Adatlap

Seat Alhambra 2.0 TDI

1995-ben jöttek ki a hármasikrek. A Ford nem várt, 2006-ban bemutatta a Galaxy saját fejlesztésű utódját
1995-ben jöttek ki a hármasikrek. A Ford nem várt, 2006-ban bemutatta a Galaxy saját fejlesztésű utódját
Motor 1968 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 140 LE
Nyomaték 320 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,7 sec
Végsebesség 191 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,7 l / 100 km

Egyedül tartok hazafelé az Alhambrával, és kívülről olyan baromnak tűnhetek, aki vegyvédelmi szerkóban ugrik el kifliért: erősen túllő a célon, aki egyedül akar jár a hatalmas autóval. Olyan magányos vagyok benne egymagam, mint az űrben kóborló asztronauta.

Nemcsak hétüléses

Ez a hétszemélyes modell, ami plusz 218 750 forintba kerül, mert hogyan is férhetne bele még két szék a TDI Style 9,5 milliós árába? Az új ülésrendszer okosabb és hasznosabb az eddiginél, maga az ülés is sokkal kényelmesebb az előd túl mélyre beszerelt székeinél.

A harmadik sorban tágas a hely, az üléstámlákat ez mozdulat kinyitni a padlóból, utána még egy megfordítani az ülőlapot és kész a felnőtteknek is használható ülőhely. Az Alhambra valóban hétszemélyes autó, nemcsak ülőhelyből van benne 5+2.

Tolóajtó, távirányítással

Örvendezünk, hogy Volkswagen anyácska a Sharannak és az Alhambrának is megspendírozta a tolóajtót, amely 271 250 forintért gombnyomásra nyílik-záródik. Ez nagy showelem, a gyermekek imádják nyomkodni a gombot a tetőoszlopon vagy a slusszkulcson, és a szülőknek is könnyebb berámolni a motorosan nyíló-záródó csomagtérajtóval. Jó hír, hogy az Alhambra nem a szokásos irritáló lassúsággal vonszolja az ajtókat.

Kevés a valóban hét felnőttre szabott autó, amilyen az Alhambra

Kevés a valóban hét felnőttre szabott autó, amilyen az Alhambra

A csomagtér gigantikus, van benne hely a nagyi tulipános ládájának vagy bármi másnak, egy Alhambrával nem kell leereszteni a gumicsónakot a strandról hazafele. Elfektetett ülésekkel sátorozni lehet odabent.

A Forddal kezdték

1995-ben jöttek ki a hármasikrek. A Ford nem várt, 2006-ban bemutatta a Galaxy saját fejlesztésű utódját

1995-ben jöttek ki a hármasikrek. A Ford nem várt, 2006-ban bemutatta a Galaxy saját fejlesztésű utódját

1995-ben jöttek ki a hármasikrek. A Ford nem várt, 2006-ban bemutatta a Galaxy saját fejlesztésű utódját


Anno az első generáció még a Ford és a Volkswagen közös egyterűprojektjének eredménye volt, ennek keretében a Galaxy, a Sharan és az Alhambra is Portugáliában készült, ugyanabban a gyárban.

Modellfrissítés az ezredfordulóra

2000-ben egy alapos modellfrissítés következett, de a teherautósan, közel vízszintesen álló kormányon kívül a csupán háromcsillagos törésteszten is látszott a konstrukció öregsége.

Ford később kiszállt, saját maga fejlesztette ki a Galaxy utódját és bedobta mellé a különös okokból Év Autójának megszavazott S-Maxot.

5+2 kivehető ülés volt az első generációban

5+2 kivehető ülés volt az első generációban

5+2 kivehető ülés volt az első generációban


A VW-konszern egy ideig nem tudta, mit kezdjen a nagy egyterűekkel, amelyek iránt a piaci igény egyre csökken.

Visszaszorulóban

A Renault például nemrég elhalasztotta a készre fejlesztett Espace-utód piaci bevezetését, mert magas szén-dioxid-emissziójuk miatt a jövőben egyre nehezebb lesz eladni ezeket az autókat. Végül a sürgetőbb feladatok mellett a nagy egyterűk leváltására is akadt kapacitás, a Sharan a 2010-es Genfi Autószalonon volt először látható, az Alhambra kicsit később debütált.

Leghátul jó, középen jó, elöl is jó

Végre valaki gondolt rá: a 3. üléssor mögött is rögzíthető a kalaptartó

Végre valaki gondolt rá: a 3. üléssor mögött is rögzíthető a kalaptartó

Végre valaki gondolt rá: a 3. üléssor mögött is rögzíthető a kalaptartó


Bár a padlóba süllyedő ülésekkel csekélyebb a csomagtartó magassága, mint a kivehető üléses elődben (a maximális kapacitás 2610 helyett 2297 liter), de ennél ezerszer többet ér a gondosan kitalált és olajozottan működő ülésrendszer. Ritkaság, hogy teljes létszámmal utazva is van helye a kalaptartónak, mert a harmadik sor mögé is rögzíthető.

Legelöl az Alhambra kapitányának jól megy sora. A háromcsillagos törésteszttel együtt a laposan álló kormány is a múlté, amin a sofőr megteríthetett szalonnázni. Kényelmes az ülés, alacsony a zajszint, ezzel az autóval öröm nekivágni a nyaralásnak. Rakodóhelyben a franciák találékonyabbak, de a helyzet így sem rossz.

Ráérős dízelmotor

Elég megfordítani az ülőlapot a támla felcsapása után

Elég megfordítani az ülőlapot a támla felcsapása után

Elég megfordítani az ülőlapot a támla felcsapása után


A tesztautót a 140 lóerős, közös nyomócsöve dízel elég tompán gyorsította, más modellekben a kétliteres TDI sokkal jobb erőben van, többet mutat a 320 Nm-es nyomatékkal. Alhambrából nyugodt lelkiismerettel vehetünk dízelt, mert az SCR-katalizátoros (Selective Catalytic Reduction) TDI sokkal kevésbé szennyezi a környezetet a sima euro 5-ös dízeleknél. Az autó hasa alatti kipufogógáz-átalakító vegykonyhára az AdBlue szintjének ellenőrzése is utal a műszerfalon.

Méltányos a DSG automata váltó 550 ezer forintos felára. A száraz kuplungos hétgangosnál nagyobb nyomatékot bíró, csak hatfokozatú, de olajos kuplungos DSG ezúttal is fürgén és lágyan kapcsolt, enyhe rántással visszapakolgatva a piros lámpákhoz közelítve. Nem tetszett viszont, hogy a tesztautó egyesben szerette értelmetlenül kihúzatni a dízelmotort 2000-ig.

Az Alhambra és automata váltós konkurensei dízelmotorral
Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi Powershift (140 LE) 10 645 000 Ft
Peugeot 807 Supreme 2,0 HDi Tiptronic (163 LE) 10 950 000 Ft
SEAT Alhambra Style 2,0 TDI Eco DSG (140 LE) 9 905 000 Ft
Volkswagen Sharan Highline 2,0 TDI DSG (140 LE) 10 793 000 Ft

Nem egy sziporkázó darab, de kulturált belül az Alhambra

Nem egy sziporkázó darab, de kulturált belül az Alhambra

Nem egy sziporkázó darab, de kulturált belül az Alhambra


A kormány és a pedálok zselés puhasággal járnak, az autó nem ráz, de nem is kavarja fel imbolyogva az utasok gyomrát. A széria futómű fineszes hangolása miatt tépelődés nélkül lemondhatunk a feláras adaptív lengéscsillapításról.

9 liter százon

Benzines motorral biztos még többet fogyasztana, de a dízel tesztátlaga is csalódás volt.

Városban és autópályán egyformán 9,0 literes fogyasztást mértünk százon, amit betudtunk a hajó súlyának és homlokfelületének.

Magasabb árán kívül az étvágy az Alhambra egyetlen hátránya egy középkategóriás autóval szemben, mert a ránézésre óriásinak tűnő batár igazából rövidebb egy kombi Insigniánál. Nem a méretei miatt nehezebb vele városban boldogulni, hanem a vaskos első tetőoszlop okán, amely örömmel kitakar egy zebrán kelő óvodáscsoportot, mint az Espace-t, a C3 és a C4 Picassókat kivéve az összes egyterű.

Már rég nem a Volksvagány

Magyarországon nem használ a SEAT-nak a szellemes, kifejező és sokakba beleivódott Volksvagány-szlogen, amellyel lassan húsz éve megkezdődött a katalán márka importja. Amióta a SEAT a lejárt technika helyett ugyanazt kínálja, mint egy kortárs Volkswagen, már nem tud olcsó VW-ként labdába rúgni.

Árban nincs tíz százaléknyi különbség a közös gyárban készülő, egyforma használati értéket nyújtó és műszakilag is megegyező Sharan és Alhambra között. A SEAT gyengébb értéktartását ellensúlyozhatja a jobb felszereltség, valamint a kevésbé drága márkaszerviz. Az előd elterjedtsége miatt az Alhambra talán nem marad alul magasabb presztízsű donorával szemben.