Szeptember elsején szigorodnak a külföldi rendszámú járművek belföldi üzemeltetésének szabályai. A vonzónak tűnő, év végig tartó regisztrációsadó-amnesztia azonban – bonyolultsága mellett – még áfa-kötelezettséget is tartogat az érintettek számára, ami az előzetes lelkesedést jelentősen lehűtheti – véli az pénzügyi képviselet, könyveléssel, adótanácsadássa stb. foglalkozó RSM DTM Zrt. szakértője.
Mint közleményükben rámutatnak, a december végéig tartó regisztrációsadó-amnesztia nem csupán az 50 százalékos adócsökkentés miatt tűnik vonzónak, erős nyomást jelent a várható szankciók súlya is.
A külföldi rendszám használatának jogosságát a jármű üzembentartója vagy vezetője a közúti ellenőrzés során közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal köteles igazolni. Ennek hiányában a jármű rendszáma és a forgalmi engedély a helyszínen bevonható, illetve végső soron 800 000 Ft-ig terjedő bírsággal sújtható az üzembentartó vagy a vezető.
Jó tudni azonban, hogy bár a csökkentett regisztrációs adó megfizetését követően már kérhető a magyar rendszám, azonban az áfa, valamint a gépjárműadó megfizetése is megjelenik kötelezettségként, hiszen a jelenlegi regisztrációsadó-amnesztia nem terjed ki ezen adónemekre.
Ugyanakkor a magyar rendszám megszerzéséhez pénzügyi képviselő bevonását is előírta a jogalkotó.
A pénzügyi képviselő – aki a külföldi cég számára adószámot kér a magyar adóhatóságnál – az adókötelezettség teljesítéséért megbízójával együtt egyetemlegesen felel. Ezért az adóalany által fizetendő 50 százalékos regisztrációs adó mellett a várható általános forgalmi adó és gépjárműadó-kötelezettséget is figyelembe véve kell bankgaranciát, vagy egyéb garanciát kérnie partnerétől.
„Mivel pénzügyi képviseletet csak legalább 50 millió forint jegyzett tőkéjű vagy ekvivalens bankgaranciával rendelkező társaság láthat el, ez könnyű helyzetbe hozza az adóhatóságot: biztosan talál egy olyan tőkeerős felelőst, aki a járműtulajdonos esetlegesen elmaradó adófizetése esetén felelősségre vonható. Kérdés azonban, hogy mindezeket figyelembe véve milyen mértékben tudja elérni a szabályozó a kívánt célt, a magyar rendszámra történő áttérést és valóban elégséges motiváció-e a kedvezmény valamint a kilátásba helyezett büntetések és szankciók összessége” – összegezte a tapasztalatokat Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Zrt. vezérigazgatója.
A külföldi rendszám használata Magyarországon jogos:
Egyrészt, ha az üzembentartó belföldi, de nem természetes személy, amelynek külföldön bejelentett, magyarországi székhelye (vagy telephelye) van és rendszeres tevékenységet is végez itt, és a tulajdonos a jármű forgalomba helyezését a közlekedési igazgatási hatóságnál már kezdeményezte.
Másrészt, ha a járművezető szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van és a járművet harminc napnál rövidebb ideig használja belföldön, ha azt egyébiránt a rendszeres külföldi munkavégzés érdekében vezeti. Utóbbi esetben a használathoz az üzembentartó írásbeli hozzájárulása is szükséges, a jármű birtokbaadási időpontjának megjelölésével.