Egy családi házat és egy elektromos autót teljes egészében ellátó rendszer kiépítése, közepes minőségű napelemekkel, 3,5 millió forintot emészt fel. Egy villanyautó napi tankolására a harmadennyibe kerülő rendszer is elég
Ha megszülettek a gyermekek, hirtelen fontosabbá válik, hogy milyen bolygót hagyunk örökül nekik

Ha megszülettek a gyermekek, hirtelen fontosabbá válik, hogy milyen bolygót hagyunk örökül nekik

Ha megszülettek a gyermekek, hirtelen fontosabbá válik, hogy milyen bolygót hagyunk örökül nekik


2006 nyarán egy Nissan Navara tesztelése során napelemes rendszerek telepítésében vettünk részt a Hortobágyon. Ekkor még nem sejtettük, csupán pár év kell ahhoz, hogy a napelemes rendszerek és az autók közel kerüljenek egymáshoz.

A jövő elkezdődött

Nem az első eset, hogy valaki elektromos járművet tesztelhetett, ám nekünk most arra is lehetőségünk nyílt, hogy a teszt során megmérjük, ténylegesen mennyi áramot fogyasztanak ezek a járművek. Sőt, azt is kiszámoltuk, milyen költséggel tudnánk ezt otthonunkban előállítani. Megdöbbentő eredményre jutottunk.

Tesztalanyunk egy Peugeot Ion elektromos autó és egy A2B Metro elektromos kerékpár volt. Mindkét járműről elmondható, hogy kiemelkednek a piacon kapható közlekedési eszközök közül, hiszen mind teljesítményben, mind dizájnban felveszik a versenyt elavult benzines/dízel vagy lábbal hajtott társaikkal.

   Az iOn fogyasztása
/ 100 km
 Az iOn fogyasztása / 15 000 km Évi 15000 km megtételéhez szükséges napelemes rendszer
Saját mérés (Bp-Dunakanyar-Bp)  11,23 kWh  1684,5 kWh  1,35kW, éjszakai árammal töltve: 0,84 kW
 Nappali árammal  546 Ft 81 943 Ft  1 100 000 Ft
 Éjszakai árammal  339 Ft  50 795 Ft  800 000 Ft

*25 Celsius-fok hőmérsékleten, 2 gyermekkel és 2 felnőttel, esetenként légkondicionálást használva
**Déli fekvésű, 20-40 fokos tetőn elhelyezett, közepes minőségű napelemmel, évi 1250 kWh/ év áramtermeléssel számolva

112 km után még maradt 40

Hangtalan és helyben füstmentes egyéni mobilitást ígérnek az elektromos járművek

Hangtalan és helyben füstmentes egyéni mobilitást ígérnek az elektromos járművek

Halk és helyben füstmentes egyéni mobilitást ígérnek az elektromos járművek


A tesztet az elektromos Peugeot-val kezdtük. Az első napon bepakoltam a családot (2 felnőtt, 2 gyermek) és irány a Dunakanyar! Odafelé még meglehetősen óvatosan vezettem, hazafelé már jóval sportosabb stílusban jöttünk.

Hazafelé okozott némi izgalmat, hogy lesz-e elég amper az akkumulátorokban, de otthon örömmel konstatáltam, hogy 112 km megtétele után még mindig 40 km hatótávolság maradt az autóban és jöhetett az esti töltés.

Nem kell megijedni, közben igen furcsa hangokat hallat az autó, olyan, mintha savas akkumulátorok pezsegnének.

Mennyibe kerül az otthoni erőmű?

2,8kW teljesítményű napelemes rendszerrel már nem kell villanyszámlát fizetni egy átlagos háztartásban

2,8kW teljesítményű napelemes rendszerrel már nem kell villanyszámlát fizetni egy átlagos háztartásban

2,8kW teljesítményű napelemes rendszerrel már nem kell villanyszámlát fizetni egy átlagos háztartásban


Magyarországon jelenleg több száz családi házas és néhány tucat nagyobb céges vagy intézményi hálózatos napelemes rendszer működik. A napelemek élettartama rendkívül nagy, minden gyár garantálja 20 évre az eredeti teljesítmény 80 százalékát, de 10 évente 4 százalékos romlással lehet valójában számolni. A legelterjedtebb panelek hatásfoka 14-19 % közötti. Egy családi házat és egy elektromos autót teljes egészében ellátó rendszer kiépítése, közepes minőségű napelemekkel, 3,5 millió forintot emészt fel. Egy villanyautó napi tankolására a harmadennyibe kerülő rendszer is elég.

Több napelem sorba kapcsolásával és egy úgynevezett inverter segítségével a napelemek által termelt elektromos áramot betáplálhatjuk saját hálózatunkba. Nyáron előfordul, hogy a termelés nagyobb a fogyasztásnál, de 2005 óta ezt valamennyi áramszolgáltató szaldóelszámolással jóváírja, azaz a megtermelt és el nem használt áramot éves szinten levonja a fogyasztásunkból. (Ehhez a villanyórát digitális kétirányú mérőre kell cserélni.) Nyugat-Európában és például Szlovákiában vagy Csehországban emelt árat fizetnek a napelemmel megtermelt áramért, amire 2012-től nálunk is némi remény mutatkozik.

Nagyon takarékos: 11,2 kWh százon

112,5 kilométert mentünk egy tankkal és hazaérve még 40 km hatótávot írt ki az autó

112,5 kilométert mentünk egy tankkal és hazaérve még 40 km hatótávot írt ki az autó

112,5 kilométert mentünk egy tankkal és hazaérve még 40 km hatótávot írt ki az autó


Alig vártam a reggelt, hogy kiderüljön, mennyi áramot fogyasztottunk utunk során. Természetesen az adatokat fogyasztásmérővel mértük meg, ami 12,65 kWh-át mutatott. Ennyi áramunk bánta a 112,5 kilométeres kirándulást.

Hogy ez mit is jelent valójában? 11,23 kilowattóra /100 km, ami igen csekély érték.

Ha hazafelé is jobban odafigyeltem volna a fogyasztásra, alighanem 10 kWh/100 km közelébe is le lehetett volna tornászni a fogyasztást. A mért adatok alapján az áramszükséglet 11,23 kWh/100 km, tehát 1684,5 kWh/15 000 km.

Majdnem elég az 1,1 kilowattos rendszer az Ion tankolására évi 15 000 km esetén. A 10 négyzetméternyi napelem elfér egy garázs tetején

Majdnem elég az 1,1 kilowattos rendszer az Ion tankolására évi 15 000 km esetén. A 10 négyzetméternyi napelem elfér egy garázs tetején

Autózás egy évig 51 vagy 82 ezer forintból
2003 óta működnek hálózatos napelemes rendszerek Magyarországon

2003 óta működnek hálózatos napelemes rendszerek Magyarországon

2003 óta működnek hálózatos napelemes rendszerek Magyarországon


Azaz, ha évente 15 ezer kilométert furikázunk ezzel az autóval (ami a maximum 150 km-es hatótáv miatt nem valószínű), 1684,5 kWh áramunk bánja. Átszámolva: nappali árammal ez kevesebb, mint 82 000 Ft/év, éjszakaival pedig 51 000 forintnál is kevesebb (bruttó).

Miért gondolom, hogy a jövő nem az üzemanyagcellás, gázos csodamasináké, hanem az elektromos autóké? A magyarázat nagyon egyszerű: elektromosságot elő lehet állítani olajból, gázból, szénből, atomból, napból, geotermikus energiából, szélből, vízből. És mindez már háztartási viszonylatban is lehetséges, például hálózatos napelemes rendszerekkel.

Elég tíz négyzetméter napelem

Ezzel vissza is tértünk a napelemek és az autók kapcsolatához. 15 ezer km/év megtételéhez ugyebár 1684,5 kWh áram kell. Ehhez a magyarországi napsütéses órákat és tapasztalati értékeket alapul véve már egy 1,35 kW-os napelemes rendszer is elegendő.

A hálózatos napelemes rendszerben nem a saját tetőn termelt árammal töltődik az autó. A termelt nappali áramot magas áron betápláljuk az elektromos hálózatba, majd éjszaka, olcsóbb áramot kivéve töltjük az autót

A hálózatos napelemes rendszerben nem a saját tetőn termelt árammal töltődik az autó. A termelt nappali áramot magas áron betápláljuk az elektromos hálózatba, majd éjszaka, olcsóbb áramot kivéve töltjük az autót

Ez azt jelenti, hogy 10 db 1 nm-es napelemmel biztosíthatjuk az ingyenes munkába járást. Márpedig ennyi napelem kényelmesen elfér egy garázstetőn is.

Csak az autóhoz: 1,2 millió Ft

Hogy mibe kerül mindez? A napelemek ára az elmúlt két év során a felére esett, jelenleg egy ekkora rendszer teljes kivitelezési költsége közepes minőségű napelemmel bruttó 1.2 millió Ft.

Robbanás előtt a villanyautó-kínálat

Már most látszik, hogy a mobiltelefonokban kifejlesztett és tömegben gyártott lítium akkumulátorok nemsokára az autókban is versenyképesek lesznek. Az amerikai Tesla kijön a négyajtós változattal. Éveket kell rá várni, már most akkora a kereslet. Dániában a legnagyobb darabszámban eladott kisautó az elektromos Citroën, Mitsubishi és Peugeot volt. A Nissan LEAF az Év Autója lett. A kínai BYD jövőre hozza elektromos autóit Európába. A Mitsubishi nyolc, a Renault szintén több elektromos autót dob piacra jövőre és az azt követő években. Amerikában a Ford Focus már elérhető elektromos változatban is, melyhez opcióként napelemes rendszert telepítenek a tetőre.

Azaz az autónk árának bő 10 százalékából megvan az üzemanyag is. Ne felejtsük el, ezt ráadásul úgy számoltuk, hogy nappali árammal töltünk, ha van éjszakai áramunk, akkor kisebb, 800 wattos rendszer is kiváltja költségünket. (Mert a hálózatos rendszerben nem a saját tetőn termelt árammal töltődik az autó! A háztartási napelem erőműként működik, a termelt nappali áramot magas áron betápláljuk az elektromos hálózatba, majd éjszaka, olcsóbb áramot kivéve töltjük az autót.)

A napelemek élettartama rendkívül nagy, minden gyár garantálja 20 évre az eredeti teljesítmény 80 százalékát, de 10 évente 4 százalékos romlással lehet valójában számolni

A napelemek élettartama rendkívül nagy, minden gyár garantálja 20 évre az eredeti teljesítmény 80 százalékát, de 10 évente 4 százalékos romlással lehet valójában számolni

A komplett háztartásra 3,5 millió forint

Ha a ház teljes áramfogyasztását akarjuk kiváltani, kb. 3 kW-os rendszerre van szükségünk. Az autónkhoz még 1,35 kW, tehát összesen 4,35 kilowatt napelem kell, ami 30 négyzetméternyi területet igényel, tehát simán elfér egy családi ház tetején.

Ennek ára bruttó 3-3.5 millió Ft. Ha most építünk házat vagy az 1992 előtt épült házunk energetikai rendszerét újítjuk fel és elég gyorsak voltunk, akár 50% állami támogatásra pályázhattunk.

Ha az ígéretek megvalósulnak, szeptembertől ismét lesz kizárólag napelem/napkollektor rendszerekre pályázat.

A jövő lassan valósággá válik és talán nem is lesz olyan rossz. Csendesnek, füstmentesnek ígérkezik, akár önellátók lehetünk az áramfelhasználás és közlekedés terén.

Már csak az a kérdés, hozzánk mindez mikor ér ide teljes valójában.