A Brit Nagydíjtól kezdve betiltják a gázrávezetéses alvázvégződést a Forma-1-ben, de már a hétvégi, valenciai futamtól megszigorítja az elektronikus motorvezérlés ellenőrzését a Nemzetközi Automobil Szövetség. A Red Bull szaktanácsadója, Helmut Marko szerint az FIA egyértelműen a Red Bull leszerelésére, illetve a Ferrari helyzetbe hozására törekszik.
„A kipufogógázt azokban a fázisokban is használjuk, amikor a motor nem ad le teljesítményt, hogy leszorítóerőt hozzunk létre. Ezt a mi csapatunk találta ki és fejlesztette tökéletesre” – jelentette ki dr. Marko a Red Bull által szponzorált Servus TV műsorában. Marko egyúttal az első Red Bull-vezető, aki elismerte, hogy így működik a mechanizmus (eddig csak valószínűsíteni lehetett), illetve, hogy ebből komoly helyzeti előnye származott a csapatnak az első hét futamon.
Marko nem kímélte a nemzetközi szövetséget sem: „Adott egy sporttestület, amely megpróbálja a lehető legvédhetőbb szabályokat alkotni. A másik oldalon viszont ott a világ 50 legjobb mérnöke, akik megpróbálják megtalálni a kiskapukat. Az elmúlt években ezen a téren a Red Bull volt a legeredményesebb. De ha valaki túl nagy előnyre tesz szert, az FIA elkezdi kozmetikázni, vagy megváltoztatni a szabályokat.”
„Tavaly ott volt az F-csatorna, azelőtt a dupla diffúzor, de mindkettő betiltásával megvárták a szezon végét. Ez alkalommal láthatóan sietős volt az urak dolga” – korholta az FIA hivatalnokait Marko, aki érthetően aggódik amiatt, hogy a Red Bull elveszíthet két komoly ütőkártyát a gázelvezetés, illetve a motorvezérlés korlátozása révén.
A szakember szerint az sem világos, milyen mértékben kívánja korlátozni a csapatokat az FIA.
„Egyelőre nem definiálták a tiltást, csak annyit tudunk, hogy (a kipufogógázok) intenzív felhasználását Silverstone-tól nem engedélyezik többé. Hogy ez a gyakorlatban milyen mélységű tiltást jelent, az majd az FIA írásbeli indoklásából derül ki. De, ahogy mondtam, elég furcsa, hogy szezon közben betiltanak valamit” – véli Helmut Marko.
Marko szerint a kipufogógáz-elvezetés hirtelen korlátozása akár motorproblémákhoz is vezethet. „Ehhez nem lehet ilyen rövid idő alatt teljesen alkalmazkodni, sem a motorvezérlés, sem a motorgyártás oldaláról.”
Marko szerint a technikai leszerelés legnagyobb haszonélvezője a Ferrari lehet. A Ferrari 150 Italia konzervatívabb versenyautó, mint a Red Bull RB7, vagy a McLaren Mp4-26, így a küszöbön álló leszerelés elvileg az olaszok malmára hajtja a vizet.
„Egyértelműen a Ferrari nyer ezzel legtöbbet, szerintem a McLarent kicsit kevésbé, vagy talán annyira fájdalmasan fogja érinteni, mint bennünket. Utóbbiak egész jól lekoppintották a rendszerünket. A legrosszabb helyzetbe a Renault-t hozzák, ők ugyanis az egész kocsit az aerodinamikai gázkivezetés köré építették” – véli Marko.