A magyar piac számára különösen izgalmas a Jaguar és a Land Rover/Range Rover márkák sorsa manapság. Az indiai tőke által üzemeltetett (aki nem hallotta: 2008-ban vásárolta meg a Jaguar Land Rover vállalatot a Fordtól a Tata, 2,3 milliárd dollárért) brit gyártókat ugyanis a globalizmus jegyében pár hete immár egy holland családi vállalkozás, a koreai Hyundai vezérképviseletét is ellátó Auto Binck képviseli Magyarországon. Hamarosan nyílik is az új Jaguar-szalon és új lendületet kapnak a Landyk is.

A Land Rover DC100 Sport a soha-meg-nem-valósuló-de-jópofa tanulmányautók mintapéldánya
Strandbuggy Land Roverből, ezt is megértük

Strandbuggy Land Roverből, ezt is megértük

Strandbuggy Land Roverből, ezt is megértük


Ehhez az új lendülethez azonban egyelőre csak a régi autók állnak rendelkezésre. Frankfurtban három kocsit mutattak be a Land Rover és Jaguar közös standján, de egyik sem kerül a szalonokba a közeljövőben.

DC 100 és DC100 Sport

A Land Rover Defender rajongói manapság gyakran ébredhetnek verejtékben fürödve abból a rémálomból, hogy a ’48 óta többé-kevésbé azonos formában készülő szögletes terepjáró ikon nincs többé. Most talán sikerül újra nyugodtabbá tennem az éjszakáikat: a Defender utódjának beharangozott DC100 egyelőre még ugyancsak makett állapotban lévő koncepciómodell.

A kilincs koncepció maradt a régi, semmi nem lóg ki a lemezek síkjából

A kilincs koncepció maradt a régi, semmi nem lóg ki a lemezek síkjából

A kilincs koncepció maradt a régi, semmi nem lóg ki a lemezek síkjából


A koncepció formailag illeszkedik a mai Land Rover – Range Rover termékvonalba, de elég keveset őriz meg a Defender világából. Viszont van egy rendkívül ötletes újdonsága. Patakon átgázoláshoz a kocsi orrában egy mélységmérő szonárt helyeztek el, ami megóvja a sofőrt attól, hogy elsodortassa autóját egy hirtelen mélyülő vízfolyással.

A külső zsanérokat, lehajtható szélvédőt, lehetetlenül kényelmetlen vezetői pozíciót a történelembe helyezni hivatott DC100-on a hátsó ajtóra szerelt pótkerék még kemény műanyagból van, a műanyagajtók szomorúan puffannak a majdani masszív csapódás helyett, és a felnikupak is kiesett az autóból az első szigorúbb ránézésre. Még legalább egy-két év, amíg ebből megvásárolható terepjáró lesz – a gyártó még ennél is későbbi, 2015-ös piacra dobást tervez.


Még ennél is később – valószínűleg soha – várható a DC100 Sport jelzésű valami. A sajtótájékoztatón a klasszikus Defender, mint igazi kalandmobil, mint a lehajtható szélvédőjű félkatonai szafariautó utódjaként vezették fel ezt a sárga valamit, ami leginkább egy motorcsónakra emlékeztet, terepgumikon.

Viccnek jó, látványnak izgalmas, viszont semmi gyakorlati jelentősége az alacsony szélvédős koncepcióautónak. Arra való, hogy addig is beszéljenek a márkáról az újságírók, amíg meg nem jelenik valami valóban létező új LR modell. Hát tessék – beszéltem.

Műszaki adatok – LR DC100 és DC100 Sport
Motorkonstrukció Kétliteres, négyhengeres dízel, hibridüzemre felkészítve Kétliteres, négyhengeres benzinmotor, hibridüzemre felkészítve
Sebességváltó, hajtás Nyolcfokozatú automata, 4×4 Nyolcfokozatú automata, 4×4
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4472/1967/1833 4135/1967/1560
Tengelytáv (mm) 2547 2547
Első terepszög (°) 29,3 32,6
Hátsó terepszög (°) 38 38
Gumiméret 285/45R22 285/45R22

Jaguar C-X16

A Jaguar is csak egy koncepciót gurított be a standra, de ez a kocsi azért jóval közelebb érződik a megvalósuláshoz.

Varázsszavak a marketingesektől és PR-esektől

Három koncepció a Jaguar és Land Rover standján 37


Van abban valami komikus, amikor egy haszonjármű-szerű, leginkább afrikai vadászatokat, új olajmezők feltárását és esőerdő-irtó külszíni fejtések megnyitását idéző terepjáró új generációjának PR-szövegébe is megpróbálják belepréselni a legújabb divatszót: Sustainable, azaz Fenntartható. Az új Land Rover állítólag nagyon sustainable lesz, mert könnyű újrafeldolgozható anyagokból épül. A legjobb: a kétliteres dízel- és benzinmotorok mellé odaírták a prospektusba: Hybrid Compatibility; ezek a motorok elvileg alkalmasak lesznek hibridesítésre. Majd. Valamikor.

Ennél csak az volt a jobb, mikor a Jaguar szupersport-autó koncepciójának bemutatása során elhangzott a Socially Responsible, vagyis a Szociálisan Felelős kifejezés. 380 lóerős, három liter, V6. Na jó, a váltóban beépítve van benne egy kis villanymotor, tehát a kocsi hibrid, de ettől még nem lesz túl empatikus a munkásosztállyal.

Csodaszép forma, kevés fajtajelleggel

Csodaszép forma, kevés fajtajelleggel

Mit gondoltok, jó lesz az, ha az ős-Landyt felváltja a DC100-ra alapuló újdonság?
Igen, múzeumba a Defivel
1% ()
Nem, maradjon a Defender örökre!
1% ()
Nem érdekel a terepszögek és gázlómélységek világa
1% ()
A C-X16-ról már minden létezhető adatot leírtunk korábban, a gyári sajtóközlemény alapján, itt. Az élő találkozás után sem tudok sokat hozzátenni: szép, arányos forma, kevés személyiséggel, elmenne akár egy kis Aston Martinnak vagy akár, urambocsá’ japán sportkocsinak, egy új Nissan SX-nek vagy Toyota Celicának is.

A hibrid-Jag a kisebb Porschék, BMW, Mercedes, Audi sportkupék ellen indulhat majd, ha tényleg gyártásba kerül.

És a végére egy szavazás: legyen új Defender, vagy ne?