Elbitangolt csomag, ellopott pénztárca, lezúzott autó: a balesetek sajnos nem vesznek tudomást róla, hogy épp a jól megérdemelt pihenéssel töltenénk az időt. Még rosszabb a helyzet, ha külföldi nyaraláson keveredünk pléhkárral járó ütközésbe, pláne személyi sérüléses balesetbe. Ha már elkerülni nem lehet őket, érdemes legalább felkészülni rájuk.

Nem elég a csík a rendszámon

Aki kicsit is óvatos, ne vágjon útnak biztosítási zöldkártya nélkül! Bár az EU-s rendszámok kék csíkja igazolja a biztosítási fedezetet a tagországok államaiban, azon kívül pedig a közismert zöldkártya szolgálja ugyanezt a célt, vannak olyan országok, ahol a kötelezőnk nem érvényes.

Saját hibás törésnél megeshet, hogy a cascós javítás díját helyben bevasalja a szerviz az utazón, amit az önrész levonása után itthon majd megkap a biztosítójától

 

Így járhatunk a volt Szovjetunió egyes tagállamaiban, vagy a jóval közelebb lévő Koszovóban.

Ilyen esetben a határon, belépéskor kell rövid időre érvényes felelősségbiztosítást kötni, jellemzően aránytalanul drágán az itthoni éves díjhoz képest. Tíz napra akár 30 eurót is elkérhet az érintett állam. A casco biztosítás szinte mindig érvényes egész Európában, sőt világfedezetet adó konstrukciók is vannak.

Hívjunk rendőrt! Akár a 112-n

Balesetben-ütközésben vétlen félként is mindig hívjunk rendőrt, mert így meggyorsítható a kárrendezés. Ha mi vagyunk a hunyók, a helyiek amúgy is nyilván megteszik ugyanezt.

Balesetben-ütközésben vétlen félként is mindig hívjunk rendőrt külföldön, mert így meggyorsítható a kárrendezés. Ha mi vagyunk a hunyók, a helyiek amúgy is nyilván megteszik ugyanezt

Az EU-s rendszámok kék csíkja igazolja a biztosítási fedezetet a tagországok államaiban, de biztosítási zöldkártya nélkül ne induljunk útnak!

Az EU-s rendszámok kék csíkja igazolja a biztosítási fedezetet a tagországok államaiban, de biztosítási zöldkártya nélkül ne induljunk útnak!

Amennyiben nincs meg a helyi rendőrség telefonszáma, a 112-es segélyhívószámot kell tárcsázni a helyszínelő rendőrökért, ami az EU összes államában működik. Jó hír, hogy az ADAC német autóklub információi szerint Törökországban és Horvátországban is eljuthatunk a rendőrséghez a 112-n, jóllehet a két ország csak társult, és nem teljes jogú tagja az Európai Uniónak.

Tréler hazáig: kár kockáztatni

Nagyon fontos minden javításról az érintett személy nevére kiállított számlát kérni. Mindig a biztosító dönti el, hogy külföldön vagy itthon javíttatja-e az autót, tehát ne trélereztessük haza a sérült járművet egyeztetés nélkül, mert sokba kerülhet

Nagyon fontos minden javításról az érintett személy nevére kiállított számlát kérni. Mindig a biztosító dönti el, hogy külföldön vagy itthon javíttatja-e az autót, tehát ne trélereztessük haza a sérült járművet egyeztetés nélkül, mert sokba kerülhet

Nagyon fontos minden javításról az érintett személy nevére kiállított számlát kérni. Mindig a biztosító dönti el, hogy külföldön vagy itthon javíttatja-e az autót, tehát ne trélereztessük haza a sérült járművet egyeztetés nélkül, mert sokba kerülhet

 

Mindig a biztosító dönti el, miként és hol javíttatja a megsérült autót. Ez nagyon fontos kitétel, mert ha a kocsi külföldön is javítható lett volna, simán visszautasíthatják a hazaszállítás költségeinek megtérítését.

Ezért is fontos kapcsolatba lépni a hazai biztosítóval, ha bármilyen káresemény történik! Ne itthon derüljön ki, hogy a több százezres trélerezés az ügyfelet terheli. A kárügyintézést megkönnyítik a globalizált biztosítási vállalatok, így az ügyfél külföldön is a megszokott biztosítótársaság helyi leánycégéhez fordulhat. Ha leányvállalat nincs is mindenütt, a casco vagy kötelező biztosításunkat kezelő cégnek minimum partnerbiztosítói irodái vannak külhonban is, de telefonon és interneten is felvehetjük a kapcsolatot a legtöbb biztosítóval.

Megoldás az is, ha van a járműre is érvényes utasbiztosításunk, ekkor ugyanis a biztosító asszisztencia központja segít a megfelelő szerviz megtalálásában. Ez a szolgáltatás akkor is él, ha nincs casco az autóra, és mi okoztuk a balesetet, sőt: akkor is, ha a gépjármű magától adta fel a küzdelmet útközben.

Nehéz olvasmány, de át kell rágni a biztosítási feltételeket. A szerződésben a biztosító szerepeltet kivételeket, mely esetekben nem kell helytállnia. Jobb előre tudni, hogy milyen eseteket zár ki a fedezetből.

Számla kell, nem csak blokk!

Saját hibás törésnél megeshet, hogy a cascós javítás díját helyben bevasalja a szerviz az utazón, amit az önrész levonása után itthon majd megkap a biztosítójától. Nagyon fontos mindenről számlát kérni, nem egyszerűen csak egy blokkot vagy más fecnit, hanem az érintett személy nevére kiállított számlát a javításokról.

Ha nagy a baj, érdemes lehet kapcsolatba lépni az adott országbeli magyar külképviselettel, amelynek elérhetőségeit megtalálják a Külügyminisztérium honlapján.

És még egy jó tanács: ne induljunk útnak európai baleseti bejelentő nélkül, amely legegyszerűbben a biztosítók fiókhálózatában ingyen beszerezhető.

Saját bejelentővel elkerülhető, hogy egy idegen, általunk ismeretlen nyelven íródott dokumentumra kerüljön rá az aláírásunk, amit esetleg nem is értünk.