Azt rebesgették, az új Egyes már elsőkerék-hajtású lesz. Szerencsére nem lett az, maradt igazi BMW. Sőt. Évek óta ez a legigazibb BMW; sok szempontból BMW-bb, mint bármi más a bajor modellpalettán.
Kis autónak is lehet impozánsan hosszú motorházteteje, csak jól kell arányokat választani. Az új Egyes kicsi, de nagynak látszik. És annak is érződik
Kis autónak is lehet impozánsan hosszú motorházteteje, csak jól kell arányokat választani. Az új Egyes kicsi, de nagynak látszik. És annak is érződik
Fotó megosztása:
A vadonatúj BMW Egyes modell vadonatúj tesztautója. Sajnos a motor még a régi benne, de különben nagyszerű
A vadonatúj BMW Egyes modell vadonatúj tesztautója. Sajnos a motor még a régi benne, de különben nagyszerű
Fotó megosztása:
A modellfejlesztésben egy revolúciót mindig egy evolúciós fázis követ. A második generációs Egyes inkább finomítás, mint nagy meglepetés
A modellfejlesztésben egy revolúciót mindig egy evolúciós fázis követ. A második generációs Egyes inkább finomítás, mint nagy meglepetés
Fotó megosztása:
Az orr parádésra sikeredett, agresszív, aerodinamikus és BMW-s egyszerre
Az orr parádésra sikeredett, agresszív, aerodinamikus és BMW-s egyszerre
Fotó megosztása:
Első ránézésre semmi különös az új Egyes, de ha van idő szép lassan körbejárni, kiderül, hogy nagyon is karakteres kocsi
Első ránézésre semmi különös az új Egyes, de ha van idő szép lassan körbejárni, kiderül, hogy nagyon is karakteres kocsi
Fotó megosztása:
Mintha falnak ment volna. A lökhárító intézménye ismeretlen az Egyes tervezői előtt
Mintha falnak ment volna. A lökhárító intézménye ismeretlen az Egyes tervezői előtt
Fotó megosztása:
A legkisebb koccanásra is drága alkatrészek törnek ízzé-porrá
A legkisebb koccanásra is drága alkatrészek törnek ízzé-porrá
Fotó megosztása:
Lehetnek mögötte bármilyen lovak, komótos dízel hidegvérűek, turbós-benzines telivérek
Lehetnek mögötte bármilyen lovak, komótos dízel hidegvérűek, turbós-benzines telivérek
Fotó megosztása:
Lapos bakancs
Lapos bakancs
Fotó megosztása:
Emlékeztet a profil a Z3 Coupéra
Emlékeztet a profil a Z3 Coupéra
Fotó megosztása:
Kompakt méret, de érezteti, hogy nemesen hátul hajt
Kompakt méret, de érezteti, hogy nemesen hátul hajt
Fotó megosztása:
A hátsó lámpa kiköpött új VW Polo
A hátsó lámpa kiköpött új VW Polo
Fotó megosztása:
Van fellépése
Van fellépése
Fotó megosztása:
A sokk egyelőre elmaradt: szinte biztos, hogy lesznek fronthajtású BMW-km de ez még nem az, pedig azt rebesgették, elöl hajt majd
A sokk egyelőre elmaradt: szinte biztos, hogy lesznek fronthajtású BMW-km de ez még nem az, pedig azt rebesgették, elöl hajt majd
Fotó megosztása:
Az Angel Eye szolid fénycsíkkal még igézőbb lett
Az Angel Eye szolid fénycsíkkal még igézőbb lett
Fotó megosztása:
VW Polo, ugye?
VW Polo, ugye?
Fotó megosztása:
Hé, paraszt, melyik út megyen Budára?
Hé, paraszt, melyik út megyen Budára?
Fotó megosztása:
Körülfogja a vezetőt, de nem nehezedik rá
Körülfogja a vezetőt, de nem nehezedik rá
Fotó megosztása:
A kormány nem túl vastag, az ergonómia nem tökéletes, de nagyon BMW-s
A kormány nem túl vastag, az ergonómia nem tökéletes, de nagyon BMW-s
Fotó megosztása:
Csak két nagy óra - kis autó, kis szélesség, nem fért el a klasszikus négy
Csak két nagy óra - kis autó, kis szélesség, nem fért el a klasszikus négy
Fotó megosztása:
Mintha a jó öreg E36-os Hármas Compactjának egyenes leszármazottja lenne
Mintha a jó öreg E36-os Hármas Compactjának egyenes leszármazottja lenne
Fotó megosztása:
Az iDrive kapcsolója: alapár-közelben elég szegényes menüben barangolhatunk vele
Az iDrive kapcsolója: alapár-közelben elég szegényes menüben barangolhatunk vele
Fotó megosztása:
Nagy képernyő, de a navigáció csúnyán feláras. Anélkül pedig semmi értelme
Nagy képernyő, de a navigáció csúnyán feláras. Anélkül pedig semmi értelme
Fotó megosztása:
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Fotó megosztása:
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Fotó megosztása:
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Fotó megosztása:
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Fotó megosztása:
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Fotó megosztása:
A parkradar duplikált képe elég felesleges, de valamivel ki kell tölteni a bazi nagy tévét
A parkradar duplikált képe elég felesleges, de valamivel ki kell tölteni a bazi nagy tévét
Fotó megosztása:
Ennyi a menü fapad-közelben
Ennyi a menü fapad-közelben
Fotó megosztása:
Vízhőfok-mérő nincs, kis grafikus kijelző bezzeg van
Vízhőfok-mérő nincs, kis grafikus kijelző bezzeg van
Fotó megosztása:
Szívesen pörög, de csúnyán remeg a négyhengeres, kétliteres dízel
Szívesen pörög, de csúnyán remeg a négyhengeres, kétliteres dízel
Fotó megosztása:
Az ülés nem rossz, bár a kihúzható combtámaszos sport-komfort keverék jobb lenne. De drágább is
Az ülés nem rossz, bár a kihúzható combtámaszos sport-komfort keverék jobb lenne. De drágább is
Fotó megosztása:
Az ajtóbehúzó fogantyút menet közben is élmény meg-megmarkolni; úgy formázták, hogy élvezet legyen fogdosni
Az ajtóbehúzó fogantyút menet közben is élmény meg-megmarkolni; úgy formázták, hogy élvezet legyen fogdosni
Fotó megosztása:
Álló gázpedál, a prémiummárkák egyik klasszikus stílusjegye
Álló gázpedál, a prémiummárkák egyik klasszikus stílusjegye
Fotó megosztása:
Hátul is tágas, kényelmes, mintha nem is Egyes lenne
Hátul is tágas, kényelmes, mintha nem is Egyes lenne
Fotó megosztása:
Ügyes trükkökkel érte el a BMW, hogy a hátsó traktus nem csak tágas, de annak is látszik és érződik
Ügyes trükkökkel érte el a BMW, hogy a hátsó traktus nem csak tágas, de annak is látszik és érződik
Fotó megosztása:
Egy mosógépet haza lehet vinni az Egyessel
Egy mosógépet haza lehet vinni az Egyessel
Fotó megosztása:
Ultravékony fejtámla, lefektetve alig látszik, felállítva megnyújtja az üléstámlát
Ultravékony fejtámla, lefektetve alig látszik, felállítva megnyújtja az üléstámlát
Fotó megosztása:
Két kapaszkodó, a BMW tudja, hogy vannak balkezesek is
Két kapaszkodó, a BMW tudja, hogy vannak balkezesek is
Fotó megosztása:
A csomagtér nagyobb, mint a Golfé, Focusé
A csomagtér nagyobb, mint a Golfé, Focusé
Fotó megosztása:
A raktér padlója enyhén lejt kifelé. Nem szép, nagyon nem német megoldás, de jelentett pár litert
A raktér padlója enyhén lejt kifelé. Nem szép, nagyon nem német megoldás, de jelentett pár litert
Fotó megosztása:
Az Egyes legnagyobb újítása: nem kell kotorászni a motorháztető pereme alatt, elég kétszer meghúzni a nyitókart
Az Egyes legnagyobb újítása: nem kell kotorászni a motorháztető pereme alatt, elég kétszer meghúzni a nyitókart
Fotó megosztása:
Szóra sem érdemes a régi kétliteres dízel; majd az új motorokkal lesz modern autó a 116d.
Szóra sem érdemes a régi kétliteres dízel; majd az új motorokkal lesz modern autó a 116d.
Fotó megosztása:
Kis autónak is lehet impozánsan hosszú motorházteteje, csak jól kell arányokat választani
Kis autónak is lehet impozánsan hosszú motorházteteje, csak jól kell arányokat választani
Fotó megosztása:
Már-már inkább shooting brake, mint sima ötajtós
Már-már inkább shooting brake, mint sima ötajtós
Fotó megosztása:
Flame Design, mondta még Bangle az előző 1-es lemezeinek fényjátékára
Flame Design, mondta még Bangle az előző 1-es lemezeinek fényjátékára
Fotó megosztása:
Alapáron csak az indítás megy kulcs nélkül, az ajtónyitáshoz elő kell venni a távirányítót
Alapáron csak az indítás megy kulcs nélkül, az ajtónyitáshoz elő kell venni a távirányítót
Fotó megosztása:
A hátsó lámpa kiköpött új VW Polo
A hátsó lámpa kiköpött új VW Polo
Revolúció után evolúció
Kérdezzenek csak meg egy autóipari PR-est, teljesen mindegy, melyik márkától, és el fogja mondani Önöknek, hogy a modellfejlesztés rendszerint kétfázisú lépésekben zajlik. Előbb valami nagy durranás, aztán finomítások, a nagy újítás vakvágányainak visszabontása. Ez esetben: 2004-ben piacra került a Chris Bangle-féle megosztó formavilágú kis BMW (magyarul Bébibömbi), az előzmény nélküli Egyes – ez volt a forradalom. Lángolt a karosszéria (tényleg: Flame Design-nak hívták a furán hajtogatott lemezek fényjátékát), ráadásul milyen karosszéria: ötajtós, mint egy Golfé, ki hallott már ilyet!
Nem is sokaknak tetszett az előd. Ez viszont mindenkinek. Az egyetlen kritikus megjegyzés, ami a teszthét során megütötte a fülemet a formával kapcsolatban, az volt, hogy a hátsó lámpa túlságosan kényelmetlenül emlékeztet a Volkswagen Polóéra. És ezt is én magam mondtam.
Hatásos kis brit promó egy 118i-ről
Nem feltűnő, de órákig lehet nézegetni
Mintha falnak ment volna. A lökhárító intézménye ismeretlen az Egyes tervezői előtt
Mintha falnak ment volna. A lökhárító intézménye ismeretlen az Egyes tervezői előtt
Különben tök jó az egész. Az orr agresszív és gonosz, profilból látszik, hogy teljesen függőleges – ha nem is cápa, de a legcápább a mai kínálatból. A légellenállás ennek megfelelően gyalázatos: cW=0,3 – az 1990-es E36-osnak, azaz az akkori 3-as sorozatnak 0,29 volt az alaktényezője. De ott egye meg a fene, ha ez kell ahhoz, hogy ilyen pofás legyen a kocsi. Legfeljebb majd csinálnak belőle bambább Efficient Dynamics fogyasztásbajnokot, mint a mostani Hármasból.
A nagyon lapos és széles bakancsforma a szintén alacsonyan húzódó és egyenletesen lapos motorháztetővel sokkal-sokkal nagyobbnak láttatja az F20 kódjelű új Egyest, mint amekkora. Megmaradt a Flame Design varázslata is – ki gondolta volna, hogy egy türkizmetál kocsi ilyen tüzes tud lenni a fotókon:
Már-már inkább shooting brake, mint sima ötajtós
Az új Egyes látványos és hatásos, de egy pillanatig sem bazári. A BMW-s stílusjegyeket is nagyon gondosan helyezték el rajta; a hűtőmaszk veséi, a dupla kerek Angel Eye fényszóró, a hokibot-motívum a C-oszlop felső sarkában; teljesen természetesnek hatnak, nem érzik rajtuk, hogy mindenképp bele kellett tervezni őket az új formába.
Az Angel Eye szolid fénycsíkkal még igézőbb lett
Az Angel Eye szolid fénycsíkkal még igézőbb lett
Az egész autó mintha nem is a Bangle-féle BMW-ktől eredne, és mintha nem is az aktuális 3-as, 5-ös, 7-es kistestvére lenne. Inkább tűnik a Bangle előtti éra folytatásának; egy E36-os sokkal közelebb áll hozzá, mint akár az elődje, az első Egyes sorozat. Hangulatra, formára, megjelenésre hosszú idő óta ez az első BMW, amiben megéreztem a rokonságot immár 29 éves vén Kiscápámmal.
Bent se rossz
Még gyorsan örüljünk egy kicsit, mielőtt a motorhoz érünk: az új Egyes belül is szép és nagy és hangulatos. Bár ez a legolcsóbb Egyes, az egyszerű textilkárpit izgalmas mintái – melynek hímzése még a kocsi fényezésével is harmonizált – remekül megadják az alaphangot. De nem csak a szem örül az új Egyesben.
Csak két nagy óra – kis autó, kis szélesség, nem fért el a klasszikus négy
Az ülések kényelmesek, hátul megtermett felnőttek is elüldögélhetnek. A csomagtér 360 liter – 10-zel több, mint a VW Golfban. A vezetői pozíció rendes BMW-s, a a sofőrt körülfogják a kezelőszervek. A kormány fogása nagyszerű, végre egy új sportos BMW-kormány, ami nem túl vastag. A menü kezelése elsőre egyértelmű, a vezetés semmiféle megszokást nem igényel: a kocsiban bárki azonnal otthon érzi magát. De a régi BMW-sek pláne.
Mintha a jó öreg E36-os Hármas Compactjának egyenes leszármazottja lenne
Mintha a jó öreg E36-os Hármas Compactjának egyenes leszármazottja lenne
Maradtak a jól megszokott, néhol ötletes, néhol elegáns, néhol veszélyes BMW-s részletek. Álló gázpedál, három karral gyorsan beállítható, de menet közben állítva véletlen hanyatteséssel is fenyegető ülés, gombos indítás, nehezen elérhető, stresszhelyzetben mégis véletlenül is beváltható rükverc az Egyes mellett balra.
És vannak már-már franciás apró új ötletek, figyelmességek is. A csomagtérajtó belsején jobb- és balkezesek is találnak fogódzót. A hátsó fejtámla egy apró, könnyed mozdulattal lecsapható, ha nem használja senki. Az első ajtók könyöklői, behúzófogantyúi német viszonylatban példátlanul kényelmesek illetve kellemes tapintásúak. A kedvencem pedig: a motorháztető kinyitásánál nem kell kapirgálva kutatni a biztosítókampó után; a nyitókar kétszeri meghúzására a biztosítás is old.
Nagy képernyő, de a navigáció csúnyán feláras. Anélkül pedig semmi értelme
Nagy képernyő, de a navigáció csúnyán feláras. Anélkül pedig semmi értelme
Az is kifejezetten franciás, de semmiképp nem németes, hogy a rádióállomásokat a 8 programgombra tárolhatjuk, de ettől még a menüben külön is el kell tárolnunk őket, ha a kormány gombjairól is kedvenc adóink özött akarunk váltogatni gyorskeresés helyett.
És se nem franciás, se nem németes, hanem csak úgy fura, hogy a sebességtartó automatika nem jár alapáron a BMW-hez – de a sebességhatároló igen. A traffipax, illetve a túl nagy fogyasztás elkerülése fontosabb egy BMW-ben, mint a kényelem? Mivé válik a világ!
Adatlap
BMW 116d
Motor |
1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
116 LE |
Nyomaték |
260 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
10,3 sec |
Végsebesség |
200 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,5 l / 100 km |
Vigyázat, zsibbaszt!
Na és akkor jöjjön a 116d leggyengébb pontja, a motor. Nemrég próbáltuk ki egy Miniben a BMW legújabb 1,6 literes dízelmotorját – az 112 lóerő, csak persze keresztben beépítve. Úgy gondoltam, a 116d-ben is ez a motor lesz, áthangolva, hosszába fordítva. De nem. A motor ugyanis az új Egyesben is maradt a régi: a jól bevált kétliteres, négyhengeres dízel. csak épp nagyon lebutítva a 177 lovas ’20d-khez képest.
Évekig dicsértük ezt a blokkot, hogy milyen erős, takarékos, és ahhoz képest nem is nagyon zajos és vibrálós, csak hát elteltek azok az évek. 2011-ben egy prémiummárka dízelautójában kifejezett lefulladási hajlam elindulásnál, kellemetlen hang – egy kicsit gáz. A fertelmes rezonancia meg nagyon gáz.
A kormány, sőt, az ajtókárpit is kellemetlenül rezeg, ha jár a motor, a kuplungon is nagyon érezni, hogy nem benzines az autó, de a váltókar konkrétan elzsibbasztotta a kezem minden úton. Nagy öröm, hogy a 116d-ben az alapfelszereltség része a motort piros lámpánál le-leállító Start-Stop automatika, mert legalább a forgalmi szünetekben pihenhet egy kicsit a mikrorezgésekkel összerázott test.
És nem elég, hogy rezonál, még hazudik is. 5,1 litert írt ki százon a fedélzeti számítógép, amiből aztán úgy 800 kilométer után a kútnál kiszámolva lett 5,68 is. Szó se róla, a nevetséges alaktényezővel és a gyakori élvezetes kanyargással együtt még ez sem rossz – mert ezzel a BMW-vel, mint minden igazi BMW-vel, muszáj élvezetesen, nagy gázzal kanyarogni.
Kis autónak is lehet impozánsan hosszú motorházteteje, csak jól kell arányokat választani
Élénk, fickós, agilis
A BMW 115 és 204 lóerős között vagy ötféle beállítással építi autóiba ezt a kétliteres dízelt. A 16d a leggyengébb mind közül, de még így is képes BMW-t csinálni a 116d-ből. 260 Nm-rel azért még a fene jól tapadó 205-ös Bridgestone-okkal is kapható egy kis játékra a kocsi, pláne kikapcsolt menetstabilizálóval. Nem nagy kockázat kiiktatni az elektronikát, mert a BMW a villanymankók nélkül is remekül megmarad az úton.
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Üzemmódok takarékostól kikapcsolt menetstabilizálós vadállatig
Precíz, villámgyors a kormány, feszes, pontos az alumínium lengőkaros, kerekenként független futómű, fele-fele súly kerül az első és hátsó tengelyre. Érezni, hogy az autót sokkal-sokkal erősebb motorokhoz tervezték; a 16d-vel épeszű keretek között semmi kockázatot nem jelent egy kis jelképes kilinccsel előre-üzem.
Persze tudom én, hogy a XXI. századi autózás már nem erről szól. Értem én, hogy Eco Pro módba kapcsolva a számítógép jelzi: ha 90 km/h feletti sebességgel száguldozok, már nem érhetem el a 100%-ban optimális fogyasztási lehetőségeket. De azért jó érzés, hogy a 2011-es BMW-ben is tud kék helyett pirosban világítani a hajtáslánc ábrája a képernyőn: OK, nagyfiú, ha akarod, nem fogom a kezed, nem számolom a centilitereket: most csak a tiéd a pálya!
Autópályán, nagy tempónál pedig csend van, alig forog a motor, szépen szól az alap-hifi is, finoman dolgozik a klíma. Prémiummárka, abból is a német fajta – muszáj neki jól vizsgázni az Autobahnon.
Mit ér az autó, ha prémium?
Már régóta rágjuk az importőr fülét: a fullos 7-esek, 5-ösök után ugyan adjon már nekünk egy nagyon olcsó, belépő BMW-t tesztre. Olyan régóta, hogy mi még az előző 1-es szériából szerettünk volna valami 16-os végűt, aztán már egy modellváltás is történt, mire összejött a dolog. 116d, ennél olcsóbb, kisebb (dízel) BMW nincs is.
Tudják, mennyibe kerül alapáron? 7,6 millió forintba. Innen elég könnyű lemérni, mennyi a prémium-kompakt kategória felára a mezei kompakt kategóriához képest; egy hasonló teljesítményű, 110 lóerős dízel új Astráért 5,7 milliót kellene fizetni, listaáron.
És az új Astra is nagyon szép, kényelmes, tágas autó, amit jó vezetni. És a szintén rémes 1,7-es dízel se sokkal rosszabb, mint ez a lebutított kétliteres.
Csak hát kéne a fenének, ha az embernek fussa arra a majd’ kétmilliós felárra. Mert hát a 116d egyrészt hátul hajt – másrészt az Astra nem BMW Az új Egyes meg nagyon az.