Vezetéstechnika
Reméljük, hogy olvasónk kérdése csak teoretikus és nem egy félreváltás miatti aggodalmában írta meg levelét! Egyébiránt pedig érthetetlen, hogyan lehet visszakapcsolásnál két-három fokozatot tévedni, hiszen az alacsonyabb sebességi fokozatba lényegesen nagyobb erővel lehet a váltókart behúzni.
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Amennyiben véletlenül ilyen szigorúan visszavált, annak az autó, és az Ön mögött gyanútlan közlekedők sem örülnek.
A tiltáson forgatott motor – amelyet a kerekek hajtanak a visszaváltás és a felengedett kuplung miatt – alkotóelemei sérülhetnek.
A hajtáslánc is hatalmas terhelést kap addig a pillanatig, amíg a kerekek meg nem csúsznak. Amikor az első tengelyen lévő kerekek megcsúsznak, a jármű egy rövid időre irányíthatatlan lehet.
Hátsókerék-hajtású autónál egy pillanatra szintén elveszthetjük a kerekek tapadását, de mivel a súly előre terhelődik az autó kormányzott kerekein tud gördülni, tehát irányítható marad. Tételezzük fel, hogy mindez egyenes úton történt, és a pillanatnyi túlkormányozottság nem okoz stabilitásvesztést.
Egy fronthajtású autó hajtáslánca elvileg kevesebb alkatrészből áll, de nem biztos hogy olcsóbb a javítása mint a több egységből álló hátsókerekesé.
Azt csak halkan jegyzem meg, ha érzi hogy elváltotta magát, és a kuplungot újra kinyomja, megelőzhető hogy a motor felpörögjön.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Autóvásárlás
Háromszázezer forintból négyszáz forintos árral számolva is 750 liternyi benzint lehet az autóba tölteni. Ennyi pénzből akar olvasónk második kocsit venni napi pár kilométeres ingázásra, hogy kímélje a családi Toyotát. Ennyi pénzből csaknem az egész éves fogyasztásuk háromnegyed részét fedezni tudnák. Megéri másodikat venni?
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi András!
Egy összetett kérdésben szeretném a tanácsát kérni.
Jelenleg egy 2001-es kétliteres benzines (D4) Toyota Avensis-ünk van, amit nagyon szeretünk. Évente mintegy 10 ezer kilométert megyünk vele, általában hetente 1-2 alkalommal van használva. Szeptembertől nejem visszamegy dolgozni, a gyerekeket pedig városon belül oviba és bölcsődébe kell hordani, majd ki a vonatállomásra. Ez csak kocsival lesz meg oldható.
Ezért kérdezném:
A napi 2×3 kilométeres utazgatás mennyire viselheti meg a kocsit, esetleg érdemesebb lenne venni valami kisméretű rohangálós „motorizált esernyőt”?
(Amúgy nem lenne szükségünk a második autóra, de ha gazdaságosabb venni egyet, akkor a vásárlást 250-300 ezer forint körüli összegből szeretném megoldani (átírással együtt).)
Ha Ön szerint érdemesebb második kocsit venni, akkor milyen típust javasolna, illetve mik azok a típusok amiket biztosan érdemes elkerülni?
A neten lévő kínálatból leginkább a 83-88 közötti Fiestákat, VW Polokat néztem, használat szempontjából azonban jobb lenne az ötajtós karosszéria, így jobb állapotú Marutin is gondolkodtam, de semmilyen típust nem zárnék ki.
A kocsival szembeni egyetlen elvárás hogy minél kevesebből lehessen megbízhatóan üzemeltetni.
Segítségét előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
A 2001-es Avensis értéke aligha csökken 250-300 ezer forintnyit a rövid utak miatt, csak ezért ne vegyenek második autót. Az autóknak tényleg nem tesz jót a hideg üzem, a sok rövid út, de ez van, az Avensis ezt kibírja és a japán benzinesek eleve viszonylag hamar bemelegszenek. Motorizált esernyőként az 1992-2005 közötti Suzuki Swift az ideális, fenntartási költségben és fogyasztásban is verhetetlen, esetleg egy Golf II, Nissan Sunny vagy F Astra lehetne az alternatíva.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Motortuning a Cruze 1,8-as benzines változatához? Sokkal könnyebb lenne olvasónk helyzete, ha dízelt választott volna. Azon az Opelek (és Wartburgok) szakavatott tuningcége, az Irmscher már végrehajtott egy teljesítménynövelő kúrát, igen komoly végeredménnyel, főleg a nyomaték tekintetében.
Az 1,8-as benzinest talán jobb lenne gyári állapotában meghagyni. Esetleg egy kis optikai módosítást elvégezni rajta, persze korántsem olyan komolyat, amivel az Irmscher a Transformers című film egyik főhőse, Bumblebee előtt tisztelgett.
Olvasónk kérdezi
Van egy két hónapos Chevrolet Cruze autóm, 1,8-as motorral. Opel motor.
Van-e lehetőség, hogy ezt tuningoljátok?
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Ebben a topikban csak a hifirendszerekkel foglalkozunk! Keress fel egy tuninggal foglalkozó oldalt!
Üdvözlettel,
Team FUSION
Ej, ej, már megint egy bűnös, aki el akarja kerülni a felelősségre vonást. Védhetőnek tűnik, de a valóságtól elrugaszkodott gondolat az, hogy az autó még akkor került a szántóföld közepére, amikor érvényes forgalmi engedélye volt.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Az lenne a kérdésem hogy milyen súlyos büntetésre számíthatok, ha forgalomból kivont járművel állítottak meg a rendőrök a szántóföldön és feljelentettek. A szántóföld tulaja hívta ki őket, mert azt hitte, összevágtam a földjét és megvárta, míg kiérnek, de később azt mondta, hogy eltekint a feljelentéstől mert nincs anyagi kára.
A rendőrök pedig, ha már ott voltak, fejlentettek. Az autó a lábán ment ki, de azt senki nem látta. Ők csak azt látták, hogy a föld közepén megy egy autó körbe körbe egy betonplaccon.
Előre is köszönöm válaszát!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
A leírása szerint erre a területre nem is terjed ki a KRESZ, így nem követett el szabálysértést.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!