F1: A technika megölte az izgalmat? 1
F1: A technika megölte az izgalmat? 63 A múlt hétvégi Európa Nagydíjon új Forma-1-es rekord született, a sportág történetében most először volt 24 célba érő – összesen negyedik alkalommal jutott el a kockás zászlóig mindenki, aki elrajtolt.

A lotusos veterán, Jarno Trulli az olasz Repubblicában vitt rovatában nem túl szerencsés fejleményként értékelte az eseményt.

„Valenciában beállítottunk egy új, korábban elképzelhetetlennek tűnő rekordot: mind a 24 elrajtoló autó célba ért, nem volt meghibásodás, kiesés, baleset. Karthikeyan lett az F1 történetének első 24. helyezettje. Hogy ez negatív vagy pozitív rekord, az a pilótán és az ő ambíciótól függ, de azt hiszem, én nem szeretném magaménak mondani.”

„De mindegy is, ez a rekord paradoxon, azonban pontosan jelez is valamit: szerintem a valenciai verseny a szokásos győztes, Vettel mellett egy másikat is avatott. Ez a győztes pedig a technika. Miután az elmúlt években kétséget kizáróan legyőzte az emberi tényezőt, mostanra a filozófiai csatát is megnyerte a kiszámíthatatlanság ellen. Az ellen, amit a mi világunkban műszaki hibának szoktunk nevezni.”

„10-15 évvel ezelőttig, amikor én kezdtem az F1-ben versenyezni a pilóta tudta, hogyan kezdi majd a futamot, de azt nem, hogyan fejezi be vagy hogy befejezi-e egyáltalán. Mára ehelyett a megbízhatóság vált a normává: az autónak négy kereke van és nem romlik el. Nem is emlékszem, mikor romlott el legutóbb motor F1-es futamon. A gyártók tökélyre fejlesztették a minőség-ellenőrzést, már semmit nem bíznak a véletlenre” – magyarázta Trulli, aki negatív következtetéseket vont le a fentiekből.

„Ez két dolgot jelent: az egyik, hogy a kiscsapatok pontszerzési esélyei jelentősen lecsökkentek, a második, hogy az F1 is kevésbé vonzó így – nem véletlen, hogy a valenciai futam az év legunalmasabb versenye volt.”