A Volkswagen Crafter face-liftje nem az átrajzolt lökhárítókról, új kárpitokról, és eddig nem látott mintájú alufelnikről szól, hanem a kisebb fogyasztásról, nagyobb hatótávról, és a Crafter csökkent saját súlya miatti nagyobb szállítható tömegről
Nem látszik rajta, de kezes jószág

Nem látszik rajta, de kezes jószág

Nem látszik rajta, de kezes jószág


A megújult Volkswagen Crafter sajtótájékoztatón szó sem esett a vezetési élményről, sportosan elegáns vonalakról, de még a személyautós belső tér kezdetű közhelyáradat is elmaradt. Hiába, haszonjármű-bemutatón vagyunk, ahol az ár, a fenntartási költségek, valamint a garancia azok a kifejezések, amire a vásárlók igazán felizgulnak. Itt más nem nagyon számít, csak a gazdaságos és megbízható üzemeltetés.

Így a Volkswagen Crafter face-liftje sem az átrajzolt lökhárítókról, új kárpitokról, és eddig nem látott mintájú alufelnikről és metálszínekről szól, hanem a kisebb fogyasztásról, nagyobb hatótávról, és a Crafter csökkent saját súlya miatti nagyobb szállítható tömegről. Pedig új színek itt is vannak, valamint a belső térben ugyanúgy történtek kisebb finomhangolások, mint amilyenek a személyautóknál is megszokottak.

LT-Crafter gyorstalpaló:

Facelift utáni LT35-ös, szögletes lámpákkal, sok műanyaggal

Facelift utáni LT35-ös, szögletes lámpákkal, sok műanyaggal

Facelift utáni LT35-ös, szögletes lámpákkal, sok műanyaggal


A VW először 1975-ben dobta piacra a Crafter ősét, még LT1 – Lasten-Transporter – néven. Az első generáció egészen 1996-ig húzta, 1986-ban a kerek lámpákat szögletesek váltották fel, majd 1993-ban egy kevés műanyag betét is került az autó orrára, fenekére.

A következő generáció – LT2 – már a Mercedesszel közösen készült, de a motorok és a váltók továbbra is a VW üzemeiből érkeztek az LT-kbe. 2006-tól már Crafter néven készült a VW haszonjárműve – a Mercedeszes közösködés úgy látszik bevált, mert továbbra is megmaradt.

Az a kis pukli a tetőn a kamera

Az a kis pukli a tetőn a kamera

Kívül VW, belül Mercedes
Egy egész ország, amely tele van IKEA-s bútorokról elnevezett településekkel :)

Egy egész ország, amely tele van IKEA-s bútorokról elnevezett településekkel :)

Egy egész ország, amely tele van IKEA-s bútorokról elnevezett településekkel :)


A Mercedes Sprinterrel közös származás kívülről nem nagyon látszik az autón. Szakértők szerint az autó első néhány centije alapján döntik el az emberek, hogy mit is látnak. Hiába készül a Crafter a Sprinter gyártósorán, ha az autó elején levesestányérnyi VW-jel díszlik, akkor az az embereknek VW.

Bent már nem ver át a kormány közepére helyezett embléma, itt egyértelműen minden Mercedesből származik. A kormány, a gombok, kapcsolók, műszerek, de még a tempomat bajuszkapcsolója is. A berendezés amúgy tisztességes, az átlagos sofőr nem tud magával annyi kacatot hurcolni, amit ne nyelne el a Crafter kabinja.

A legnagyobb kisáruszállító 75

Új, takarékos, négyhengeres motorok

Akár egy katedrális. Még az üvegek lehetnének színesek

Akár egy katedrális. Még az üvegek lehetnének színesek

Akár egy katedrális. Még az üvegek lehetnének színesek


A Crafter is áldozatul esett a dowsizing-nevű motorzsugorító divatnak. Három új, négyhengeres, kétliteres motor debütál az új Crafterben, a TDI változatok 109 és 136 lóerővel, míg az ebben a kategóriában újdonságnak számító biturbó változat 163 lóerős. Az új, takarékos motorok akár 33 százalékkal takarékosabbak a korábbi, öthengeres változatoknál, a gyári adatok szerint a legerősebb változat is beéri 7,2 liternyi gázolajjal száz kilométerenként.

Akinek ez nem elég, az a négyhengeres motorokat BlueMotion csomaggal is rendelheti, ezzel további 0,8 literrel csökkentheti a fogyasztást, olyan varázslatokkal, mint a Stop/Start rendszer, a hosszabb áttételű hátsó híd, a fékenergia-visszanyerő rendszer, a tempomat, vagy az éppen szükséges váltásra figyelmeztető műszerfali jelzés.

A fuvarozóknál igen fontos szempont a teherbírás. Mivel a megújult Crafternek kisebb és könnyebb a motorja, valamint a tiszta üzemhez már nem szükségesek a különféle adalékanyagok és az azokat tároló, elosztó berendezések, az autó 82 kilogrammal több hasznos terhet cipelhet magával. Ez egyes modelleknél akár tíz százalékos növekedést is jelent.

Úgy látszik, a haszonjárműgyártók nem bíznak csak magukban, ha fogyasztásról van szó. Így a Renault Truckhoz és az Iveco-hoz hasonlóan a VW is tervezi, hogy sofőrképző tréningeket szervez. Várhatóan 2012-ben indul majd el ez a program.

Marad az ötös is

A takarékos négyhengeresek mellett megmaradt a 2,5 literes, 136 lóerős kulturált járású öthengeres motor is, amelyhez hatfokozatú automatikus váltó csatlakozik. Bár az AdBlue technológiának köszönhetően ez is teljesíti a károsanyag-kibocsátási normát, a CO2 emissziója mégis jóval nagyobb, mint a kisebb lökettréfogatú társainak.

A háromféle teherbírással – 3, 3,5 és 5 tonna – ugyancsak háromféle tengelytávval és négyféle karosszériával, illetve többféle tetőmagassággal rendelhető megújult Crafterek első darabjai már június végén megérkeznek az első vásárlókhoz. Hazai árát a forgalmazó még nem tudta megmondani, de az biztos, hogy az itthoni extra négy év, vagy 250 ezer kilométeres garancia komoly érv lehet az új Crafter mellett.