Háromhetes pihenőt követően rendezik meg a hétvégén a rali-világbajnokság utolsó előtti versenyét, a Spanyol-ralit. Miután a címvédő, Sebastien Loeb az előző futamon, Franciaországban már a kezdő napon kiesett, így lehetőséget nyújtott arra, hogy csapattársa, Sebastien Ogier és nagy riválisa, Mikko Hirvonen beérje őt az egyéni ponttáblán. Loeb és Hirvonen azonosa ponttal áll, de Ogier is csak három egységgel követi őket.
Ilyen volt a tavalyi futam
Izgalmasnak ígérkezik a hétvégi verseny, de sajnos a Citroën vezetése csak Loebnek ad szabad kezet. Mint Ogier elmondta, ő csak a konstruktőri pontokért hajt, az egyéni bajnoki címért nem. Olivier Quesnel, a Citroën csapat vezetője közleményében nyilvánvalóvá tette, hogy nem engedik egymás ellen harcolni a két pilótájukat. Ha Loeb újra bajba kerülne, akkor léphet elő Ogier. Ha ügyesen hajtanak, a Citroën már most megszerezheti hetedik konstruktőri trófeáját.
Mindez viszont nagyon nehéz helyzetbe sodorja a fiatal franciát, hiszen úgy versenyezni, hogy hozza a biztos pontokat a csapatnak, vagyis ne kockáztasson, ugyanakkor mégis menjen a legjobbakkal, hogy elő lehessen rántani ha kell, nem egyszerű.
„Ha az időjárás száraz, soha nem jó elsőként menni az úton. Azt kockáztatom, hogy péntek este jól lemaradva érek célba. Aszfalton azonban (a második és harmadik nap) az élen állók nem lesznek hátrányban. Az én stratégiám elég egyszerű: teljes gázzal a célig” – mondta Loeb a hétvégi futamról, amelynek toronymagasan az esélyese, 2005 óta mindig ő nyert. Bár így volt ez a német és francia futamokkal, ahol idén Ogier győzött, ő viszont most nem veszélyes rá. Az elmúlt versenyek távlatában nem lehet egyértelműen a Citroën pilótájára fogadni. A francia pilóta ugyanis a július végi Finn-rali óta nem állt dobogón.
2010-ben totális Citroën-győzelem született a Katalán-ralin, vagyis a dobogó mindhárom fokára a francia konstruktőr pilótái állhattak fel. A Ford igyekszik, hogy ez ne ismétlődhessen meg, mindent megtesz annak érdekében, hogy Mikko Hirvonen szerezze meg az elsőséget a világbajnokságban. A finn nincs épp jó szériában, Ausztráliában és Franciaországban is csapattársa engedte maga elé a több pont érdekében, amit meghálálhat az esetleges bajnoki címmel.
„Minden kanyart maximális sebességgel kell bevenni, mivel ha meg akarjuk nyerni a világbajnokságot, meg kell próbálnunk megnyerni az utolsó két ralit. Mindent vagy semmit alapon versenyzünk sok kockáztatással, mivel most már senki sem autókázhat nyugodtan. Jól kell teljesítenem Spanyolországban, hogy végigharcolhassam az utat a Brit-rali murvás befutójáig. Hiszem, hogy képes vagyok rá” – szögezte le Hirvonen, aki eddig nyolcszor indult a spanyol versenyen és háromszor állhatott dobogóra.
A spanyol rajongók persze hazai sztárjukért, a MINI-vel versenyző Dani Sordóért drukkolnak majd, hátha ismét dobogóra állhat. Erre meg is van minden esély, hiszen az idei két aszfaltos versenyen mindkétszer a pódiumig jutott, előbb harmadik, majd az előző futamon második volt. Hazai pályán a győzelem sem elképzelhetetlen tőle, főleg, hogy ezúttal nem szólhat rá a Citroën, hogy lassítson Loeb kedvéért.
Érdekesség, hogy a Spanyol-ralin eddig nem látott számú WRC-t indít a Citroën, a két gyári autó mellett ugyanis négy privát autójuk is rajthoz áll. Az ismertek, mint Petter Solberg, Kimi Räikkönen és Peter van Merksteijn mellett az idén korábban Forddal induló Jevegnyij Novikov is DS3 WRC-be ül. A korábban a Citroën junior csapatban C4 WRC-t is hajtó orosz kiugrása érdekes, annál is inkább, mert az évadzárón a gyári csapat harmadik autóját vezetheti Khalid al Qassimi helyett.
A Fordnál Henning Solberg, Mads Ostberg, Matthew Wilson, Ken Block vezeti a privát autókat. Turán Friciék a navigátor Zsiros Gábor hátsérülése miatt kihagyják a versenyt.
A raliról
A ’90-es évek óta, mióta a WRC-naptár része a Spanyol-rali, mindig aszfaltos futam volt. Ám tavaly a szervezők újítottak, így idén is vegyes útfelszínű futam lesz, az egyetlen ilyen idén. A rali első napja murvás utakon zajlik, rövidebb aszfaltos szekciókkal, míg a hétvége hátralévő részében gyors aszfaltos utakon próbálnak teljesíteni a pilóták.
A szokásos 45 perc helyett így péntek este 75 percet kapnak a csapatok, hogy elvégezzék az autók átalakítását, többek között a futóművek, a fékek, a differenciálművek és a kerekek cseréjét.
A rali szervizparkját és főhadiszállását Costa Dauradán, Salou tengerparti turistavárosában rendezik be, nem messze a PortAventura élményparktól.
A 2011-es Katalán-rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 406,52 km-t tesz ki, amivel az évad leghosszabb versenye. A rali teljes hossza 1589,90 km lesz. Egy sor újítás várható idén a gyorsasági szakaszok tekintetében, sőt pénteken lesz egy éjszakai futam is a Les Garrigues szakaszon. A Power Stage – ahol pluszpontokat lehet gyűjteni – az utolsó, 18. szakaszon lesz.
A világbajnokság állása a Francia-rali után:
Pilóták
1. S. Loeb 196 pont
2. S. Ogier 196 pont
3. M. Hirvonen 193 pont
4. J-M. Latvala 129 pont
5. P. Solberg 110 pont
6. M. Östberg 60 pont
7. M. Wilson 52 pont
8. D. Sordo 43 pont
9. H. Solberg 38 pont
10. K. Räikkönen 34 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 372 pont
2. Ford 312 pont
3. M-Sport Stobart 129 pont
4. Petter Solberg WRT 98 pont
5. Team Abu Dhabi 32 pont
6. FERM WRT 32 pont
7. Munchis Ford WRT 32 pont
8. Monster WRT 17 pont
9. Van Merksteijn Motorsport 12 pont
(Forrás: Amber PR)