Az Európai Bizottság, az Európai Tanács és az Európai Parlament tegnap megegyezett abban, hogy módosítják a tehergépkocsik útdíjáról szóló uniós jogszabályt, az úgynevezett Euromatrica-irányelvet. Az EU lehetővé tette a tehergépkocsik által okozott levegő- és zajszennyezés költségeinek beépítését az útdíjakba – számol be közleményében a Levegő Munkacsoport.

Mint rámutatnak, az Euromatrica-irányelv tiltotta, hogy tehergépkocsik okozta balesetek, dugók, levegő- és zajszennyezés egyre növekvő költségeit a fuvarozók fizessék meg. Bár ez ellentétes „a szennyező fizet” elvvel, amit az EU Alapszerződése is rögzít.

„A kompromisszum eredményeképpen megnyílik a lehetősége annak, hogy a közutakról fokozatosan kiszoruljanak a legszennyezőbb tehergépkocsik, csökkenjen a zaj- és levegőszennyezés. Sajnálatos viszont, hogy bár az Európai Unióban a tehergépkocsik által okozott, de az üzemeltetőik által nem fedezett, évi 60 milliárd euróra tehető éghajlatváltozási, torlódási és baleseti költségeket továbbra sem lehet megfizettetni a fuvarozókkal” – értékelte az egyezséget Nina Renshaw, a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) igazgatóhelyettese

A jövőben a csúcsforgalmi időszakokban ugyan lehet magasabb díjat alkalmazni, de csak úgy, ha csúcsidőn kívül viszont alacsonyabb díjat számítanak fel. Az utolsó pillanatban Németország követelésére lehetővé tették a tagállamoknak azt is, hogy a 12 tonnánál kisebb össztömegű tehergépkocsikat továbbra is kivonják a kilométerarányos díjkötelezettség alól.

A három európai intézmény megállapodását a közlekedési miniszterek tanácsa és az Európai Parlament rövidesen formálisan is jóváhagyja, és azzal törvényerőre emelkedik az Európai Unióban.

„A (magyar) kormánytól azt várjuk, hogy mielőbb vezessen be egy olyan elektronikus útdíjszedő rendszert, amely képes az ország teljes úthálózatán fizettetni a nehéz tehergépkocsik után a zaj- és levegőszennyezésért. Az így befolyt összeget pedig elsősorban az emberek egészségének megvédésére, illetve a vasúti szállítás versenyelőnyének megteremtésére kellene fordítani” – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport „Kamionról vasútra!” kampányának felelőse.