Hiába toporzékolunk, jön az ősz, a maga nyálkás, ködös, undorító időjárásával. Mint az esti híradókból kiderül, ez a tény a legtöbb sofőr számára feladja a leckét, és ha nem akarunk az árokba borult vágóképeken szerepelni, nem árt betartani néhány alapszabályt.
Olvasónk kérdezi
Szeretném megkérdezni, hogy országúton, amikor hol van köd, hol nincs, tehát völgyes részen, -éjszaka- amikor az orromig sem látok, de néha eltünik a köd, mit tegyek, hogy vezessek? Tegnap késő este halálfélelmem volt az úton és 2O-3O-cal mertem csak menni, már régóta vezetek, de ez a furcsa köd nagyon megviselt!
Köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Zsuzsa!
A rossz hír , hogy ködben valóban nem látunk, a jó hogy mások sem. Ebből az következne, hogy mindenki visszaveszi a tempót, hiszen nincs más értelmes megoldás, mint hogy jelentősen csökkentjük az autó sebességét, azért hogy az előttünk esetlegesen megjelent akadály előtt meg tudjunk állni, illetve ki tudjuk kerülni.( hazánkban azonban ez nincs így, mindig vannak önjelölt száguldozók ) A lassú tempó ellenére azért fárad el mindenki az átlagosnál jobban, mert hosszú ideig, erősebb koncentráció mellett kell vezetnie.
Az orvosok szerint, a nők hamarabb elfáradnak a hosszútávú,és az átlagostól eltérő , nevezzük úgy nehezített feltételű vezetés közben.Nemtől függetlenül, személyenként változó, hogy adott fényviszonyok között, kinek milyen a valós térlátása, sebességérzékelése. Röviden, amit alapesetben tenni lehet, ha van, bekapcsolt ködlámpával, olyan tempóval autózzunk, amit ösztönösen még biztonságosnak érzünk.Ködben vezetés során mindenki sokkal jobban elfárad, csak van aki ezt még magának sem akarja bevallani.
A korlátozott látási viszonyok között a tájékozódásban , a még látható útburkolati jelek, ill. fényvisszaverő csíkkal ellátott, és még el nem lopott út szélét jelző műanyag oszlopok jelenthetnek. Konvojban, mérsékelt tempóval történő haladás lehet esetlegesen megoldás, de itt is fontos hogy csak annyira ragadhatok az előttem haladóra , amit még biztonságosnak ítélek meg.Nem szabad rá bíznunk magunkat az előttünk haladóra, lehet bátrabb mint mi, de lehet egy olyan valaki is, aki egyszerűen csak vakon vezet, mi pedig megbízva bátran követjük.
Létezik még egy vezetői típus,- személyi számot nem is említenék, és természetesen azt a márkát sem amit jellemzően ők hajtanak, -aki ködben is lát és megy mint az állat. Neki olyan ködlámpái vannak, amivel szerinte többet lát mint a cammogó pórnép, és úgy gondolja most kell megmutatnia, hogy ő ködben is jobb vezető.
Engedjük el, ép ésszel úgysem tehetünk mást. Még 20-30 év és lassan elérjük azt a szintet, hogy nem érezzük a többiektől jobban veszélyeztetve magunkat, mint most. Azért dolgozunk a pályán a tréningek keretében, hogy a vezetők tisztában legyenek autójuk, és saját képességeik határaival.Tudja hogy 50- ről, 80 – ról hány méreten tud megállni.Ha van köd, ha nincs.
üdvözlettel Székely Gyula
Szürke igahúzót találni félmillióért nem egyszerű. Mert a félmillióért árult szürke igahúzóknak általában lóg a bele. Ezért a szokásosnál is árgusabb szemmel kell kutatni a megfelelő vételt, talán egy megkímélt francia okosabb választás, mint az elhanyagolt, agyonhajszolt Toyota.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Uram!
Kb 4-500 ezer ft körüli összeget szánok autóvásálásra.A dízelektől tartok egy kicsit,de teljesen nem zárkózom el tőlük.Évente 3-4 alkalommal megyek hosszabb (3-400km) útra,egyébként rövid távokat autózom.
Megbízhatóság és elfogadható fogyasztás a fő elvárásaim,és a helykínálat is sokat nyom a latba.Extrák nem túl fontosak,de ha vannak az nem baj!:)Elsősorban a német és japán márkákban bízom. Opel Astra f kombi 1.4(90le),Vectra 1.6(101le) és Toyota Carina E 1.6 Ezeket a típusokat néztem.Ezekről kérném a véleményét és tanácsát! Ha van más tippje illetve javaslata azt is szívesen veszem!
Előre is köszönöm
Szakértőnk válasza
Kedves Zoltán!
Szerintem jó autókat választott. A Carina E jó, de annyira jó, hogy a nagyon sokat futottakról is elhiszi, hogy még előttük áll több év. Amióta tudom, hogy egy 660 000-ről visszatekert taxit simán el lehetett adni, kicsit félek a Carináktól, de bizalomgerjesztő tulaj esetén jól járhat vele.
A legracionálisabb közülük az F Astra, de ha már vennék, én magamnak inkább a B Vectrát választanám. Kényelmesebb, nagyobb, biztonságosabb, talán kevésbé fog rozsdásodni és annak is jutányosak az alkatrészei. Megértem, ha a német és a japán autókban bízik jobban, de pont ebben az árkategóriában mozog a Citroën Xsara is, amely tágas, gazdaságos és megbízható autó, részletek ebben a cikkben.
A sárga a pesti zöld, tartja a mondás. De vajon hol a határ? Balesetveszélyesebb áthajtani az éppen váltó lámpán, mint vészfékezni? Nehéz kérdés ez, más a nézőpont, mikor büntetés jár érte, és más mikor hátulról belénk hajtanak…
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr,
Édesapám piros lámpán való áthajtásért 100 eft büntetést kapott. Elmondása szerint sárga volt a lámpa és már veszélyesnek tartotta volna megállni. A fotón ami megtekinthető annyi látszik hogy az autó feneke kb a lámpa alatt van a lámpa meg elvileg piros.
Kérdésem az, hogy mennyiben bizonyítható az hogy baleset veszélyesebb lett volna megállni, mint sárgán átmenni.
A fékutak hosszát ismerve, nem lehet 45-50km/h-ról 5-10 méteren belül leállni. Egy statikus fotó elég bizonyíték arra, hogy ő meg tudott volna állni? Megéri-e belefogni bármilyen jogorvoslati, vagy peres ügybe. Segítségét előre is köszönöm
Üdv Biró Dániel
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Próbálkozni lehet. 50-es táblánál 3, 70-esnél 5 sec-ig sárga a lámpa, ez elég kell hogy legyen, ebből indul ki a jogalkalmazó.
Üdvözlettel: dr. Orgoványi Krisztián
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!