Bár nincs az RX-8-ben semmi újdonság, sőt, a Wankelmotor károsanyag-kibocsátása miatt egy ideje már a Mazda modellkínálatában sem szerepel ez a modell, mi mégis kaptunk játszani egy RX8-as Mazdát. Kitalálják hogy miért?
Ugyan a Mazda pont egy évtizeddel ezelőtt, az Észak Amerikai Nemzetközi Atókiállításon mutatta be az RX-8-ast, de mégsem ennek a jeles évfordulónak szól az extra, narancs-zöld színű matricabunda. Hanem egy húz évvel ezelőtti győzelem emlékére.
1991-ben a Wankelmotoros Mazda 787B megnyerte Le Mans-i 24 órás versenyt, ezzel ez az egyetlen japán autó, amely diadalmaskodni tudott a futam történetében. És ez az esemény igazán megér néhány négyzetméternyi színes matricát, egy modern bolygódugattyús járgányon.
Hallgassanak hátborzongató motorhangot:
Remek párosítás
Szerencsére csak matrica. Lejön
Az RX-8-as orrmotoros, hátsókerekes járgány, aminél kevés élvezetesebb összeállítás létezik. Ettől még akár rendes autó is lehetne, de a Mazdánál szeretik hangsúlyozni, hogy ők kedvelik a kihívásokat, és összeszorított ajkakkal, kitartóan szembemennek a hagyományos, megszokott dolgokkal. Ez már az autó külsején is látszik, hiszen a gyanútlan szemlélő egy kétajtós kupét lát benne. Ha közelebb megyünk, akkor feltűnnek a hátsó félajtók is, amelyek pont ellentétes irányba nyílnak, mint az elsők. (Nem befelé…)
Az így feltáruló, B-oszlop nélküli térbe még felnőttek is könnyedén behajtogathatják magukat hátra. A következő, kevésbé látványos, de az RX-8 lényegét adó különlegesség az orrban dolgozó, 1,3 literes bivalyerős Wankelmotor. A Renesis névre keresztelt hajtómű 2003-ban elnyerte az Év Motorja díjat is.
De most a technikai részletek helyett nézzük, mit jelent a Wankelmotor az úton. Akit mégis a működési elv, vagy a Wankelmotor története érdekel, az kattintson ide.
Így működik a Wankelmotor:
Gyújtás után kivilágosodik a számlap és a mutató
Az orrunk előtt terpeszkedő fordulatszámmérőn azonnal feltűnik, hogy a piros mező kilencezertől kezdődik. Tehát a Wankelmotort lehet rendesen pörgetni. Kár, hogy nem nagyon kell, mert szinte minden fordulatszámon van benne elég erő, szépen húz. Egyedül a hangja furcsa, mert mérges morgás helyett gonosz sivítás szűrődik ki a motortérből.
A Mazdánál komoly hangsúlyt fektetnek arra, hogy az autóikat élvezet legyen vezetni. Ugyan ezt érthetően nem minden modellnél lehet megoldani, de a sportosabb típusoknál nem szoktak hibázni, elég, ha a minden férfiember fantáziáját megmozgató MX-5-ösre gondolunk. Nincs ez másképp az RX-8-as esetében sem. A belső elsőosztályú, szép rajzú, sportos csőműszerek, fenekünk alatt testhezálló Recaro ülések.
Kényelmes, sportos belső
De a technika is hihetetlen, a váltó életem legszerethetőbb szerkezete volt, szinte már zavaróan pontos és rövid úton jár, élvezet akkor is buzerálni, kapcsolgatni, amikor amúgy nem is lenne rá szükség. Tetszett a kormányzás is, talán ez lehetne kicsit közvetlenebb. Illetve mégis jó ez így ahogy van. Hiszen kikapcsolt menetstabilizálóval annyira jóindulatú, kiegyensúlyozott az autó, hogy még a hülye is tud vele keresztbe menni, anélkül, hogy az első métereken lemészárolná magát.
Szóval aki teheti, szerezzen magának egyet. Hacsak néhány körre, akkor is. Az a pár elvetemült japán mérnök, aki még a szabadidejében, hobbiból is ezt a furcsa, különleges működésű motort reszelgeti, megérdemli, hogy fülig érő vigyorral arcunkon, odagondoljunk nekik Hirosimába egy köszönömöt.