Idén 10 éves a Vezess.hu. Mivel 2000-ben jöttem ide dolgozni és deres szakállam a térdemet veri, én tekintek vissza egy sorozatban az elmúlt tíz év autóira és eseményeire a modemes betárcsázós internet korától 2011-ig.
Új A4, új Passat, új Mondeo, új Laguna, új C5, új S60, új C-osztály. Egyszerre
Tavasszal egymás után befutottak az előző évi Párizsi Autókiállításon bemutatott középkategóriás autók. Ritka, hogy egy kategóriában ennyi autót egyszerre cseréljenek le a márkák, de 2000 és 2011 fordulója ilyen kivételes időszak volt a D-szegmensben.
ÉV Autója zsűritagunk szakmai blogja
Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy melyik kocsi lesz az Év Autója.
Életrajza ide kattintva olvasható!
Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.
Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.
Akkoriban a Passat átesett egy erős modellfrissítésen, megújult az Audi A4, a Citroën C5 és a Renault Laguna, de ezen az autószalonon mutatkozott be a Volvo S60, a W203-as Mercedes-Benz C-osztály, a Jaguar X-Type és az alapjait adó Ford Mondeo II is.
2001 lebőgése: törésteszten az Alfa 147
Az év lebőgését az Alfa 147 produkálta, amikor – a 2001-es Év Autójaként – úgy szerzett ötből három csillagot az Euro NCAP-törésteszten, hogy a frontális ütközés értékelésében 15-ből 3 pontot bírt elérni, míg oldalütközésre megkapta a maximális pontszámot.
Terrortámadás, Frankfurtból nézve
2001. szeptember 11-én Frankfurtban ért bennünket az Amerika elleni terrortámadás. Nagy Gergővel a cikkeket faragtuk a Volvo standján, amikor csődület támadt egy S80 körül. Nem az autó volt érdekes, hanem benne a tévé, amin újra és újra belecsapódtak a repülőgépek a New York-i ikertornyokba.
Szellemváros Manhattanből?
A kiállítás első sajtónapjaira összegyűlt az autóipar vezérkara, ami célponttá tehette a Frankfurti Autószalont. Nem lehettünk biztosak bene, hogy a terroristák nem mérnek-e csapást a topmenedzserekre, mint az utolsó iparág képviselőjére, amely a nyugati világ tömegeket alkalmaz. Lett volna médiavisszhang gazdagon, mert nagyjából tízezer újságíró és tévés hemzsegett a pavilonokban. A táncos-zenés show eltűnt a standokról, rövid idő alatt deprimált lett az autókiállítás.
Mára tudjuk, hogy nem ismétlődtek meg a repülőgépes támadások, de Amerika megdermedt. Az emberek rettegtek attól, mi következhet még. A Wall Streetből lehetett volna a kapitalizmus verőere helyett egy elhagyott utca, senki nem tudta, mikor oszlik a rettegés, elnéptelenedik-e Manhattan délnyugati csücske.
Siker, rogyásig
A bénultság idején, a támadások után mindössze nyolc nappal indította Keep America Rolling! (Tartsuk lendületben Amerikát) című kampányát a General Motors. A tankönyvekbe illő akcióban kamatmentes hitelre adták összes autójukat, de az értékesítéseket és a gazdaságot felpörgető akció pénzügyi terheibe majdnem belerogyott a GM.
Megjött a Lexus és az első hibrid
2001 nyarán megírtuk, hogy a Lexus megjelenik hazánkban is. Kínálatában akkor még sem dízel (IS 220d), sem hibrid autók nem voltak, de arra mindannyian emlékszünk, hogy az első IS-ben volt a világ egyik legjobb kézi váltója. Ráadásul egy soros hathengeres benzines mögött, ami a BMW-n kívül azóta is csak a Chevy Epicában, Volvókban illetve onnan átvéve a Land Rover Freelanderben volt, ha jól emlékszem.
Ugyanebben az évben a Toyota meghozta a magyar piac legelső hibrid autóját, a Prius első generációját. A korabeli szabályok értelmében a Japánban gyártott hibrid alapárát 40 százalékos vám növelte 7,5 millió forintra.
Frankfurt, 2001
Szeptemberben Nagy Gergővel felkerekedtünk tudósítani a Frankfurti Autószalonra (a cikkből hiányzó bekezdésképek a leadképre kattintva nyílnak meg). A 2001-es IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) egyik sztárja az R230-as Mercedes-Benz SL mellett a Maybach újjáélesztése volt, most viszont a Daimler nem tudja eldönteni, hogy megszüntesse-e a sikertelen luxusmárkát vagy megkockáztasson egy utódot.
Ezen a kiállításon főként a kiskategóriában volt újdonságdömping, például a Saxo leváltása a C3-mal, az új VW Polo bemutatása és az új Fiesta megérkezése. 12 év után jelent meg a harmadik generáció, amelynek elődjét a Ford addig nyúzta, míg végzetesen elavult.
Sokkolóan rusnya volt az új 7-es BMW, amelyről az összes képünket ellopták a laptopommal együtt. Rossz belegondolni, mibe kerültek tíz éve a hordozható számítógépek, én például 380 000 forintért pótoltam a munkaeszközt (szülői kölcsönből), mert a Vezess akkori tulajdonosa ezt betudta a saját pechemnek.
Világpremier a Budapesti Autószalon
Tíz éve az autóimportőröknek még akadt néhány száz millió forintja, amiből kétévente részt vettek a Budapesti Autószalonon. 2001 októberében, a hazai kiállítás történetében először és utoljára, az Opel világpremiert tartott a magyar fővárosban az új Combo haszonjármű változatával. Amíg élt, nívós volt a felhozatal, mert néhány márka meg tudta szerezni a néhány héttel korábban még Frankfurtban csillogó újdonságokat, például az utód nélkül kiveszett, monosziluett Nissan Primerát.
2001 novemberében a Peugeot 307 kapta a legtöbb pontot az Év Autója szavazáson. Kollégánk, Gajdán Miklós akkor még nem voksolt, hazánkat Surányi Péter, az Az autó főszerkesztője képviselte a zsűriben.
Év Autója: a 307 nyert
A Peugeot azzal nyert, amitől a 307 világsiker lett: újítása volt az egyterűsített, félmagas ferdehátú karosszéria, amely gusztusos és tágas belül.
Pontot ért az SW a panoráma üvegtetővel és a két csomagtéri pótüléssel, a gazdag karosszéria- és motorválaszték, benne a részecskeszűrős 2,0 HDi-vel, amihez hasonlót akkoriban egy német autógyár sem kínált. (Korábban viszont igen, az Mercedes-Benz S 300 SD Turbodieselben)
Persze sok tulaj átkozhatta a zsűrit, amikor a kiforratlan BUS-os elektronika miatt megállt, esetleg kigyulladt alattuk a 307, de egy új típus értékelésében nincs szerepe a megbízhatóságnak, mert senkinek nincs róla tapasztalata egy frissen piacra lépő autó esetében.
Kedves gyerekek! Lapunk öreg csocseszaként legközelebb a 2002-es esztendőre tekintek vissza. Arra az évre, amikor a Mercedes-Benz és a Bosch megalkotta a jövő fékrendszerét, de az új E-osztályban nem bírta a taxiüzemet.