Rendszeresen felmérik az Európai Unió szakértői, hogyan alakulnak az autóárak a kontinensen. A 2010-es fejleményeket taglaló jelentést nemrég adták ki, a legfontosabb megállapítás, hogy az autóárak csökkenésével párhuzamosan szűkült az olló az egyes tagállamok listaárai közötti is.

Magyarországon csökkentek a nettó árak

Reálértéken 2,5 százalékkal csökkentek tavaly a gépkocsiárak az Európai Unió egészét tekintve – áll az Európai Bizottság jelentésében. Az uniós gépkocsiár-index, amely a fogyasztók által fizetett (nominális) árat tükrözi az árengedmények, az áfa és a regisztrációs adó figyelembevételével, mindössze 0,3 százalékkal emelkedett, szemben a fogyasztói árak összesített 2,8 százalékos növekedésével.

Magyarország az autóvásárlók paradicsoma lehetne, ha az állam nem kaszálna nagyot a forgalomba helyezéskor esedékes közterheken. Az elméletileg kedvező nettó ár így borsossá válik, mire az ügyfél hozzájut a kocsihoz - sejlik ki az EU autópiaci felméréséből

Dánia után hazánkban a legalacsonyabbak az autóárak, mert a magas regisztrációs terhekkel nem bírja el a piac a külhoni összegeket

Dánia után hazánkban a legalacsonyabbak az autóárak, mert a magas regisztrációs terhekkel nem bírja el a piac a külhoni összegeket

Portugália, Olaszország és Málta kivételével az EU 24 többi tagállamában csökkentek az árak. Legnagyobb mértékben, 17,4 százalékkal Szlovákiában lettek olcsóbbak az autók, a magyarországi árak 6,5 százalékos csökkenése az ötödik legnagyobb. Hazánkban nominális értékben is apadtak az árak (átlagosan 2,5 százalékkal), de a reálérték nemcsak a konkrét árakat, hanem az inflációt is tükrözi, ezért nagyobb a különbség.

Nettóban ott olcsó, ahol magasak az adók

Az autókat mindenütt eladási árra árazzák, magyarul annyiért árulják, amennyiért van rájuk vevő. Ezért nem lennének varázsütésre olcsóbbak az új autók, ha a regadót egyszer eltörölné az Országgyűlés. (Használt vagy új autót külföldről behozni persze máris kedvezőbb volna.)

Nettó összegre vetítve Magyarországon alacsonyak az autóárak, adók nélkül a Peugeot 5008 például egész Európában hazánkban kerül a legkevesebbe

Nettó összegre vetítve Magyarországon alacsonyak az autóárak, adók nélkül a Peugeot 5008 például egész Európában hazánkban kerül a legkevesebbe

Logikus, hogy azokban az országokban, ahol nyomasztóan magas terhek rakódnak az új autók árára (pl. Dánia vagy Magyarország), a felmérésben szereplő, adóktól megtisztított listaárak alacsonyabbak legyenek, mint azokban az országokban, ahol nem kell a saját árrés rovására beépíteni a kocsik árába az állami terheket.

Németország drága piac

Ez így is van, az Európai Unión belül az adók levonása után Dániában a legolcsóbbak az autók, majd hazánk következik. Magyarországé lett a 2010-es felmérésben a 2. hely, 2009-re még csak az ötödik legalacsonyabb árszintet jegyezték fel a felmérés készítői. Nettó összegekben Nagy-Britannia autópiaca többször is a legalacsonyabb árakat kínálta, de 2010-ben négy ország is megelőzte e téren.

Átlag feletti árakkal elsősorban a német és a luxemburgi autókereskedésekben találkoznak a vevők, de Ausztria is dobogós, Franciaország pedig a negyedik helyezett.

Elvileg Angliában érdemes megvenni a BMW 320d-t, olaszországi ára 1,9 millió forinttal volna magasabb. Persze ki akarna jobbkormányos kocsit behozni?

Elvileg Angliában érdemes megvenni a BMW 320d-t, olaszországi ára 1,9 millió forinttal volna magasabb. Persze ki akarna jobbkormányos kocsit behozni?

A Toyoták árkülönbsége a legnagyobb

Az eurózónán belül Görögországban a legkedvezőbbek az adók nélküli autóárak, Szlovénia és Málta előtt. Mindhárom államban nagyjából 5 százalékkal kell kevesebbet fizetni az autókért, mint az EU átlaga.

A márkákon belül a Toyoták árai között volt a legnagyobb különbség az EU-országokban  10,8 százalékkal, míg a Mercedes-Benz és a BMW nettó árai között csak 3,4 illetve 3,5 százalékos eltérés mutatkozott a legalacsonyabb és a legmagasabb árszintű államok között.

A felmérés alapján a Toyoták árai között a legnagyobb az eltérés az EU-tagországok között

A felmérés alapján a Toyoták árai között a legnagyobb az eltérés az EU-tagországok között

Ebben a táblázatban az Alfa MiTótól a Volvo XC90-ig megtalálható szinte minden új autó nettó árszintje, először az eurózóna tagállamaiban, majd a közös pénzt valamilyen okból nem használó másik 10 tagországban.

A Swift ára Romániában, a 3-as BMW-é Angliában alacsony

Ugyanaz a Suzuki Swift Romániában például 9274, hazánkban 9592 euróba kerül, Belgiumban viszont 11 987 eurót kérnek érte, ami 823 ezer forintnyi árkülönbség a legkisebb és a legnagyobb összeg között.

Ha csak a nettó ár számít, akkor új BMW 320d-ért biztosan ne Olaszországba menjünk (28 958 euró), inkább Angliában fussunk neki, ahol 22 677 euróból megkapni, 1,9 millió forinttal jutányosabban.

Jellemzően a prémiummárkák adóktól megtisztított árai között csekély az eltérés országról-országra, a legkisebb differencia a Mercedes-Benz nettó áraiban volt, 3,4 százalékkal

Jellemzően a prémiummárkák adóktól megtisztított árai között csekély az eltérés országról-országra, a legkisebb differencia a Mercedes-Benz nettó áraiban volt, 3,4 százalékkal

Megnéztük a Peugeot 5008-ast is, mert ez a modell hazánkban kerül a legkevesebbe és Franciaországban a legtöbbe, ha árából levonjuk az adókat. A hazájában 21 906 eurós francia egyterűt Garbolctól Felsőszölnökig 16 375 euróért vehetünk, ami nettóban 1,7 millió forintnyi differencia.

A konkrét autóárakon túl érdekes az alábbi összeállítás is, amelyben kategóriánként szerepel a legfontosabb modellek árkülönbsége a városi miniktől a luxusautókig. Az XC90 például a görög piacon 30 százalékkal többe kerül, mint Finnországban.

Hol a legolcsóbb az engem érdeklő autó? A válasz a belinkelt táblázatban.