A koromkibocsátás és általában a légszennyezettség leghatékonyabban a környezetbarát üzemanyagokra való áttéréssel csökkenthető a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerint.

Zöld üzemanyaggal csökkenhet a légszennyezés 1
Zöld üzemanyaggal csökkenhet a légszennyezés 9


Az egyesület közleménye rámutat, hogy az Európai Parlament egy nemrégiben elfogadott állásfoglalásában arra kéri az Európai Bizottságot, hogy az EU fokozatosan vonja ki a fluorozott szénhidrogéneket, és azonnal csökkentse a koromkibocsátást. Ezen anyagok légkörbe kerülése ugyanis rendkívül súlyos problémát jelent elsősorban a nagyvárosok lakói számára, de nagyban hozzájárul a klímaváltozásához is, különösen a Föld jéggel borított területeinek felmelegedéséhez.

Az MGKKE kedden közzétett anyaga szerint Magyarországon sok más európai nagyvárosnál is súlyosabb a helyzet: a várható élettartam közel tíz évvel marad el a nyugat-európai átlagtól, a keringési betegségek okozta elhalálozás pedig mintegy négyszerese, amihez a koromkibocsátás is nagymértékben hozzájárul.

Zöld üzemanyaggal csökkenhet a légszennyezés 10


Az MGKKE úgy véli, mivel a koromrészecskék kevesebb mint egy hetet töltenek a levegőben, ami a többi üvegházhatású gázhoz – például a szén-dioxidhoz – viszonyítva rövidnek számít, ezért a koromkibocsátás csökkenése viszonylag gyorsan hozna kedvező változásokat.

A közlemény szerint fontos lenne a közösségi közlekedés koromkibocsátásban játszott szerepét is megvizsgálni, és végre felismerni azt, hogy ha a tömegközlekedést a jelenlegihez hasonlóan elsősorban dízelüzemű járművekkel oldják meg a nagyvárosok, úgy kiemelten hozzájárulnak a határértéket meghaladó mennyiségű korom légkörbe kerüléséhez.

Úgy vélik, a jövőben várhatóan minden eddiginél jobban előtérbe kerülhet az alternatív üzemanyagok kérdése, hiszen több környezetkímélő megoldás is létezik a bioetanolos üzemtől a gázüzemű közlekedésig.

„A földgáz és a biometán a belsőégésű motorokban a kőolajszármazékoknál tisztább égésre képes. Ennek nyomán a kipufogógázok rákkeltő hatásai miatt elsősorban okolható szilárdrészecske-kibocsátás lényegében nem lép fel, az egészségügyileg káros hatásai mellett a szmog fejlődésért elsősorban felelős nitrogén-oxidok kibocsátása pedig akár az ötödére csökkenhet, míg a szénhidrogén-kibocsátás legalább a harmadával mérséklődhet” – mondta Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke.

Az MGKKE hozzáteszi: Európában 2010 végére 145 ezerre nőtt a földgázzal hajtott autóbuszok száma, amelyek azon túl, hogy a lehető legkevésbé terhelik a városok levegőjét, a lakosság zajterhelésének csökkentésében is jelentős szerepet játszanak, hiszen fele annyira sem hangosak, mint a hagyományos hajtású autóbuszok.