Őrült ötletünk támadt. Félresöpörtünk minden egyéb banki ajánlatot, és megkerestük a ma Magyarországon fellelhető legkedvezőbb forint hitelt. Ez pedig nem más, mint a felsőoktatásban résztvevők számára elérhető Diákhitel.
Ez a kölcsön alapvetően arra szolgál, hogy olyan hosszabb távon megtérülő dologba fektessük az energiánkat, és a kölcsönt, -ha nekünk nincs pénzünk-, mint a tanulás. A diákhitelt akkor érdemes felvenni, ha oktatásunkat máshogyan nem tudnánk fedezni, ennek segítségével viszont megszerezhetjük a diplomát, és így az esélyt a későbbi magasabb jövedelemre.
Az utóbbi tíz évben 308 ezer főiskolás, egyetemista vette fel a rendkívül kedvező feltételekkel kecsegtető hitelt, több mint 219 milliárd forint összegben. Ahogy mondani szokás, ennyi légy nem tévedhet, ezért most mi is átfutjuk, miért éri meg a tanulással töltött éveket némi hitellel megtámogatni.
A Diákhitel Jellemzői:
1. A Diákhitel bármire szabadon elkölthető.
2. Nincs hitelbírálat. Nem kell jövedelmet igazolni, és kezesre vagy más fedezetre sincs szükség. Minden 40 év alatti, felsőoktatásban tanuló diák igénybe veheti a Diákhitelt. Maximum 10 szemeszterre, de akár egy tanulmányi félévre is kérhető.
3. Egy szemeszterre államilag támogatott képzésben maximum 200 ezer forint, költségtérítéses képzésben maximum 250 ezer forint vehető fel. A hallgató választhat, hogy havi részletekben vagy szemeszterenként egy összegben kéri Diákhitelét.
4. A jogszabályi keretek nem engedik meg, hogy a Diákhitel kamatából üzleti haszon képződjön.
5. A Diákhitel változó kamatozású. A kamat mértéke 2011 első félévében 8,5%., a második félévben ez 8 %-ra csökkent. Ez a mérték a bankok által nyújtott hasonló jellegű forinthitelek (pl. fedezet nélküli személyi kölcsönök) átlagos kamatának a felét sem éri el.
6. A törlesztést csak a tanulmányok befejezése utáni negyedik hónaptól, de legkésőbb a 40. életév betöltése után kell megkezdeni.
7. A visszafizetés rugalmas, bizonyos esetekben törlesztési könnyítés kérhető, ám törleszteni munkaviszony, illetve hivatalos jövedelem nélkül is kell.
8. A havi részlet a törlesztés első két naptári évében a hivatalos minimálbérhez, később a két évvel korábbi egyéni jövedelmekhez igazodóan alakul. Így általában évről évre változik.
9. Lehetőségei szerint, bárki szabadon lerövidítheti törlesztése futamidejét azzal, hogy bármikor, bármennyit díjmentesen előtörleszthet a kötelező törlesztőrészleten felül.
Ha végigfutjuk a listát, jól látszik, annak, aki nem eleve bukásra ítélt büfészakon tengeti napjait, könnyen vállalhatóak a feltételek. Valamennyi eddigi évre igaz, hogy az elvárthoz képest kifejezetten magas a túlfizetés. Az indulás óta Diákhitelben részesült 308 ezer ügyfélből több mint 84 ezren már teljes egészében visszafizették a tartozásukat.
Autót a diploma mellé?
A diákhitel -mint ahogy erre a neve is utal- elsődlegesen a tanulmányokhoz szükséges költségek fedezésére, a tandíj kifizetésére, a tankönyvek megvásárlására vagy a lakhatás költségeinek fedezésére szolgál. Így nem igazán ajánlható arra, hogy olyan „luxusterméket” vásároljunk belőle, mint egy autó.
De játszunk el a gondolattal, hogy egy végzős hallgatónak hirtelen szüksége volna járműre, mondjuk azért, mert állása is volna már, ha meg tudná oldani az egyetem és a munkahely közötti ingázást. Ha az egyetlen akadály a munkavállalás, azaz a kiegészítő jövedelem előtt az autó hiánya, akkor, és csakis akkor el lehet gondolkodni azon, hogy azt részben a kedvező feltételű kölcsönből vásároljuk meg.
Ha az utolsó évre kötne szerződést, akkor a maximális összeget kihasználva szemeszterenként 200.000 forintot tudna autóra félretenni. Ez a diploma átvétele előtt már 400.000 forintnyi megtakarítást jelenthet, ezzel a summával a zsebben pedig bármelyik használt autó nepper fehér kaviccsal felszórt udvarán nyerők lehetünk.
Van választék, de csak az ezeréves sólymok között
Ezért a pénzért a búgó differenciálművel és problémás kardánhajtással közelebbi kapcsolatra vágyó mérnökpalánta bátran válogathat a BMW nyolcvanas évek végén gyártott remekei között. Az E30 kódjelű 3-as sorozat mindenféle formában, és kivitelben található már ebben az ársávban, a rommá tuningolt füstlámpás angyalszeműtől, egészen az idős német házaspártól nemrég hazánkba szakadt megkímélt darabokig.
Kis japán benzines a racionális választás
Nyilván minden fiatal ízlése más. Van, aki már a felnőtt lét hajnalán racionális négykerekűt képzel el magának, nem pedig egy benzinzabáló hobbiautót. Nekik akadhat fenn a hálón pár Toyota Corolla, az 1992-1997 között gyártott generációból. 1.3 literes, a legendát megalapozóan megbízható 75 lóerős motorjával, 6 liter körül alakuló fogyasztással jó választás a józan ész híveinek.
A japán frontot erősíti még a Honda Civic és a Mazda 323 is, hasonló teljesítményű és szerény étvágyú kivitelben. Bátrabbak vadászhatnak ritkaságokra is, a Daihatsu Applause igazi titkos tipp, általában nem hajtják halálba őket, az összeszerelés és a megbízhatóság példás, a konstrukció jól átgondolt. Egyedül az esetleges koccanások, balesetek okozhatnak fejfájást, hiszen az alkatrészek beszerzése nehézkes és drága.
Dízelt csak óvatosan!
Ha hősünk a 400.000 képzeletbeli forintot, dízelre költené, akkor túlnyomórészt az Opel Astra 1.7 literes szívómotoros változataival találja szembe magát. Akad még bőséggel Volkswagen és Ford is, szintén cammogásra hivatott 54-75 lóerő körül mozgó teljesítménnyel.
Igen, csábító az alacsony fogyasztás, de a Vezess.hu véleménye változatlan a témában, ennyi pénzért nyugodt szívvel nem ajánlhatunk gázolajos vételt. A meghirdetett autókon sokan azért próbálnak túladni, mert vastagon költeni kellene rájuk. Inkább elpattintják a kocsit, hiszen az autó többi része úgysem szolgálná ki a felújítással megfiatalított hajtásláncot.
Nem mindennapi ötlet, de bejöhet
Négyszázezer forint papírozással, átírással együtt is bőven elég ahhoz, hogy a bátor vásárló válogathasson a hirdetések között. Óvatos, megfontolt kutatással egy mindennapokban használható, a nagybetűs élet elkezdéséhez tökéletes passzoló jármű kulcsai kerülhetnek a végzős diákhiteles zsebébe. A realitásokhoz azonban az is hozzátartozik, hogy aztán valamiből fizetni kell az autótartás nem elhanyagolható járulékos költségeit: elég ha csak az üzemanyagra, a kötelező biztosításra, illetve a szerviz-költségekre gondolunk.
Autós szemszögből világosan látszanak az előnyök. Azok, akik hitel nélkül is végigjárnák a diplomáig vezető utat, de szeretnének végre saját autóval belevágni az önálló életbe, a mai viszonyok között ennél jobb ajánlatot nem találnak. Ha ügyesen sáfárkodnak a felvett pénzzel, már a visszafizetés megkezdésekor saját nevükön tudhatják a kiszemelt járgányt. Ezt pedig tényleg behozhatatlan előnyt jelent a többi hitelajánlattal szemben.
Azt azonban érdemes mindenképpen szem előtt tartani, hogy a hitelt vissza kell fizetni. A diákhitelnél a visszafizetés garanciája a diploma, és a vele megszerezhető majdani nagyobb jövedelem. Így ezt a kölcsönt azért érdemes arra fordítani, amire való: tanulásra. Mert az sem elképzelhetetlen, hogy ha nyelvórákat veszünk a pénzből -és nem autót-, akkor a lakóhelyünkhöz közelebb is lesz jobb, talán még többet fizető állásunk…
További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon