Őrült ötletünk támadt. Félresöpörtünk minden  egyéb     banki ajánlatot, és megkerestük a ma Magyarországon fellelhető legkedvezőbb forint hitelt. Ez pedig nem más, mint a felsőoktatásban résztvevők számára elérhető Diákhitel.

Ez a kölcsön alapvetően arra szolgál, hogy olyan hosszabb távon megtérülő dologba fektessük az energiánkat, és a kölcsönt, -ha nekünk nincs pénzünk-, mint a tanulás. A diákhitelt akkor érdemes felvenni, ha oktatásunkat máshogyan nem tudnánk fedezni, ennek segítségével viszont megszerezhetjük a diplomát, és így az esélyt a későbbi magasabb jövedelemre.

Az adós fizet, a hitelező boldog

 Az utóbbi tíz évben 308 ezer főiskolás, egyetemista vette fel a rendkívül kedvező feltételekkel kecsegtető hitelt, több mint 219 milliárd forint összegben. Ahogy mondani szokás, ennyi légy nem tévedhet, ezért most mi is átfutjuk, miért éri meg a tanulással töltött éveket némi hitellel megtámogatni.

A Diákhitel Jellemzői:

1. A Diákhitel bármire szabadon elkölthető.

2. Nincs hitelbírálat. Nem kell jövedelmet igazolni, és kezesre vagy más fedezetre sincs szükség. Minden 40 év alatti, felsőoktatásban tanuló diák igénybe veheti a Diákhitelt. Maximum 10 szemeszterre, de akár egy tanulmányi félévre is kérhető.

3. Egy szemeszterre államilag támogatott képzésben maximum 200 ezer forint, költségtérítéses képzésben maximum 250 ezer forint vehető fel. A hallgató választhat, hogy havi részletekben vagy szemeszterenként egy összegben kéri Diákhitelét.

4. A jogszabályi keretek nem engedik meg, hogy a Diákhitel kamatából üzleti haszon képződjön.

5. A Diákhitel változó kamatozású. A kamat mértéke 2011 első félévében 8,5%., a második félévben ez 8 %-ra csökkent. Ez a mérték a bankok által nyújtott hasonló jellegű forinthitelek (pl. fedezet nélküli személyi kölcsönök) átlagos kamatának a felét sem éri el.

6. A törlesztést csak a tanulmányok befejezése utáni negyedik hónaptól, de legkésőbb a 40. életév betöltése után kell megkezdeni.

7. A visszafizetés rugalmas, bizonyos esetekben törlesztési könnyítés kérhető, ám törleszteni munkaviszony, illetve hivatalos jövedelem nélkül is kell.

8. A havi részlet a törlesztés első két naptári évében a hivatalos minimálbérhez, később a két évvel korábbi egyéni jövedelmekhez igazodóan alakul. Így általában évről évre változik.

9. Lehetőségei szerint, bárki szabadon lerövidítheti törlesztése futamidejét azzal, hogy bármikor, bármennyit díjmentesen előtörleszthet a kötelező törlesztőrészleten felül.

Azoknak nyugodtan ajánlható, akik már látják a diplomás jövőjüket
Mindennapi pénzügyeink

Mindennapi pénzügyeink

Mindennapi pénzügyeink


Ha végigfutjuk a listát, jól látszik, annak, aki nem eleve bukásra ítélt büfészakon tengeti napjait, könnyen vállalhatóak a feltételek. Valamennyi eddigi évre igaz, hogy az elvárthoz képest kifejezetten magas a túlfizetés. Az indulás óta Diákhitelben részesült 308 ezer ügyfélből több mint 84 ezren már teljes egészében visszafizették a tartozásukat.

Autót a diploma mellé?

A diákhitel -mint ahogy erre a neve is utal- elsődlegesen a tanulmányokhoz szükséges költségek fedezésére, a tandíj kifizetésére, a tankönyvek megvásárlására vagy a lakhatás költségeinek fedezésére szolgál. Így nem igazán ajánlható arra, hogy olyan „luxusterméket” vásároljunk belőle, mint egy autó.


De játszunk el a gondolattal, hogy egy végzős hallgatónak hirtelen szüksége volna járműre, mondjuk azért, mert állása is volna már, ha meg tudná oldani az egyetem és a munkahely közötti ingázást. Ha az egyetlen akadály a munkavállalás, azaz a kiegészítő jövedelem előtt az autó hiánya, akkor, és csakis akkor el lehet gondolkodni azon, hogy azt részben a kedvező feltételű kölcsönből vásároljuk meg.

 Például egy mérnöki karon szürkeállományt edző ifjú ha kifizette már a tandíját, a tankönyveit, van hol aludnia, és nem kell másra a pénz a biztos álláslehetőség tudatában könnyedén belevághat ebbe a pénzügyi kalandba.

Ha az utolsó évre kötne szerződést, akkor a maximális összeget kihasználva szemeszterenként 200.000 forintot tudna autóra félretenni. Ez a diploma átvétele előtt már 400.000 forintnyi megtakarítást jelenthet, ezzel a summával a zsebben pedig bármelyik használt autó nepper fehér kaviccsal felszórt udvarán nyerők lehetünk.

Akár egy élhető BMW is kifogható ennyi pénzért

Akár egy élhető BMW is kifogható ennyi pénzért

Akár egy élhető BMW is kifogható ennyi pénzért


Van választék, de csak az ezeréves sólymok között

Ezért a pénzért a búgó differenciálművel és problémás kardánhajtással közelebbi kapcsolatra vágyó mérnökpalánta bátran válogathat a BMW nyolcvanas évek végén gyártott remekei között. Az E30 kódjelű 3-as sorozat mindenféle formában, és kivitelben található már ebben az ársávban, a rommá tuningolt füstlámpás angyalszeműtől, egészen az idős német házaspártól nemrég hazánkba szakadt megkímélt darabokig.

Kis japán benzines a racionális választás

 Nyilván minden fiatal ízlése más. Van, aki már a felnőtt lét hajnalán racionális négykerekűt képzel el magának, nem pedig egy benzinzabáló hobbiautót. Nekik akadhat fenn a hálón pár Toyota Corolla, az 1992-1997 között gyártott generációból. 1.3 literes, a legendát megalapozóan megbízható 75 lóerős motorjával, 6 liter körül alakuló fogyasztással jó választás a józan ész híveinek.

A japán frontot erősíti még a Honda Civic és a Mazda 323 is, hasonló teljesítményű és szerény étvágyú kivitelben. Bátrabbak vadászhatnak ritkaságokra is, a Daihatsu Applause igazi titkos tipp, általában nem hajtják halálba őket, az összeszerelés és a megbízhatóság példás, a konstrukció jól átgondolt. Egyedül az esetleges koccanások, balesetek okozhatnak fejfájást, hiszen az alkatrészek beszerzése nehézkes és drága.

Ha nincs porrá rohadva, a Honda Civic takarékos és racionális választás

Ha nincs porrá rohadva, a Honda Civic takarékos és racionális választás

A két hazai tucatárú mellet sem mehetünk el szótlanul, a mindenki által ismert Suzuki Swift, és Opel Astra F típusokból is találunk már 350.000 forint körül bőséggel. Előnyüket szinte felesleges ismételni, a fenntartás viszonylag olcsón megoldható, a következő 20-30 évben pedig alkatrészhiányra sem kell számítani.

Akinek nincs francia fóbiája nyugodtan beleáshatja magát az eladásra kínált Renault 19-esek kazaljába is. A rossz pletykák miatt alacsony áron juthatunk viszonylag fiatal, főleg családoknál szolgálatot teljesítő modellhez. Szervizigénye hangyányit magasabb, mint az átlagé, de legalább a karosszériát tekintve előnyben van a japán típusokkal szemben, kevés a rozsda rágta példány.

Dízelt csak óvatosan!

Ha hősünk a 400.000 képzeletbeli forintot, dízelre költené, akkor túlnyomórészt az Opel Astra 1.7 literes szívómotoros változataival találja szembe magát. Akad még bőséggel Volkswagen és Ford is, szintén cammogásra hivatott 54-75 lóerő körül mozgó teljesítménnyel.

Igen, csábító az alacsony fogyasztás, de a Vezess.hu véleménye változatlan a témában, ennyi pénzért nyugodt szívvel nem ajánlhatunk gázolajos vételt. A meghirdetett autókon sokan azért próbálnak túladni, mert vastagon költeni kellene  rájuk. Inkább elpattintják a kocsit, hiszen az autó többi része úgysem szolgálná ki a felújítással megfiatalított hajtásláncot.

A Diákhitel kedvező, de sajnos csak a felsőoktatás résztvevői részesülhetnek belőle

A Diákhitel kedvező, de sajnos csak a felsőoktatás résztvevői részesülhetnek belőle

A Diákhitel kedvező, de sajnos csak a felsőoktatás résztvevői részesülhetnek belőle


Nem mindennapi ötlet, de bejöhet

Négyszázezer forint papírozással, átírással együtt is bőven elég ahhoz, hogy a bátor vásárló válogathasson a hirdetések között. Óvatos, megfontolt kutatással egy mindennapokban használható, a nagybetűs élet elkezdéséhez tökéletes passzoló jármű kulcsai kerülhetnek a végzős diákhiteles zsebébe. A realitásokhoz azonban az is hozzátartozik, hogy aztán valamiből fizetni kell az autótartás nem elhanyagolható járulékos költségeit: elég ha csak az üzemanyagra, a kötelező biztosításra, illetve a szerviz-költségekre gondolunk.

 Autós szemszögből világosan látszanak az előnyök. Azok, akik hitel nélkül is végigjárnák a diplomáig vezető utat, de szeretnének végre saját autóval belevágni az önálló életbe, a mai viszonyok között ennél jobb ajánlatot nem találnak. Ha ügyesen sáfárkodnak a felvett pénzzel, már a visszafizetés megkezdésekor saját nevükön tudhatják a kiszemelt járgányt. Ezt pedig tényleg behozhatatlan előnyt jelent a többi hitelajánlattal szemben.

Azt azonban érdemes mindenképpen szem előtt tartani, hogy a hitelt vissza kell fizetni. A diákhitelnél a visszafizetés garanciája a diploma, és a vele megszerezhető majdani nagyobb jövedelem. Így ezt a kölcsönt azért érdemes arra fordítani, amire való: tanulásra. Mert az sem elképzelhetetlen, hogy ha nyelvórákat veszünk a pénzből  -és nem autót-, akkor a lakóhelyünkhöz közelebb is lesz jobb, talán még többet fizető állásunk…

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon