2012-től várható változás szerint az eddigi, tisztán a motorok lökettérfogatán alapuló számítás helyett a motor teljesítményt és a környezetvédelmi besorolást veszi majd figyelembe a cégautó-adós szabályozás.

Megéri majd autót bérelni 1
Megéri majd autót bérelni 337


A többek között CO2-kibocsátási határértéket is megállapító európai kibocsátási normák szerinti besorolás képezheti majd az adószámítás alapját. Az eddigi, havi 7000, vagy 15 000 Ft-os, lökettérfogathoz kötött mérték helyett – a tervezet alapján – a motorteljesítmény és a környezetvédelmi osztály szerint 7 700 és 44 000 Ft közé esik majd a havi adó mértéke.

A jövőben lesznek olyan járművek, melyekre az eddiginél kevesebb adót kell fizetni, például az 1 600 cm3-nél nagyobb, EU5 normájú, 120 kW-nál kisebb teljesítményű gépkocsikra, ahol a korábban fizetett 15 000 Ft akár 49%-kal is csökkenhet. Egy EU4-es normájú 120 kW-nál nagyobb teljesítményű, de kis lökettérfogatú autók jelenlegi 7 000 Ft-os adója viszont több mint négy és félszeresére emelkedik majd.

A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető gépjármű- és flottaüzemeltetője szerint nem ezek a szélsőségek lesznek azonban a jellemzőek. A közel 10 000 cégautót üzemeltető flottakezelő megvizsgálta, hogyan érintik a tervezett változások az átlagos összetételű gépjárműparkok bérlőit. A vállalat portfóliójában többnyire 4-5 éves időszakra bérelt gépjárművek miatt lényegében csak EU3-as, EU4-es és EU5-ös besorolású gépjárművek találhatók.

Megéri majd autót bérelni 338


Az autók 20%-a után kell majd a jövőben kevesebb cégautóadót fizetni az ügyfeleknek, míg 80 %-uknál emelkedik a teher. A teljes portfólióban az egy autóra vetített átlagos cégautó-adó kb. 10 000 Ft-ról a jelenlegi számítások szerint több mint 33%-kal nő majd.

Azoknál a vállalatoknál, amelyek csak EU5-ös illetve gáz- vagy elektromos meghajtású járművekkel vagy hibridekkel rendelkeznek, elenyésző mértékben -, mindössze +/- 1-2%-kal változik majd átlagosan a befizetendő adó összege. Ennek oka, hogy egy átlagos EU5-ös flottában a LeasePlan által üzemeltetett járművek közel 40%-a 120 kW-nál kisebb teljesítményű, de 1600 cm3-nél nagyobb lökettérfogatú, azaz a korábbinál kevesebb adót kell majd utánuk fizetni.

Ezen vállalatoknál is jelentkezik azonban többletteher a törvénymódosítás következtében, hiszen az év elején egy összegben megfizetett adó már 10-20 cégautó esetében is jelentős forrást von el a működéstől.

A növekvő adóterhek ellenére 2012-től összességében akár kevesebbe is kerülhet egy bérelt vagy lízingelt gépjármű havidíja, amennyiben – a tervezet szerint – levonható lesz a bérleti díj áfája. Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautó-adó által generált plusz terheket, így jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben.