Vérben úsznak a szemei és azt kiálltja, ide nekem az oroszlánt! Ilyen hatást kelt az Audi A1 clubsport, a német gyár legújabb tanulmánya. Az agresszív kisautót a Wörtherseetour 2011-re, a VW-konszern márkáinak legnagyobb éves találkozójára készítette az Audi.

500 lóerős csöppség az Auditól 1
500 lóerős csöppség az Auditól 37


A járgány ugyan az A1-esre épül, de az alapvető formán kívül kevés közös van bennük. Motorja a TT RS-ben és az RS 3-ban használt 2,5 literes turbó, amihez az A1 clubsportban hatfokozatú sebességváltó és állandó összkerékhajtás kapcsolódik.

Az öthengeres motor már az említett modellekkel is frenetikus párost alkot, de a kisautó számára a turbófeltöltő, a töltőlevegő-hűtő, a szívó és kipufogó rendszerek átalakításával jelentősen fokozták a teljesítményt.

340 helyett 503 lóerő, illetve 450 helyett 660 Nm nyomaték a motor tudása. Ezért aztán az 1390 kilós kisautó minden gázadásra puskagolyóként reagál. Százra például képes 3,7 másodperc alatt felgyorsulni, a 0-200 km/órás mutatvány is megcsinálja 10,9 másodperc alatt. Igazi erőssége azonban az előzés, 80-ról 120 km/órára negyedik fokozatban 2,4 másodperc alatt ugrik. Végsebessége 250 km/óra, természetesen csak az elektronikai korlátozás miatt.

500 lóerős csöppség az Auditól 38


Persze nem dragsternek született a clubsport modell, hanem egy elképzelt versenyautó utcai variánsa. Ennek megfelelően a futómű és a fék is igazodik a motorhoz. Állítható csillapítású lengéscsillapítók javítják az útfogást, míg a 19 colos kerekek mögött karbon-kerámia féktárcsák pusztítják a mozgási energiát.

A kerekek nemcsak  a tapadás miatt fontosak itt, de látvány meghatározó elemei, turbinás kialakításuk a márka klasszikus versenyautóit idézi. Emellett is van azonban mit nézni az A1-esen, ami egy showcarnál elengedhetetlen. Az egyedi lökhárítók, a szélesített sárvédők, a karbonból készült tető, a masszív szárny és méretes diffúzor nem hagynak kétséget afelől, hogy itt bizony komoly adrenalin-löket vár a vezetőre.  

Belül mindössze két ülés van, a hátsókat száműzték. Helyükön merevítő, illetve bukósisaktartó kapott helyet. Az utastér számos elemet őriz a hagyományos A1-ből, de versenyülések, a sportkormány és a karbon elemek versenyautó-hangulatot árasztanak.

Eltűntek a hagyományos bajuszkapcsolók, helyettük a kormányon elhelyezett gombokkal lehet, indexelni, reflektort kapcsolni, a motor állapotáról pedig a középkonzol felett elhelyezett olajnyomás-, turbónyomás- és töltésjelző árul el többet.

Persze az egész nem több, mint vevőcsalogató, hiszen az eredetileg rajongók baráti találkozójának indult fesztivállal már a gyártók is komolyan jelen vannak. Az Audi 3500 négyzetméteres területen mutatja meg a teljes kínálatát. Aki mégis az A1 clubsportra vágyna az Need for Speed World Online Play4Free a PC-s játékban kipróbálhatja.