Miután a Kínai Nagydíj időmérőjén a Red Bull-os Mark Webber kemény gumis próbálkozása után már a Q1-ben kiesett, az így megmaradt három szett érintetlen lágy gumijával vasárnap a 18. helyről a harmadikig vágtázott a futamon, ha pár körrel tovább tart a verseny, nyert is volna Sanghajban.
A csapatok stratégiái természetesen felfigyeltek erre, azóta kialakult a trend: aki teheti, a Q1-ben a keményebb keverékkel próbál a Q2-ig jutni, az utolsó szakasz szereplői pedig gyakran csak egy nekifutással próbálkoznak, néha pedig ki sem mennek, hogy egy plusz garnitúra friss lágyabb gumit megőrizzenek vasárnapra és nem mellesleg szabadon válasszanak abroncsokat a rajthoz. Tegnap a top10-be éppen becsúszó Adrian Sutil játszotta ezt.
A gumiszállító Pirelli semmiképp sem szeretné, hogy ez elharapózzon, ezért olyan szabályváltoztatást javasol a csapatoknak, amely kizárná az ilyen taktikázást.
„Tárgyalunk a csapatokkal a szabályokról. Jelenleg, ha valaki nem teljesít időt a Q3-ban, akkor szabadon dönthet, milyen gumin kezdje a versenyt. Ez azt is jelenti, hogy aki megspórolta a gumit, még ezzel is előnybe kerül a futamon. Én azt javasoltam a sport-munkacsoportnak, hogy ilyen esetekben kötelezővé kellene tenni, hogy a Q2-ben használt gumin rajtoljon a pilóta, így nem jár előnnyel, ha az utolsó szakaszban nem teljesít valaki mért kört” – magyarázta a Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery.
A brit szakember elmondta, hogy a Forma-1-es Bizottság e heti megbeszélésén már volt szó a javaslatáról és szerinte hamarosan le is fektethetik a szabályt.
„A találkozó alapján, amelyen ott voltam, jó ötletnek érezték. Ha valakinek gondja van az időmérőn és nem megy ki mért körre (az utolsó szakaszban), akkor is olyan gumit kapna, amely megtette a fel- a gyors és a levezető kört (korábban), így egyenlő feltételekkel indulna mindenki. Ez így a legsportszerűbb, remélhetőleg elfogadják!”
„A csapatfőnökök támogatták ezt. Láthattuk, hogy például Michaelnek (Schumacher) Monacóban volt gondja, és emiatt lehetősége lett gumit választani a rajthoz. Ki akarjuk iktatni az ilyen helyzeteket. Ez a nézőknek is fontos, hiszen egyébként a pilóták akár ki sem mennek. Szóval ha így is, úgy is használt gumin kell rajtolniuk a versenyzőknek, akkor már nem lesz érdemes a garázsban maradniuk.”