Van valami reményt keltő abban, hogy híreink jelentős része már elektromos és hibrid autókról szól. A nagy gyármamutok lassan mozdulnak, de kezdenek rájönni, hogy ha ők nem teszik meg tétjeiket az elektromos közlekedés rulettasztalánál, akkor mindenképpen veszítenek.
Márpedig a Tesla megmutatta, hogy egy kis garázscég is tud világszerte elismert, ráadásul méregdrága konnektoros verdát gyártani. Érdekes módon a mostani belépő ebbe a nagy teljesítményű elektronzabáló ligába szintén külsős, de a háttere jóval izmosabb, mint a kaliforniaiaknak. Nem más, mint a Siemens jelezte most, hogy ők is beszállnak a játékba.
Jöjj elektromosság, jöjj!
Ezért hoztak nekünk egy, a Ruf által biztosított Porsche Carrera 997-est, és belegyömöszölték az éppen elérhető Siemens elektromos hajtást. Tulajdonképpen semmi eget rengető újdonság, csak egy jelzés, hogy hahó, srácok, itt vagyunk, velünk is számolni kell.
Vagyis még nem eget rengető, hiszen a technológiában rejlő potenciál azért igencsak kecsegtető. Az eRUF roadster kifejlesztése kapcsolódik a Siemens városi elektromos töltőállomás-hálózatokról szóló projektjéhez. Az autóban lévő „ComBox” berendezés segítségével – ami lehetővé teszi a kommunikációt az infrastruktúrával -, hatékonyan köthető rá a városokba tervezett intelligens villamos hálózatra. Tehát ez a motor igazi specialitása, hogy intelligens villamosenergia-hálózatba integrálható, egy villamoshoz hasonlóan kinyerni és visszatáplálni is tud energiát a rendszerbe.
Ez még csak az út eleje
A Német Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium által támogatott projekt különféle hajtáskoncepciók kipróbálására is irányul. A Siemens központi kutató részlegének (Corporate Technology) fejlesztői ennek megfelelően két területre koncentrálnak: a moduláris hajtásláncra (powertrain) és a jármű intelligens töltési lehetőségére. A kutatómunkára azért van szükség, mert az e-járműveknek a követelmények hosszú sorát kell kielégíteniük ahhoz, hogy széles körben elterjedhessenek. Különösen a fölső kategóriában nagy vezetési kényelmet és dinamikát, továbbá nagy sebességet is elvárnak tőlük. Mindezeken felül ezeknek a járműveknek könnyen integrálhatóknak kell lenniük a jövőbeli intelligens hálózatokba.
Tudjuk, ez távolabbi cél, mint a négyes metró befejezése, de ha olyan nagy gyártók teszik oda a vállukat, mint a Siemens, akkor bízhatunk a megvalósulásban.
Elektromos Porsche mint fejlesztési alap? Ez tetszik!
Tulajdonképpen egy jelképet vezethettünk az elektromos Porsche képében az M0-ás két kilométeres felújítás alatt lévő szakaszán. Egy bitang gyors és fura jelképet. A Ruf által biztosított alap külsőre ízig-vérig Porsche, ám a klasszikus forma kipufogóvégek és mellkast rázó érces bokszerfanfárok nélkül kimeríti a furcsaság fogalmát.
Menetteljesítménye meggyőző, de némileg elmarad a benzines testvérétől. A kocsi végsebessége 220 km/óra, a százas sprint csak öt másodperc, ebben pedig a Siemens saját fejlesztésű 180 kilowatt teljesítményű elektromos motorja vállal oroszlánrészt. Az elvileg ígért hatótáv 150 kilométer, köszönhetően a 29 kW-os lítiumion-akkumulátoroknak.
Ebből is látható, itt inkább a német legenda hangtalanításán és a bemutatkozáson van a hangsúly, mint végső fejlesztési eredményen.
Szó se róla, egyedi prototípust toltak a fenekünk alá, ennek megfelelően hímes tojásként kezelték a gyáriak. A mellettem ülő instruktor nem csak a napmelegtől izzadt, mikor véletlenül elhagytam az általa favorizált sebességtartományt. Ennek tükrében pedig nehéz bármi pontosat megtapasztalni az autó valódi énjéről. Létezik és működik, de a világmegváltás még odébb van, főleg annak tudatában, hogy a Porsche szintén rohamléptekkel összedobott villanyos Boxster koncepciója szinte minden tekintetben előrébb tart, mint a Siemens prototípusa.
u. i.: A sajtóanyagban szerepelt egy érdekes kifejezés, amit mérnöki végzettségű olvasóink figyelmébe ajánlok. Remélem, ők tudják, mennyire szakmai a „folyamatosan izgatott szinkrongép”, megfogalmazás. Lehet csak az én műveletlenségem, de akkor is érdekesen hangzik:)