Frankfurtban a német autóipar olyan dimenziókban bérel kiállítási területet, hogy az összesen 11 csarnok között már nem elég a mozgójárda a közlekedéshez. Az autógyártók ezért ingyentaxikat állítanak be a sajtónapokon. Minden márka igyekszik a kevésbé környezetszennyező autóival parádézni a monstre autókiállításon, az Audi például a hibrid Q5-öt tolja előtérbe.

Mindenki igyekszik a kevésbé környezetszennyező autókat beállítani ingyentaxinak. A jobbkanyaron túl egy Audi Q5 hybrid quattro gurul, mögötte egy üzemanyagcellás Mercedes-Benz B-osztály, majd egy konnektorról tölthető hibrid Opel Ampera

Mindenki igyekszik a kevésbé környezetszennyező autókat beállítani ingyentaxinak. A jobbkanyaron túl egy Audi Q5 hybrid quattro gurul, mögötte egy üzemanyagcellás Mercedes-Benz B-osztály, majd egy konnektorról tölthető hibrid Opel Ampera

Mindenki igyekszik a kevésbé környezetszennyező autókat beállítani ingyentaxinak. A jobbkanyaron túl egy Audi Q5 hybrid quattro gurul, mögötte egy üzemanyagcellás Mercedes-Benz B-osztály, majd egy konnektorról tölthető hibrid Opel Ampera

DS5: még sosem láttam élőben
ZEV-módban csak a villanymotorok hajtják a hátsó kerekeket

ZEV-módban csak a villanymotorok hajtják a hátsó kerekeket

ZEV-módban csak a villanymotorok hajtják a hátsó kerekeket


Elsőként egy dízel és elektromos hibridhajtású Citroën DS5-be keveredtem. Élőben kompaktabbnak tűnik, mint a képek alapján hittem és kifejezetten mutatós autó, még a sajtóhurcolásra beállított kocsik megúszós fényezésével is. Otthon 2012. második negyedévétől lehet majd megvásárolni az importőr tervei szerint.

A Peugeot 3008 HYbrid4 után ez a világ második dízelmotoros hibrid szériamodellje, amely sikkes kombitestével ígéretes utazóautó.

A DS-vonulat csúcsmodellje a 2005-ös C-SportLounge koncepcióautó szériaváltozata, szerencsére alig változott, amíg megvásárolható autó lett belőle.

2012. második negyedévében várható a DS5 megjelenése. Nemcsak hibrid lesz belőle, hanem 1,6 literes turbós benzines illetve 1,6 és 2,0 HDi dízel is. A Hybrid4 összkerékhajtású

2012. második negyedévében várható a DS5 megjelenése. Nemcsak hibrid lesz belőle, hanem 1,6 literes turbós benzines illetve 1,6 és 2,0 HDi dízel is. A Hybrid4 összkerékhajtású

Egy nap 100 km is belepörög a kocsikba a 20 hektáros kiállítási területen

Egy nap 100 km is belepörög a kocsikba a 20 hektáros kiállítási területen

Egy nap 100 km is belepörög a kocsikba a 20 hektáros kiállítási területen


Hozzáadott értékként a Citroën több hölgyet is alkalmaz sofőrként, többek között engem is egy lány taxizott. Az automata váltó a DS5-ben értelmetlenül húzatja az egyest, amikor kínos lett az 1800-on pörgő dízel, a lány átkapcsolt elektromos ZEV-üzemmódba (Zero Emission Vehicle) és hangtalanul suhanva gördültünk tovább a konkurenciához. Merthogy ezek az ingyentaxik bárhová elvisznek, nemcsak a saját márka standjához.

Az összkerekes Hybrid4 DS5 első kerekeit 163 lóerős (300 Nm) dízelmotor hajtja, míg a hátsó kerekeket a villanymotorok pörgetik, amelyek együttes állandó teljesítménye 27 LE, ám rövid időre 37 LE csúcsteljesítményt is produkálhatnak. Az agymotorok forgatónyomatéka alapesetben 100, átmenetileg 200 Nm.

Tartalékolják az elektromos üzemet a zsurnalisztáknak, üresben autózva a benzines hatótávnövelő tölti az akkukat

Tartalékolják az elektromos üzemet a zsurnalisztáknak, üresben autózva a benzines hatótávnövelő tölti az akkukat

Hold-módban az Amperák
Rizikós lépés újságírókat fuvarozni egy 2,4 tonnás, elöl is merev tengelyes valódi terepjáróval a CO2-értékektől hangos kiállításon, de mi imádjuk a G-t

Rizikós lépés újságírókat fuvarozni egy 2,4 tonnás, elöl is merev tengelyes valódi terepjáróval a CO2-értékektől hangos kiállításon, de mi imádjuk a G-t

Rizikós lépés újságírókat fuvarozni egy 2,4 tonnás, elöl is merev tengelyes valódi terepjáróval a CO2-értékektől hangos kiállításon, de mi imádjuk a G-t


Visszafelé egy Opel Amperát intettem le. Összesen 12 szaladgál belőlük, fehér és bordó színben. Beszélgettem két sofőrrel, az egyik elárulta, hogy sokat használják a tartalékoló üzemmódot. Ilyenkor gombnyomásra az autó a benzinmotor járatásával fenntartja az akkuk adott töltöttségi szintjét, így például a Balatonról a fővárosba érve megtartható a füstmentes üzem a budapesti szakaszra, autópályán meg nem sok lakót zavar a benzines emissziója.

Most azért kell sokat tartalékolni, hogy az újságírókat minél nagyobb arányban elektromos üzemben vihesse az autó. Mindenki ezt várja az Amperától, amelyet nem hibridként, hanem villanyautóként emleget az Opel. Ám a kiállításon területen elérhető tempónál a benzines motort alig hallani, a hűtőventilátor nagyobb zajt csap, ha bekapcsol.

Útközben lecsúszhat egy jó lángos. A németek fahéjas cukorral és Nutellával is tolják, mint a lopott biciklit, ami hátborzongató nekünk, fokhagymás pancson cseperedett szittyáknak

Útközben lecsúszhat egy jó lángos. A németek fahéjas cukorral és Nutellával is tolják, mint a lopott biciklit, ami hátborzongató nekünk, fokhagymás pancson cseperedett szittyáknak

Még nincs, de itt mégis van elektromos Golf

Ha már megvenni még nem lehet, legalább az újságíróknak megmutatja a konkurencia, hogy nekik is lesz majd elektromos autójuk. Így kerültem utasként az elektromos Golfba, amelyből csak 2013-ra lesz szériaautó. A Golf E-motion furcsasága a motorhang-imitáció, ami állítólag 50-ig működik, akár kérjük, akár nem. Kőkorszaki számítógépes játékokban adtak ki ilyet az autók, de ez a szériaváltozatban még máshogy is lehet.

Kértem egy nagy gázt a sofőrtől és elektromos motorral az E-Golf jól megugrik. A villanymotor 85 kW-os (115 lóerős), de nem ez tol olyan nagyot, hanem a 270 Nm nyomaték. A sorozatgyártásig sokat fejlődik még az akkutechnika, ezért a mostani 150 kilométeres hatótáv nem mérvadó. A végsebesség viszont maradhat 135 km/óra.

G-osztály és üzemanyagcella

A Mercedes-Benz virítja a legszínesebb palettát a taxik között. Náluk van üzemanyagcellás B-osztály és elektromos A-osztály, de besegít az örök kockadzsip is. Az 1979 óta gyártott G-osztályból is beállítottak néhányat taxinak.

A zöldessárga B-osztály F-Cell elektromos motorját tüzelőanyag-cellában előállított áram hajtja, ezek az autók járták be a Földet egy 125 napra tervezett úton, 30 ezer kilométert megtéve. Azért épp 125 nap, mert Carl Benz idén 125 éve, január 29-én nyújtotta be szabadalmi igényét háromkerekű automobiljára.

125 nap alatt tett meg 30 ezer kilométert ez az üzemanyagcellás B-osztály

125 nap alatt tett meg 30 ezer kilométert ez az üzemanyagcellás B-osztály

Ha nincs jobb, marad a dízel egyterű

A Volvo sajnos nem a dízel-hibrid V60-nal fuvarozza a népet, a felirat alapján benzines turbók a fehér kombik. Akinek nincs alternatív hajtásmódú szériaautója, az beállít dízel egyterűeket, a Ford például egyszerűen Galaxykkal szállítja a zsurnalisztákat a gigantikus, 20 hektáros kiállítási területen. Ahol két csarnok 25 perc járóföldre is eshet egymástól, ami még a mozgójárdákkal együtt is sok.