Napjainkban már számos, korábban a vezetőre utalt funkciót képesek átvenni az autók, a jövőben pedig biztosan tudnak majd önállóan is közlekedni. A General Motors 2008-ban tíz évet jósolt a technika sorozatgyártású bevezetéséhez, de lehet, hogy nem kell addig várni. Sokan dolgoznak a témán, többek között Európa legnagyobb autógyártója is.
A Volkswagen most bemutatott Temporary Auto Pilot (TAP) rendszere átvezetés a mostani elektronikus segédrendszerek és a teljesen önjáró autók között. A TAP olyan félautomata megoldás, amely mindvégig megadja a lehetőséget a vezetőnek a felülbíráltra.
A TAP többek között használja a távolságtartó tempomatot, amely a beállított követési távolság függvényében szabályozza a jármű sebességét az előre beállított maximumig, eközben gyorsít-lassít, ha kell, megáll. Emellett alkalmazza a sávtartó rendszert is, amely kamerái segítségével a kijelölt sávban kormányozza az autót. A rendszer figyeli az előzési szabályokat és az előírt sebességi határokat is, de dugóban való araszolásra is alkalmas. Jelen állapotában a TAP maximum 130 km/órás sebesség haladhat autópályán.
A rendszer fő előnye, hogy már sorozatgyártásban lévő műszaki elemeken alapul, a radar-, kamera-és ultrahangos alapú szenzorjai mind szerepelnek autóban, ezt egészíti ki a lézer szkenner és elektronikus horizont. A technológiát az EU által finanszírozott HAVEit („Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport) program kertében fejlesztik. A 2008-ban elindított programban autógyártók, beszállítók és kutatóintézetek vesznek részt, többek között a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem is.
A rendszer célja nem elsősorban a kényelmes utazás, hanem a balesetmentes közlekedés. Az esetek döntő többségében ugyanis vezetői hiba okozza a bajt.
Nem a Volkswagené az első késznek látszó megoldás, a Volvo például az egymást követő, konvojban közlekedő járművekkel ért el sikert, egy német csoport pedig már a teljesen önjáró taxit is elkészítette, nem is beszélve a Google járművéről, amely keresztül-kasul bejárta már Amerikát önmagát irányítva.