A Legfelsőbb Bíróság is jóváhagyta azt az ítéletet, amely szerint a közút kezelője köteles jelentős összegű kártérítést fizetni egy házaspárnak a hatalmas kamionforgalom miatt – tudatta közleményében a perhez segítséget nyújtó Levegő Munkacsoport.
A civil szervezet bízik benne, hogy az ítélet ráébreszti az illetékeseket arra, hogy nem lehet tovább halogatni a hatékony forgalomcsillapító intézkedések megtételét sem a 86-os úton, sem a nagy kamionforgalommal sújtott egyéb utakon. Úgy vélik az ítélet azt is mutatja, hogy elengedhetetlen a nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának mielőbbi bevezetése és a vasúti teherszállítás fejlesztése.
A hazánk nyugati szélét átszelő és számos kisebb-nagyobb településen áthaladó 86. számú főúton a nehéz tehergépjárművek szinte összefüggő sort alkotva haladnak éjjel-nappal – hívja fel a figyelmet a Levegő Munkacsoport. Ennek egyik oka, hogy az uniós csatlakozással látványosan megnőtt a térség kereskedelmi forgalma, amely egyre inkább a közutakat veszi igénybe. A fő ok azonban, hogy a párhuzamosan futó osztrák autópályák használóinak 2005 óta a megtett út arányában jelentős útdíjat kell fizetniük. A fuvarozók költségkímélési céllal inkább Magyarországon, a 86-os úton közlekednek.
Amit a közúti fuvarozók megtakarítanak, azt az út mentén élő lakosok sokszorosan megfizetik: szenvednek a portól, a kipufogógáztól, a zajtól, a rezgésektől, nehezen jutnak át a település egyik feléből a másikba. Elköltözni sem tudnak, mert az ingatlanjaik gyakorlatilag eladhatatlanná váltak, senki nem akar olyan házba költözni, ahol lehetetlen a pihenés, a kerti tevékenység.
A kormánnyal, a környezetvédelmi hatóságokkal és a közútkezelővel folytatott eredménytelen levelezést, sokszori hiábavaló tiltakozásokat megelégelő két lakos 2007-ben bírósághoz fordult kárai megtérítése érdekében. A bíróság első- és másodfokon, majd a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálat során is a lakosoknak adott igazat.
Az alperes a közút kezelője volt, hiszen ez a szerv köteles a közút forgalmi rendjét úgy alakítani, hogy a lakott területeket ne érje kár. Ezt a kötelezettségét azonban a közútkezelő elmulasztotta teljesíteni, mivel sem fizikai forgalomcsillapítás, sem a nehéz tehergépkocsik (akár részbeni) kitiltása nem valósult meg az érintett útszakaszon.
A perben szakértő bizonyította, hogy a forgalom által okozott zajterhelés meghaladja a jogszabályokban előírt határértéket. A kár megállapítása érdekében ingatlanforgalmi szakértőre is szükség volt, aki szerint az érintett ingatlan gyakorlatilag forgalomképtelenné vált az elviselhetetlen kamionáradat miatt. Szakvéleményében végül 15 százalékos értékcsökkenést állapított meg, és a bíróság ennek megfelelően döntött a vagyoni kártérítésről. A bíróság a lakosok életminőségének tartós csökkenése miatt nem vagyoni kártérítést is megítélt. A pontos összeget nem hozták nyilvánosságra.
A károsultak jogi képviselője kérdésünkre elmondta, hogy nyerészkedésre az összeg nem alkalmas csakis a felmerült károk megtérítésére. A 15 % és a nem vagyoni kártérítés együttesen bizonyosan milliós összeget takar.
Úgy vélte, nem az összeg, hanem az legfontosabb, hogy a bíróság megállapította az útkezelő felelősségét. Az ügyvéd szerint további perek indulhatnak, máris többen érdeklődtek, hiszen sokan élnek hasonló helyzetben.