A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tavaly decemberben hivatalosan is döntött arról, hogy 2013-ban az utcai autók, az autógyártás tekintetében sokkal relevánsabb 1,6 literes, négyhengeres turbómotorok váltják a Forma-1-ben ma használt 2,4 literes V8-asokat. Hiába azonban a lefektetett szabály, az F1-es motorszállítók azóta sem fogadták el a döntést, továbbra is vita van róla, milyen erőforrások kerülnek az autókba két év múlva.

Míg a Renault foggal-körömmel ragaszkodik a kis motorokhoz, a Ferrari a saját gyártási profiljába nem vágó motort elveti, V6-osokat akar. A Mercedes és a Cosworth szintén nem akarja az apró turbókat, ők a fejlesztési költségek nagyságára hivatkoznak.

A Mercedes erőforrásait használó McLaren csapatfőnöke, a csapatok szövetsége, a FOTA elnöki tisztét betöltő Martin Whitmarsh szintén kompromisszumot szeretne, a Ferrari-féle V6-os elképzelést támogatja.

„A puristáknak, akik szerint nagy űrtartalmú motorokat kellene használnunk, el kellene fogadniuk, hogy manapság ezzel már nem vonzó az F1 az autógyártók számára. Szóval volt értelme annak, hogy olyan megoldást keressünk, amivel vonzók lehetünk, de visszatekintve sajnos rosszul döntöttünk, mert a 2013-as formulával több gyártót akartunk vonzani, ami nem sikerült.”

„Nem sikerült, mert az autóipar valaha volt legnagyobb válságakor jöttünk elő ezzel. Túl rövid időt is szabtunk az új motor fejlesztésére. Kár lenne konkrétan hibáztatni valakit, egyszerűen így alakult.”

„A fő, hogy olyan formulát találjunk, amely vonzó az autóipar számára. El kell fogadnunk, tiszteletben kell tartanunk, hogy az autógyártók azért jönnek az F1-be, hogy el tudják adni a közúti autóikat. Ha az F1 ideális platform akar lenni ehhez, akkor olyan formula kell, amely számukra és a társadalmi igények szempontjából is releváns” – magyarázta az angol a motorszabvány kiválasztásának bonyolult szempontrendszerét.

Whitmarsh úgy gondolja, hogy az F1-nek a korszerűség és relevancia mellett meg kell őriznie az erő, a műszaki fejlettség imázást is, ő maga ezért V6-os motorokban látja a megoldást.

„Jó hangú motorok kellenek, ez a sportág egyik kulcseleme. De a jó hang egyáltalán nem zárja ki az előremutató technikát. Én személy szerint úgy látom, kompromisszumot kell keresnünk. Ha rajtam állna, én turbós V6-osokat választanék. Egyre több és több autó lesz turbós. De kell a magas fordulatszám is. Egy V-motor illeszkedik is az F1-es autó struktúrájához és persze kell az egyedi hang is. Lehet, hogy más lesz, mint a mai autók, de azt hiszem, úgy is nagyszerű lehet az F1.”