Aki hitelre vesz autót, akár újat, akár értékesebb használtat, mindenképpen cascót is köt majd. A bankok kötelezik erre ugyanis. Ők nem bíznak annyira a vezetési tudásunkban, meg abban a sugallatban, hogy úgyis más kocsiját lopják majd el, mint mi magunk; a karvalytőkét bizony csak a biztonságos üzlet érdekli.
De mi a helyzet az öregebb, hitelmentes, alacsonyabb piaci értékű használt kocsikkal? Teljesen elvetemült gondolat cascót kötni egy ilyenre? Vagy épp az az elvetemült, aki nem biztosítja be magát váratlan helyzetekre?
Pár példán keresztül megnéztük, egyáltalán érdemes-e cascóban gondolkodni azoknak, akik nem új kocsival járnak.
A casco vajon mi?
Mai értelemben a casco az a biztosítás, amit saját járművére köt a tulajdonosa. A kifejezés eredetével kapcsolatban valószínűleg a XVII. századi tengerhajózásig kell visszamennünk. A spanyol cascare, törni szóból eredhet ez a fogalom, melynek pontos jelentése cserép, törmelék, de konkrétan az utazás közben a teherhajókban esett károkra vonatkozott. A szó mai jelentése különben spanyolul: sisak, bukósisak.
500000
Érdemes-e egy félmilliós kocsira casco biztosítást kötni? Attól függ, lássunk pár példát. Egy budapesti, 30-as férfi ’97-es, 60 lóerős 1,4-es F Astrájára 60-65 ezer forint éves díjért között már vannak teljes körű casco-ajánlatok, 10% vagy 100000 forint (esetünkben tehát utóbbi) önrésszel. (A kalkulációhoz évi 15 ezer kilométeres futást, A0 kgfb-besorolást és normál felhasználást, normál felszereltséget feltételeztünk, egy utólag beszerelt riasztóval.)
Havi ötezer forintért alhatunk hát viszonylag nyugodtan, annak tudatában, hogy ha éjjel elviszik az ablak alól az Astrát, vagy belefigyelmetlenkedünk vele az árokba, a biztosító fizet majdnem annyit, amennyiből vehetünk egy másik ugyanolyat.
Ha ugyanennek a férfinak egy hasonló értékű, ’92-es, kétliteres Audi 80-asa lenne, közel nem lenne ilyen egyértelmű a helyzet.
Erre a kocsira, bár piaci értéke pont annyi, mint a fenti Astráé, már 200-260 ezer forint közötti éves ajánlatokat adnak a biztosítók. Elég tehát két évet kihúzni vele törés vagy lopás nélkül, és máris örülhetünk, hogy nem kötöttünk cascót. Persze nem véletlenül ilyen magas a tarifa: az Audik lopási kockázata jóval nagyobb.
Ellenben, ha emberünk megelégedett egy nagyon jó állapotú, makulátlan, 100 ezer kilométert sem futott ezres Suzuki Swifttel, mondjuk a 2003-as évjáratból, akár 15 ezer forintos éves díjú biztosítást is kaphat, de 50 ezer forintos éves díj körül már válogathat a biztosítók között. Hoppá.
Egymillió
Nézzünk most példákat dupla értékben! Egymillió forintért már nem F, hanem G Astrákat mérnek, 2001 év végit, olyan 1,4-es, 16 szelepes, 90 lovas motorral, akár 80 ezer kilométerrel, hogy épp csak meg nem szólal. Egy ilyen kocsira fővárosi lakosunknak 46-85 ezer forint éves díjkeretben öt biztosító is tett ajánlatot. Furamód olcsóbb a G Astra cascója, mint az F-é
Háromajtós, fapados új Swiftet is kapni már egymillióért a 2005-ös évjáratból, kevés kilométerrel akár. Egy ilyen kocsira a casco példáink budapesti férfijának 50 ezer forint alatti éves díj alatt már több biztosítónál is elérhető. Egy ilyen csinos kis magyar autócska biztonsága a budapesti forgalom zűrzavarában szerintünk meg is érdemel ennyi plusz befektetést.
Audiból már tágas, erős, ma is impozáns megjelenésű 2,5 literes dízel A6-osokat mérnek a ’98-as évjáratból, negyedmilliós óra szerinti futásteljesítménnyel. Ha budapesti példaemberünknek ilyen kocsija lenne, mindössze négy biztosítótól kapna ajánlatot egyáltalán, a többiek túl rizikósnak gondolják a cascót egy ilyen kapós Audira.
A tarifa évente 333 ezer és 460 ezer forint között alakul, tehát erre az Audira éppúgy 2-3 év alatt kéne kifizetni az értékét biztosításra, mint a kisebb, öregebb előző példánál.
Mit kapunk és mit nem kapunk a pénzünkért, ha baj van?
Az átlagos casco biztosítás ennyi pénzért elemi- és tűzkárra, lopás esetén, törésre és üvegtörésre fizet, az önrészen felüli mértékben. Fontos tudni, hogy az utólag beszerelt drága alufelnik, a hifi mindenképp csak külön díj befizetésével válik biztosítottá, de olyan biztosító is van, amely alapdíjon még nem fizet a klíma, a légzsákok, vagy akár a xenonfényszórók ellopása után sem.
Talán mondanunk sem kell, hogy a biztosító nem egy új Astra, Audi vagy Swift árát fizeti ki az ellopott 5-10-15 éves kocsiért, hanem avultatott értékkel számol. Egy totálkár esetén jellemzően az autó új árából az eltelt évek száma és a futásteljesítmény alapján kalkulált Eurotax érték (ez az összeg minden kocsira lekérhető 3,5 euróért itt) 110 százalékáig számíthatunk kártérítésre, a kocsi állapotától függően. Sok biztosító kiköti, hogy a biztosítás nem érvényes mindenütt, például a Szovjetunió utódállamaiban, már Ukrajnában sem biztos, hogy számíthatunk kártérítésre baj esetén!
Tessék kalkulálni!
Általános válasz tehát nincs arra a kérdésre, hogy megéri-e cascót kötni az öregebb kocsikra vagy sem. Konkrét válasz viszont van! Tessenek felpattanni az internetre, megnézni valamelyik alkuszcég weboldalát, és pár kattintás, gombnyomás után könnyen kiderülhet, hogy a casco nem is olyan drága, mint amekkora haszna lehet, ha baj van.
Még jobb, ha autóvásárlás előtt tájékozódunk. Így kiderülhet, korlátozott költségvetésünkből futhatja ugyan egykor nagy értékű presztízsmodellre, de ha olcsóbb, kommerszebb autót választunk, talán még a biztosításra is jut a fenntartás mellett a családi büdzséből.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon