A hosszú távú ingázás után kipróbáltuk azt is, mire képes egy igazi villanyautó a városban. A Mitsubishi i-Miev rövid távokon, az ideges városi ritmusban is jól vizsgázott
0CO2 emisszió, hirdeti a felirat

0CO2 emisszió, hirdeti a felirat

0CO2 emisszió, hirdeti a felirat


Zsolt kollégám, a hírszerkesztés és logisztika ördöge az oroszlános kisplasztikával díszített variánst próbálta ki hosszú távú ingázáshoz, én pedig a Mitsubishi i-Miev-vel rövid, városi szakaszokon igyekeztem felvenni a városi közlekedés ritmusát. Sikerrel.

Nagy, mélyreható összehasonlító teszten már volt nálunk mindhárom, génkészletüket tekintve egyaránt a Mitsubishitől származtatható apró villanyautó. A közös eredet ellenére mégsem teljesen egyforma a Citroën, a Peugeot és a Mitsubishi elektromos járgánya, kívül- belül is vannak apró különbségek. Akiket ezek a részletek érdekelnek, az kattintson ide.

Ezt a reklámot szinte minden villanyautót gyártó márka elsütötte:

Vicces forma

Csendes, tiszta kisautó

Csendes, tiszta kisautó

Csendes, tiszta kisautó


Kintről kicsit magasnak, kicsit keskenynek tűnik az i-Miev és az apró, keskeny kerekek is furcsán festenek alatta. Bent négy, teljes értékű felnőtt is nagyjából kényelmesen elfér, legfeljebb vállban lehet szűk a kiskocsi.

Indulásnál az első szoknivaló dolog, hogy a slusszkulccsal rendesen „indítózni” kell, hogy életre kelljen a szerkezet. Aztán már csak az automatikus váltónak látszó tárgyat kell D-be tolni és hajrá. Hang persze nincs, csak némán suhanunk vele a hirtelen zavaróvá büdösödött többi autó között. Jól gyorsul, a mélyre pakolt nehéz alkatrészeinek és a sarkokba tolt kerekeknek hála kanyarokban sem vészesen ingatag a kocsi, bár a keskeny gumik miatt könnyen elkezd az orra rossz irányba menni.

A 66 lóerős motornak nem okoz különösebb nehézséget az 1110 kilogrammos karosszéria mozgatása, így egy pillanatig sem kell tartanunk a benzines társaktól. Igaz, a 100-as sprinthez papíron 15,9 másodpercre van szüksége, de lámpától lámpáig tartó futamokon ennél jobban szerepel.

Bármely városi kisautóban is ülhetnénk

Bármely városi kisautóban is ülhetnénk

Mivel a műszerfalat egy tekintélyes méretű fogyasztásmérő uralja, eleinte kínosan ügyeltem rá, hogy gyorsulásnál a lehető legkevésbé lendüljön ki a műszer. Megnyugtató, hogy gurulásnál, illetve óvatos fékezésnél a mutató töltést is mutat, így némi gyakorlás után könnyű ráérezni, hogyan kell a piros lámpáig a lehető legtöbb mozgási energiát visszaalakítani elektromossá.

Kis gördülési ellenállás

Van egy minden tudományos alapot nélkülöző saját módszer egy autó gördülési ellenállásának megsaccolására. Mivel az SI rendszerben ezt nem jegyzik, legyen a mértékegysége mondjuk a gurítás. A módszer lényege, hogy a vezess.hu mélygarázsának sorompójánál üresbe kell tenni az autót, majd amikor szabad az út, egyszerűen legurítani a kocsit a parkolóba. Az átlagos autók nagyjából a húsz méterre lévő autóMAGAZIN-os parkolóig jutnak, a jobbak elérik a bő tíz méterrel ezután következő első kanyart is, a Mitsubishi i-Miev viszont bő huszonöt méterrel gurul tovább az átlagnál. Megbízhatóan, minden egyes behajtásnál.

Autószerű dolog

Adatlap

Mitsubishi i-MIEV

A hosszú távú ingázás után kipróbáltuk azt is, mire képes egy igazi villanyautó a városban. A Mitsubishi i-Miev rövid távokon, az ideges városi ritmusban is jól vizsgázott
Motor Elektromos
Teljesítmény 67 LE
Nyomaték n.a.
Gyorsulás (0-100 km/h) 15,9 sec
Végsebesség 130 km/h
Fogyasztás (vegyes) n.a.

Szerencsére a jelenleg már kapható, vagy hamarosan érkező elektromos autók nagy többsége, már tényleg úgy fest, mintha igazi autó lenne, és használhatóságban sem állnak messze tőlük. Így a Mitsubishi elektromos kisautója is teljesen autószerű jelenség. Csak ugye az a fránya hatótávolság és töltés nehezíti meg a villanyautó tulajdonos életét.

Amúgy a 100-120 kilométeres hatótáv nem is annyira használhatatlan, ha csak városban, munkába menet használja az ember, mivel már több felmérésből is kiderült, hogy az emberek döntő többsége naponta ennél jóval kevesebbet ingázik a munkahelye és az otthona között. Ha pedig azt is figyelembe vesszük, hogy ezt leginkább egyedül teszi, akkor kiderül, hogy egy elektromos autó lehetne akár kisebb, könnyebb is. Ettől nőne a hatótávolsága is, és a kisebb akksipakk miatt akár olcsóbb is lehetne. Ördögi kör. Lefelé.

A kétnapos tesztúton normális városi menetben nagyjából nyolcvan kilométer került az autóba, és amikor visszaadtam, még bő egyharmadnyi töltés volt az akksiban. Én durván napi tizennyolc kilométert ingázom, így egyetlen töltéssel egész héten járhatnék vele mindenféle városbüdösítés nélkül úgy munkába, hogy még a hétvégi nagybevásárlás is simán beleférne. Ha nekem is beleférne az i-Miev.

Drága olvasók! Áruljátok el, Nektek mennyit érne meg egy hasonló elektromos autó, az i-Miev-vel megegyező paraméterekkel. Kíváncsiak vagyunk, mennyi pénzt adnátok érte. Mert ugye a tízmilliós ár igen rosszul hangzik.