Idén ismét felkerült Ausztrália a rali-világbajnokság palettájára, 2009 után újra megrendezik a versenyt. A hétvégén a kenguruk földjén száguldanak a legjobb ralisok.
Ez egy olyan verseny, amelyet szinte minden résztvevő kedvel és vár. Igen ám, de idén teljesen új helyszín fogadja a mezőny tagjait, így senki nem tudja, hogy mi vár rá az ismeretlen tájakon.
Az Ausztrál-rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először nem is olyan régen, 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki ralifutam lett. A verseny nagy ásza sokáig Marcus Grönholm volt, aki zsinórban háromszor győzött.
A 2009-es Ausztrál-ralit bár Sebastien Loeb nyerte meg, de a bírák technikai szabálysértés miatt megbüntették a Citroënt, egyperces büntetésével a második helyre szorult a címvédő világbajnok, így az eredetileg második helyen célba érő fordos Mikko Hirvonen lépett elő győztessé. Loeb akkori csapattársa, Dani Sordo volt a bronzérmes.
A világbajnokságban vezető Sebastien Loeb kemény küzdelemre készül a hétvégén. A hétszeres világbajnoknak nem lesz könnyű dolga a murvás versenyen, hiszen a nyitónapon elsőként indulva neki kell tisztogatnia az utat az apróbb kövektől az utána jövők számára.
„Már hozzászoktam ehhez a murvás versenyeken. Ezt a tényezőt figyelembe kell venni. Nem ismerjük ezeket a gyorsasági szakaszokat, de úgy néz ki, hogy száraz időnk lesz, így várhatóan sok időt vesztek az első nap során. Ugyanakkor már bizonyítottuk, hogy nyerni tudunk ilyen hátrány ellenére is, és elhatároztuk, hogy a maximális pontot hozzuk el a raliról. Köszönhetően annak, hogy vezetünk a világbajnokságban, nem kell sokat kockáztatnunk” – szögezte le magabiztosan.
Az új gyorsasági szakaszok azonban a 31 éves pilótán is kifoghatnak, ezért tisztában van azzal, hogy az előkészületek alapvető fontosságúak lesznek a verseny végkimenetele szempontjából. „Egy új ralin nagyon fontos a gyors tanulás. Az itiner írásakor a pontosságra kell figyelni, mivel először le kell jegyzetelni és másodjára már csak ellenőrizni lehet a jegyzeteket. Az út jellegzetességeire való ráérzés ugyanilyen fontos” – nyilatkozta Hirvonen.
A jelenlegi mezőnyből egyébként Loebön és Hirvonenen kívül egyedül a Citroën „félgyári” pilótája, Petter Solberg tudott nyerni 2003-ban egy Subaru volánjánál. Most is esélye lehet a dobogóra, de ehhez a győzelemre is esélyes Sebastien Ogier-nek is biztosan lesz egy-két szava. A francia pilótát a Citroën legutóbb lassításra kérte Loebbel szemben, meglátjuk, most szükség lesz-e csapatutasításra.
A hétvégén nem áll rajthoz a Németországban kitűnően szereplő MINI gyári csapata, de a brazil WRT által indított privát MINI azért megpróbálja elvarázsolni a márka helyi rajongóit Ausztráliában. Ott lesz a mezőnyben Ken Block is, de Kimi Raikkönen kihagyja az Ausztrál-ralit.
A raliról
A 2011-es Ausztrál-rali három napon át tart, a 26 gyorsasági szakasz 369 km-t tesz majd ki. A rali szervezői ismét változtattak az útvonalon a 2009-es verseny óta, így mindenki számára ismeretlen terepen, Sydneytől 535 km-re északra, a Coffs Coast régióban hajt majd a mezőny. A szervizparkot a Coffs Harbour helyi repülőtérnél rendezik be, amely 10 km-re található a verseny főhadiszállásától, az Opal Cove Resorttól.
Bár jelenleg tél van Ausztráliában, mégis meleg és száraz időjárás várható a hétvégén.
Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei:
2009 M. Hirvonen (Ford)
2006 M. Hirvonen (Ford)
2005 F. Duval (Citroën)
2004 S. Loeb (Citroën)
2003 P. Solberg (Subaru)
2002 M. Grönholm (Peugeot)
2001 M. Grönholm (Peugeot)
2000 M. Grönholm (Peugeot)
A világbajnokság állása a Német Rali után:
Pilóták
1. S. Loeb 192 pont
2. S. Ogier 167 pont
3. M. Hirvonen 156 pont
4. J-M. Latvala 96 pont
5. P. Solberg 94 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 333 pont
2. Ford 242 pont
3. M-Sport Stobart 105 pont
4. Petter Solberg WRT 83 pont
5. Ice 1 Racing 48 pont
(Forrás: Amber PR)