Hathetes nyári szünetet követően folytatódik a 2011-es rali-világbajnokság, a hétvégén Finnországban kezdetét veszi a szezon második fele. A Forma-1-ből átemelt kifejezéssel Finn Nagydíjnak becézett esemény a sorozat leggyorsabbja, nem szokatlan a 200 km/óra feletti tempó, az átlagsebesség eléri a 120 km/órát. Mindezt murván.
Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, amelyeket szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.
Nem meglepő, hogy a verseny elmúlt húsz évében mindössze háromszor fordult elő, hogy nem északi pilóta nyert és csak négyszer, hogy nem finn. Az észt Markko Märtin, a spanyol Carlos Sainz és a francia Didier Auriol, valamint Sebastien Loeb tudott itt külföldiként diadalmaskodni.
A 2010-es Finn-rali összefoglalója:
Loeb nagyon jó formában van, de jelezte, hogy sokkal inkább a biztos pontokra hajt majd, mint hogy kiemelkedő kockázatot vállaljon az általa nem igazán kedvelt futamon. Ellenfele el is magyarázza, miről van szó:
„A tempó olyan nagy, hogy bármilyen hibát óriásira nagyít. Ahhoz, hogy nyerj, tökéletesen kell vezetned az első kanyartól az utolsóig. Az itteniek a világ legnehezebb murvás útjai, amelyeken versenyeznek” – mondja Jari-Matti Latvala, aki tavaly megnyerte a versenyt, és idén a 100. WRC-futamán szeretne ismételni. Legnagyobb ellenfele, a szintén fordos és szintén finn Mikko Hirvonen lehet, aki tavaly ugyan óriásit bukott, de 2009-ben ő volt a leggyorsabb a versenyen.
Bár statisztikailag kicsi az esélye mégis igencsak figyelni kell a Citroën másik versenyzőjére, Sebastien Ogier-re. A francia a világbajnoki címre hajt és bevallottan győzni megy Finnországba. Tavaly tíz másodperccel szorult a második helyre, úgy gondolja, verhetőek az északi pilóták és itt az idő, hogy ő legyen a negyedik nem finn, aki nyer.
A négy gyári versenyző mellett még meg kell említeni esélyesként Mads Ostberget is. A fiatal norvég az idény másik északi versenyén, Svédországban második lett, a múlt héten pedig egy észt versenyen készült, ahol ugyanilyen pályák voltak. Ostberg nyert, megelőzve többek között a szintén rajthoz álló Markko Märtint is.
Ha valamikor, akkor most van esélye Kimi Räikkönennek, hogy megmutasson valamit a tehetségéből. A Finn-rali számára is hazai verseny, és immár harmadszor indul rajta, így tapasztalatból is akad.
Mikko Hirvonen tavalyi bukása
Ismét ott lesz a mezőnyben a Turán Frigyes, Zsiros Gábor duó, akik a Görög-ralin elér harmadik helyük után megújult és megerősödött Ford Fiesta S2000-rel vágnak neki a futamnak.
„Ez az egyik legjobban várt versenye az évnek. Nézőként már voltunk kint, elképesztően látványos, de nagyon nehezek a pályák, itt tényleg a tapasztalat számít. Nagyon várjuk már, hogy kipróbálhassuk az új fejlesztésű motort, ami erősebb és jobban tudunk majd vele menni. Ezen a futamon is a pontokért fogunk küzdeni. Jó ritmusban és összeszedetten kell autóznunk a kifejezetten finnekre szabott pályákon” – mondta Turán Frigyes, aki már túl van a pályabejáráson.
Mi a finnországi győzelem kulcsa? A hétszeres Finn-rali-győztes Marcus Grönholm árulja el nekünk: „A Finn-ralin bátorságra és persze észre van szüksége a pilótáknak. Tudniuk kell, hogy az út gyors, s hol a leggyorsabb. A rali egy sor cikkcakkból, kanyarból és ugratóból áll. Az itinernek tökéletesnek kell lennie, hogy a pilóta tudja, hova helyezze az autót az úton, mikor teljes sebességgel vakon hajt egy ugratóra. Maximálisan meg kell bíznia a navigátorában ezen a ralin.”
Evegnyij Novikov ugratása 2009-ben:
A raliról
Eltérően a klasszikus WRC-futamoktól nem vasárnap, hanem szombaton fejeződik be a Finn-rali, amely viszont már csütörtökön elkezdődik. A délelőtti shakedownt követően, a hivatalos rajt után még három szakaszt teljesít a mezőny. A gyorsaságik nagy részét viszont két nap alatt, pénteken és szombaton tudják le.
Az időpont mellett az útvonalon is sokat változtattak a szervezők. Öt gyorsasági szakaszt egyáltalán nem használtak még ezelőtt, de vannak klasszikus szakaszok is. De egyben közösek: erdőben, fák között vezetnek és nagyon gyorsak. A 2005-ös Finn-rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt.
A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A finn verseny három napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 314,39 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1355,03 km.
Fantasztikus verseny vár a rajongókra, hiszen idén először mindhárom kategória szerepel a programban, így a WRC, mellett a P-WRC és az S2000-es mezőny is rajthoz áll. Sőt 2000 óta nem volt ennyi WRC autó a nevezők között. Összesen 21 csúcskategóriás modell indul – 4 Citroën, 11 Ford és 6 MINI.
Az elmúlt évek Finn-rali győztesei:
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 J Kankkunen (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T Mäkinen (Ford)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Görög-rali után:
Pilóták
1. S Loeb 146 pont
2. M Hirvonen 129 pont
3. S Ogier 124 pont
4. J-M Latvala 76 pont
5. P Solberg 73 pont
6. M Ostberg 48 pont
7. M Wilson 36 pont
8. K Räikkönen 24 pont
9. H Solberg 20 pont
10. F Villagra 20 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 250 pont
2. Ford 195 pont
3. M-Sport Stobart 87 pont
4. Petter Solberg WRT 61 pont
5. Ice 1 Racing 34 pont
6. Munchis Ford WRT 32 pont
7. Team Abu Dhabi 19 pont
8. FERM WRT 14 pont
9. Monster WRT 8 pont
10. Brazil WRT 1 pont
(Forrás: Amber PR)