabálytalan jeleket, így viszonylag korán figyelmeztetheti a vezetőt, hogy forduljon orvoshoz, mert szívroham vagy más szív-érrendszeri probléma veszélyezteti. A tervek szerint a rendszert össze lehetne kapcsolni az autó fedélzeti rendszereivel, amely nagyobb baj esetén értesítheti a mentőket, megadva a jármű helyzetét.
Egy hároméves európai uniós kutatási program, megállapította, hogy azok a járművezetők, akik szív-és érrendszeri betegségben szenvednek, átlagosan 23 százalékkal nagyobb valószínűséggel vesznek részt a közúti balesetben. Azoknál a vezetőknél, akiknek koszorúér-betegségük van, ez a szám, 52 százalék. Így aztán van potenciál a különleges ülés elkészítésére.