Gyakran kérdezik tőlem, hogy sportkocsi sohasem lesz-e az Év Autója. Nos, nemhogy nem lesz, hanem már volt is sportkocsi az Év Autója – igaz eléggé speciális körülmények közepette.
A Porsche 928 nyerte el a címet még 1978-ban, amikor amerikai újságírókat is bevettek a zsűribe. Hasonlóra még egyszer, négy évvel korábban, 1974-ben akadt példa, akkor a Mercedes-Benz S-osztály akkor legerősebb változatát, a 450 S-t választották meg Év Autójának – ez volt eddig az egyetlen alkalom, hogy a patinás német márka megkapta a díjat. Az Év Autója tehát nem az über-csúcsmodell, az 1975-től gyártott, 286 lóerős és 7,4 s alatt százra gyorsuló 450 SEL 6.9 volt. A jelenleg trendinek számító BMW gyártmányai közül soha, egyetlen egy sem volt soha az Év Autója.
Többek között ezek miatt is gyakran kérdezik tőlem, hogy egyáltalán mi alapján választ a zsűri? Akár írhatnám azt is, hogy ahány zsűritag, annyiféle szempont, de ez csak féligazság lenne, vagy talán még annyi sem. Alapvető szempontokat ugyanis a szabályzat is rögzít, és ezek lényegében azonosak azzal, amit az autós újságírók a tesztelések során is figyelembe vesznek.
ÉV Autója zsűritagunk blogja
Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy melyik kocsi lesz az Év Autója. Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.
Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.
Ilyen például, hogy mennyire praktikus egyáltalán az autó, mennyi hely jut az utasoknak és a csomagoknak, mennyire kényelmes és milyen színvonalon kivitelezett az utastér, milyen az úttartás, mennyire rugalmas, erős, takarékos és kulturált a motor, milyen a váltó, stb. De szerepel a szempontok között az is, ami a legtöbb autóvásárlót a leginkább izgatja: mennyibe kerül az autó, illetve milyen az ár-érték aránya.
Ha ezeket mind összerakjuk, és elgondolkodik valaki például az idei, vagy a játék kedvéért a tavalyi nevezetteken, szerintem ő is oda fog jutni, hogy lehet egy kétüléses roadster bármilyen élvezetesen vezethető és bármennyire robbanékony, kisebb eséllyel indulhat harcba a díj megszerzéséért, mint egy kedvezőbb árú, a mindennapi használatra alkalmas, praktikus modell.
Persze, mint mindenben, itt is van, ami árnyalhatja a képet. Akár az egyes zsűritagok egyedi ízlése, vagy akár nemzetisége, ami alapján másképp és másképp súlyoznak az egyes szempontok között. Az olasz zsűritagok közül (de említhetem az angolokat is) többen lelkesednek a sportosabb autókért, míg a franciák az extravagánsakat és az egyterűeket (ha van ilyen a felhozatalban) részesítik előnyben.
És van még egy szempont, ami pont az idei, azaz a 2012-es Év Autója választást is befolyásolhatja. A díj odaítélésénél illik figyelembe venni, hogy mennyi műszaki, technikai újdonságot rejt a típus. Jelentős részben ennek köszönhetően lett a 2005-ös Év autója a Toyota Prius és a 2011-es a Nissan Leaf.
A 2012-es választásnál pedig az került szóba, hogy esetleg felveszik a nevezettek közé a Peugeot 3008 Hybrid4-est, holott a szabályzat azt is rögzíti, hogy egy már futó típus változata (például más karosszéria-kivitele) nem indulhat a díjért. (Fura is lenne, ha az egyik évben ugyanannak a típusnak a limuzinja, majd a következőben a kombija nyerne.)
A 3008 Hybrid4 viszont éppen azzal kerülhetne be a kosárba, hogy teljesen újszerű technikát találunk benne. A nevezés azonban még kérdéses, erről a zsűri bizottság dönt majd, még a lista véglegesítése előtt.
Még egyszer a 2012-es Év Autója választás tervezett (nem hivatalos) nevezési listája:
Audi A6
Audi Q3
BMW 1
BMW 6 (ő nem sportkocsi, de luxuskupéként nemigen nyerhet)
Chevrolet Orlando
Citroën DS4
Citroën DS5
Fiat Panda
Ford Focus
Ford B-Max
Honda Civic
Hyundai i40
Hyundai Veloster (ő sem valószínű)
Kia Picanto
Kia Rio
Lancia Y
Lexus GS
Mazda CX-5
Mercedes B-Class
Mercedes ML-Class
Mercedes SLK (ő is sportkocsi, semmi esélye)
Opel (Vauxhall) Ampera/Chevrolet Volt
Opel Zafira Tourer
Peugeot 508/RXH
Peugeot 3008 Hybrid4
Porsche 911 (szinte biztos kieső)
Range Rover Evoque
Renault Twizzy
Renault Kangoo Z.E.
Renault Fluence Z.E.
Ssangyong Korando
Toyota Verso S / Subaru Terzia
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen Jetta
Volkswagen Up