A magyar piac számára különösen izgalmas a Jaguar és a Land Rover/Range Rover márkák sorsa manapság. Az indiai tőke által üzemeltetett (aki nem hallotta: 2008-ban vásárolta meg a Jaguar Land Rover vállalatot a Fordtól a Tata, 2,3 milliárd dollárért) brit gyártókat ugyanis a globalizmus jegyében pár hete immár egy holland családi vállalkozás, a koreai Hyundai vezérképviseletét is ellátó Auto Binck képviseli Magyarországon. Hamarosan nyílik is az új Jaguar-szalon és új lendületet kapnak a Landyk is.
Ehhez az új lendülethez azonban egyelőre csak a régi autók állnak rendelkezésre. Frankfurtban három kocsit mutattak be a Land Rover és Jaguar közös standján, de egyik sem kerül a szalonokba a közeljövőben.
DC 100 és DC100 Sport
A Land Rover Defender rajongói manapság gyakran ébredhetnek verejtékben fürödve abból a rémálomból, hogy a ’48 óta többé-kevésbé azonos formában készülő szögletes terepjáró ikon nincs többé. Most talán sikerül újra nyugodtabbá tennem az éjszakáikat: a Defender utódjának beharangozott DC100 egyelőre még ugyancsak makett állapotban lévő koncepciómodell.
A koncepció formailag illeszkedik a mai Land Rover – Range Rover termékvonalba, de elég keveset őriz meg a Defender világából. Viszont van egy rendkívül ötletes újdonsága. Patakon átgázoláshoz a kocsi orrában egy mélységmérő szonárt helyeztek el, ami megóvja a sofőrt attól, hogy elsodortassa autóját egy hirtelen mélyülő vízfolyással.
A külső zsanérokat, lehajtható szélvédőt, lehetetlenül kényelmetlen vezetői pozíciót a történelembe helyezni hivatott DC100-on a hátsó ajtóra szerelt pótkerék még kemény műanyagból van, a műanyagajtók szomorúan puffannak a majdani masszív csapódás helyett, és a felnikupak is kiesett az autóból az első szigorúbb ránézésre. Még legalább egy-két év, amíg ebből megvásárolható terepjáró lesz – a gyártó még ennél is későbbi, 2015-ös piacra dobást tervez.
Még ennél is később – valószínűleg soha – várható a DC100 Sport jelzésű valami. A sajtótájékoztatón a klasszikus Defender, mint igazi kalandmobil, mint a lehajtható szélvédőjű félkatonai szafariautó utódjaként vezették fel ezt a sárga valamit, ami leginkább egy motorcsónakra emlékeztet, terepgumikon.
Viccnek jó, látványnak izgalmas, viszont semmi gyakorlati jelentősége az alacsony szélvédős koncepcióautónak. Arra való, hogy addig is beszéljenek a márkáról az újságírók, amíg meg nem jelenik valami valóban létező új LR modell. Hát tessék – beszéltem.
Műszaki adatok – LR DC100 és DC100 Sport | ||||
---|---|---|---|---|
Motorkonstrukció | Kétliteres, négyhengeres dízel, hibridüzemre felkészítve | Kétliteres, négyhengeres benzinmotor, hibridüzemre felkészítve | ||
Sebességváltó, hajtás | Nyolcfokozatú automata, 4×4 | Nyolcfokozatú automata, 4×4 | ||
Méretek | ||||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4472/1967/1833 | 4135/1967/1560 | ||
Tengelytáv (mm) | 2547 | 2547 | ||
Első terepszög (°) | 29,3 | 32,6 | ||
Hátsó terepszög (°) | 38 | 38 | ||
Gumiméret | 285/45R22 | 285/45R22 |
Jaguar C-X16
A Jaguar is csak egy koncepciót gurított be a standra, de ez a kocsi azért jóval közelebb érződik a megvalósuláshoz.
Varázsszavak a marketingesektől és PR-esektől
Van abban valami komikus, amikor egy haszonjármű-szerű, leginkább afrikai vadászatokat, új olajmezők feltárását és esőerdő-irtó külszíni fejtések megnyitását idéző terepjáró új generációjának PR-szövegébe is megpróbálják belepréselni a legújabb divatszót: Sustainable, azaz Fenntartható. Az új Land Rover állítólag nagyon sustainable lesz, mert könnyű újrafeldolgozható anyagokból épül. A legjobb: a kétliteres dízel- és benzinmotorok mellé odaírták a prospektusba: Hybrid Compatibility; ezek a motorok elvileg alkalmasak lesznek hibridesítésre. Majd. Valamikor.
Ennél csak az volt a jobb, mikor a Jaguar szupersport-autó koncepciójának bemutatása során elhangzott a Socially Responsible, vagyis a Szociálisan Felelős kifejezés. 380 lóerős, három liter, V6. Na jó, a váltóban beépítve van benne egy kis villanymotor, tehát a kocsi hibrid, de ettől még nem lesz túl empatikus a munkásosztállyal.
A hibrid-Jag a kisebb Porschék, BMW, Mercedes, Audi sportkupék ellen indulhat majd, ha tényleg gyártásba kerül.
És a végére egy szavazás: legyen új Defender, vagy ne?