Úgy voltam ezzel az cikkel, mint kezdő baleseti sebész a láncfűrészt nyelt fakírral. Nem tudtam, hogy vágjak bele. Pedig a francia autók általában adnak ihletet, ám a Peugeot 308 kozmetikázott verziója más. Leginkább egy élmezőnytől lemaradt maratoni futó utolsó sprintjére emlékeztet. Lagymatag, de legalább a szándék megvan.
Szó sincs arról, hogy a takarékos dízelmotorral szerelt kompakt rossz autó lenne. Csak eljárt felette az idő. Mikor a mindentudó Ford Focus, a bombaformát mutató Opel Astra, és a valódi francia ízt hozó Citroën C4 is ott küzd a ringben, akkor több kell, mint egy 2007-es modell felfrissítése. Annál is inkább, mivel maga a 308 sem hozott forradalmi újítást elődjéhez képest.
Vagyis egy nagyon fontos kérdésben, a minőség terén történ előrelépés. A válság közepén szerencsére észbe kapott a PSA, és poroszos alapossággal rázták gatyába a kínálatot. Ez a friss fizimiskát kapott 308 esetében sincs másként.
Elő a sminkkészlettel!
A formai átalakulás jót tett a megjelenésnek, a rácsos cetmosolyt csodálkozó pontyszáj váltotta fel, valamint felkerült a 2011-es év kötelező slágere is, a LED-ekből összeállított nappali menetfény. Hátul egy diszkrét krómozott díszléc képviseli a különbséget, és ezzel be is zárult az újítások sora. Összességében egyszerűbb, és könnyebben emészthető a külső, már szinte Volkswagen szintű minimalizmus pihenteti szemünket.
Cetszáj helyett csodálkozó ponty
Cetszáj helyett csodálkozó ponty
Fotó megosztása:
Tiszta és hűvös a forma, eltűntek a felesleges sallangok
Tiszta és hűvös a forma, eltűntek a felesleges sallangok
Fotó megosztása:
A frissítés, mint általában, most is az orr részt érintette
A frissítés, mint általában, most is az orr részt érintette
Fotó megosztása:
A Peugeot típusai is megkapták az e-HDi motorokat
A Peugeot típusai is megkapták az e-HDi motorokat
Fotó megosztása:
Lagymatag, de legalább a szándék megvan.
Lagymatag, de legalább a szándék megvan.
Fotó megosztása:
A kevesebb néha több, felesleges volt a hibridséget eröltetni, a takarékosság így is meggyőző
A kevesebb néha több, felesleges volt a hibridséget eröltetni, a takarékosság így is meggyőző
Fotó megosztása:
Hátulról csak a díszléc árulja el, melyik modellel van dolgunk
Hátulról csak a díszléc árulja el, melyik modellel van dolgunk
Fotó megosztása:
Már szinte Volkswagen szintű minimalizmus pihenteti szemünket
Már szinte Volkswagen szintű minimalizmus pihenteti szemünket
Fotó megosztása:
Új a márkajelzés, kivágták az oroszlán nyelvét
Új a márkajelzés, kivágták az oroszlán nyelvét
Fotó megosztása:
Nagy odafigyeléssel, legalább a fedélzeti számítógép szerint lehetséges a négy literes fogyasztás
Nagy odafigyeléssel, legalább a fedélzeti számítógép szerint lehetséges a négy literes fogyasztás
Fotó megosztása:
Ez nem támadó póz, az 1.6 e-HDi minden, csak vérre szomjazó nagymacska nem
Ez nem támadó póz, az 1.6 e-HDi minden, csak vérre szomjazó nagymacska nem
Fotó megosztása:
A 2011-es divat szerint LED sor szolgáltatja a nappali menetfényt
A 2011-es divat szerint LED sor szolgáltatja a nappali menetfényt
Fotó megosztása:
Itt nem történt változás:)
Itt nem történt változás:)
Fotó megosztása:
Unalmasan kellemes a Peugeot 308. Csendes, kiemelkedő komforttal kényeztet, kellően tágas, és takarékos, de sajna a ráncfelvarrás sem takarja már el az elszállt éveket.
Unalmasan kellemes a Peugeot 308. Csendes, kiemelkedő komforttal kényeztet, kellően tágas, és takarékos, de sajna a ráncfelvarrás sem takarja már el az elszállt éveket.
Fotó megosztása:
Funckiórengeteg, bajuszkapcsoló erdő
Funckiórengeteg, bajuszkapcsoló erdő
Fotó megosztása:
348 literes csomagtere a középmezőnybe elég
348 literes csomagtere a középmezőnybe elég
Fotó megosztása:
Ráleltem egy márkatársra, és átvizslattam a különbségeket
Ráleltem egy márkatársra, és átvizslattam a különbségeket
Fotó megosztása:
Elegáns a fehér, krómkeretes műszeregység, csak a kilométeróra néha nehezen olvasható
Elegáns a fehér, krómkeretes műszeregység, csak a kilométeróra néha nehezen olvasható
Fotó megosztása:
Íme a végítélet, pár araszolással eltöltött óra, és padlógázas gyorsítás után
Íme a végítélet, pár araszolással eltöltött óra, és padlógázas gyorsítás után
Fotó megosztása:
Jó minőségű anyagok az ajtón is, dicséret jár a franciáknak
Jó minőségű anyagok az ajtón is, dicséret jár a franciáknak
Fotó megosztása:
Könnyen testre szabható a vezetői pozíció, szinte észtre sem vesszük, hogy mi ülünk a volánnál
Könnyen testre szabható a vezetői pozíció, szinte észtre sem vesszük, hogy mi ülünk a volánnál
Fotó megosztása:
Nem tudott hazakísérni, és jelentős utcák is hiányoznak belőle
Nem tudott hazakísérni, és jelentős utcák is hiányoznak belőle
Fotó megosztása:
Ez a gyári rádió minden Peugeot-Citroen típusban szúrja a szemem, remélem lassan búcsút mondunk neki
Ez a gyári rádió minden Peugeot-Citroen típusban szúrja a szemem, remélem lassan búcsút mondunk neki
Fotó megosztása:
Nincs itt semmi látnivaló! Csak 12 Voltos ajzat a laptopbak és fényfelelős panorámatető irányító
Nincs itt semmi látnivaló! Csak 12 Voltos ajzat a laptopbak és fényfelelős panorámatető irányító
Fotó megosztása:
Egy könyöktámasz példás kialakítása
Egy könyöktámasz példás kialakítása
Fotó megosztása:
Ha úgy érezzük, nincs rá szükség, kikapcsolhatjuk a start-stop rendszert
Ha úgy érezzük, nincs rá szükség, kikapcsolhatjuk a start-stop rendszert
Fotó megosztása:
Ezek a légbeömlők szerelembe ejtettek
Ezek a légbeömlők szerelembe ejtettek
Fotó megosztása:
ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.
ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.
Fotó megosztása:
Kényelmes ülések várják az utasokat
Kényelmes ülések várják az utasokat
Fotó megosztása:
Finom világos árnyalatok, tökéletes illesztések
Finom világos árnyalatok, tökéletes illesztések
Fotó megosztása:
Hátulra is jutott a kerek szellőzőkből, avagy...
Hátulra is jutott a kerek szellőzőkből, avagy...
Fotó megosztása:
...Come with me, if you want to live!
...Come with me, if you want to live!
Fotó megosztása:
Ketten hátul pazarul terpeszkedhetnek
Ketten hátul pazarul terpeszkedhetnek
Fotó megosztása:
Ketten hátul pazarul terpeszkedhetnek
Ketten hátul pazarul terpeszkedhetnek
Fotó megosztása:
Átlagos férfi térd, átlagosan kényelmes környezetben
Átlagos férfi térd, átlagosan kényelmes környezetben
Fotó megosztása:
Világos kárpit, panorámatető, csokimázoló lurkók fellegvára
Világos kárpit, panorámatető, csokimázoló lurkók fellegvára
Fotó megosztása:
A jó fogyasztásban az alacsony gördülési ellenállású abroncsok is benne vannak
A jó fogyasztásban az alacsony gördülési ellenállású abroncsok is benne vannak
Fotó megosztása:
Határozott mozdulatokat igényel a néha kissé akadozó hatgangos váltó
Határozott mozdulatokat igényel a néha kissé akadozó hatgangos váltó
Fotó megosztása:
Hopp, itt a rejtett RCA csatlakozó, uzsgyi a műszaki boltba egy átalakítós kábelért!
Hopp, itt a rejtett RCA csatlakozó, uzsgyi a műszaki boltba egy átalakítós kábelért!
Fotó megosztása:
ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.
ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.
A kormány mögé huppanva azért otthonosabb, mint német vetélytársa, sőt ki merem jelenteni: első osztályú belsővel van dolgunk.
Finom világos árnyalatok, tökéletes illesztések, napon olvadt csokoládéval vetekedő puhaságú műanyagok gondoskodnak a kényelemről. Mindezt a több mint négy négyzetméternyi panorámatető önti nyakon fénnyel, így akár antidepresszánsként is hatásos lehet a Peugeot 308.
Az eleganciát krómkerettel körülölelt fehér hátterű műszerek emelik teljessé, és a kormányról is sikerült minden zavaró gombot száműzni. Ez némi megszokást igényel, hiszen a tempomat összes funkciójától kezdve az audiorendszer vezérléséig mindent a böszme bajuszkapcsolókra zsúfolva érhetünk el.
Szálkák a szememben
Ha már bajuszkapcsoló… Lehet, hogy az én kezem egy otromba csülök, de a távolsági fényszóró kapcsolásánál szinte minden alkalommal sikerült indexelni is egy jóízűt, mintha kicsit érzékeny lenne a szerkezet. A bosszantó apróságoknál maradva, az indítókulcs is érdekesen működött a kétezer kilométert futott autóban. Nyitott állapotban leheletnyi érintésre úgy bicsaklott össze, mint Pista bá pálinkafőzés után. Nyilván nem ismerem az előéletét, így nem feltétlenül a gyártó okolható az apró hibáért, de ettől még szemet szúró tüske marad.
Már szinte Volkswagen szintű minimalizmus pihenteti szemünket
A kényelemre panasz nem lehet, megkapjuk a jellemzően puha, fotelszerű üléseket, és a kétzónás digitális klímát, sőt még szép, műszerfalból előbújó navigációval is kényeztetett a tesztautó. Apropó, ezúton kérem a komplett PSA-brigádot, felejtsék már el ezt a szoftvert, mert ha rá hallgatok, még mindig egy kihalt gyártelepen keresném a lakhelyem, pedig a bécsi út nem a világ vége.
Nem akarok piszok, kukacoskodó alaknak tűnni, de van még ok a vitriolos sorokra. Ez pedig az USB csatlakozás hiánya. 2011-ben kapunk egy RCA csatlakozót a kesztyűtartóba rejtve? Teljesen felesleges, és használhatatlan, szerintem senki sem hord magánál ilyen kábelt, pendrive-ot annál inkább.
Cetszáj helyett csodálkozó ponty
Cetszáj helyett csodálkozó ponty
Kinek kell több?
Sallert, kokit osztottam, jöjjön a vállveregetős rész. A Peugeot 308 ezzel az 1,6 literes e-HDi motorral, 112 lóerővel tökéletes társ a mindennapokra. Nem az a tipikus gőzmozdony, inkább a puha, finom gyorsításokat veszi jól a maga 270 newtonméteres nyomatékával. Tizenegy másodperc alatt már százzal haladunk, közben hatodik fokozatban szinte bealszik a motor. Kinek kell több?
Nekem, köszönöm, bőven elég. Egyébiránt felesleges cibálni a bajszát, a harapós fékeken túl egyik kezelőszerv sem partnere a feszes vezetési stílusnak. A komfortos, gondtalan utazás mindenek felett áll. A hosszú utakra nem is marad más élénkítő a kávén kívül, mint a fogyasztás figyelése. Az alacsony étvágy becsületbeli ügy a francia dízeleknél, és az 1,6 literes turbómotor sem hoz szégyent a családra. A jó eredményhez nagyban hozzájárul a mikrohibridként árult start-stop rendszer.
A kevesebb néha több, felesleges volt a hibridséget eröltetni, a takarékosság így is meggyőző
A kevesebb néha több, felesleges volt a hibridséget eröltetni, a takarékosság így is meggyőző
Ez nem hibrid!
Figyelemfelkeltésnek kitűnő az elnevezés, de minden alkalmat megragadunk, hogy leírjuk: az e-HDi dízeleknek semmi köze sincs a Toyota Priusban dolgozó hibrid megoldáshoz. Inkább nagybetűvel kellene hirdetni, hogy íme, tessék-lássék nálunk szolgál az egyik legjobb start-stop elektronika.
Gyorsan és észrevétlenül működik, a kézi váltóval kitűnő párost alkotva. A jelzőlámpa felé gurulva már 20 km/h sebességnél lekapcsolja a motort, majd a kuplung kinyomására a generátor segítségével rekordidő alatt (0,4 s) indít újra. Eközben mi az indulásra várva a műszerfalon követhetjük nyomon, összesen hány percnyi üresjáratot spórolt meg nekünk a Peugeot.
Az újraindításokhoz az akkumulátor mellett egy kondenzátor (töltéstároló) adja le a megfelelő mennyiségű elektront, a sűrű leállítások miatt a turbófeltöltő hűtése hatékonyabb a nem e-HDi dízelekénél.
Elegáns a fehér, krómkeretes műszeregység, csak a kilométeróra néha nehezen olvasható
Tudományos alapot nélkülöző kísérlet
Ezzel a csodafegyverrel a zsebben elhatároztam, itt az idő végre egy tesztautóból előcsalni a gyári átlagfogyasztást. Tortáért indultam, és a habos utas (legalább visszafelé) garantálta a pedálok óvatos kezelését. Ezzel, no meg az agyhalál szélét súroló ráérős tempóval, kihalt vidéki utakon sikerült ötven kilométer alatt négy litert jósoltatni a műszerfalba zárt digitális javasasszonnyal. Ez az érték kétszáz kilométer autópálya és pár fővárosi mogyorómorzsoló dugó után 5,7 liternél állapodott meg.
A megfigyelésnek nincs tudományos alapja, és ne is bonyolódjunk konkrét számokba, mert jön a külföldi sűrű gázolaj, a lejtő, a szélirány, a nehéz jobb láb és még ki tudja hány száz befolyásoló tényező.
Adatlap
Peugeot 308 1.6 e-HDi
Motor |
1560 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
112 LE |
Nyomaték |
270 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
11,9 sec |
Végsebesség |
187 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,7 l / 100 km |
Annyi biztos, ha akarom, a Peugeot tudja a teve üzemmódot.
Tudja, hol a helye
A Vezess.hu újautó-keresője szerint ez a típus jelenleg 5 539 000 forintért vihető haza, ezzel szemben a Volkswagen Golf 6,3 milliót, a Focus Focus 6,2 millióért kelleti magát. Az Opel Astra árán is érződik még az újdonság varázsa, ebben az esetben is bő félmillió forintnyi a különbség. Az árképzés józan, reális. Képességeinek megfelelő helyen találjuk a 308-ast, a szintén régi harcos Fiat Bravo olcsóbb nála.
Unalmasan kellemes a Peugeot 308. Csendes, kiemelkedő komforttal kényeztet, kellően tágas, és takarékos, de sajna a ráncfelvarrás sem takarja már el az elszállt éveket. Olyan, mint a klasszikus rockbandák kései lemezei. Csak rajongóknak ajánlom, de ők nem fognak benne csalódni.