„Vége a birkatürelemnek” – mondta Metál Zoltán, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke a Vezess.hu-nak a szerda délutáni demonstrációjuk után. Az érdekvédő szerint a tüntetésük alkalmával sokszor elnézést kért a közlekedőktől, akiknek kellemetlenséget okoztak, ám nem maradt más lehetőségük a figyelemfelkeltésre.

A taxisok a Hungexpo mellett gyülekeztek, ezer autóra kértek demonstrációs engedélyt. (A fotó másfél órával az indulás előtt készült)
A taxisok a Hungexpo mellett gyülekeztek, ezer autóra kértek demonstrációs engedélyt. (A fotó másfél órával az indulás előtt készült)

A taxisok a Hungexpo mellett gyülekeztek, ezer autóra kértek demonstrációs engedélyt. (A fotó másfél órával az indulás előtt készült)

A taxisok a Hungexpo mellett gyülekeztek, ezer autóra kértek demonstrációs engedélyt. (A fotó másfél órával az indulás előtt készült)


Az eredetileg ezer autósra bejelentett tüntetésen 550-600 taxi vett részt, de Metál szerint az autókban 3-4 sofőr ült. A demonstrálók 13 órakor indultak az Albertirsai útról, a 2,5 kilométeres járműoszlop valamivel 16 óra előtt ért a Hősök terére. A menetet motoros rendőrök biztosították és helikopteresek kísérték, az útvonalat végig lezárták a vonulók előtt.

Nem volt nagyobb konfliktus a tüntetők szerint, akiknek vezetője azt mondta, hogy „megdöbbent a város, amikor meglátta a menetet”. Tarlós István távollétében végül személyes megbízottai vették át a taxisok petícióját, és két hét türelmet kértek addig, amíg a főpolgármester a hónap közepén hazaér külföldről.

A tiltakozás okának a fővárossal megszakadt tárgyalásokat nevezték a taxisok, vagyis, hogy nem jutottak dűlőre a fix tarifáról az immár évek óta folyó egyeztetéseken. A fix tarifa bevezetésére 2004 óta az önkormányzatnak – mint árhatóságnak – törvény által biztosított joga van. A tarifák száma jelenleg több tucat a fővárosban, ezeket szeretné a TGFSZ egységesíttetni, és fix tarifaként kihirdettetni.

Jelenleg három lehetősége van az önkormányzatnak a fuvardíjakkal kapcsolatban. Szabadárassá teheti, maximálhatja vagy fix árat vezethet be. Jelenleg Budapesten maximált ár van, amely 300 forintos alapárat tartalmaz, 240 forintos kilométer-, és 60 forintos percdíjat. Ezeket a számokat szeretnék a taxisok rögzíteni.

Harcolnak

Harcolnak

Mivel jelenleg a fővárosban több cég is 150 forint körüli áron fuvarozza a telefonon járművet rendelőket, az utasokat nyilván kedvezőtlenül érintené a 240 forintos fix ár bevezetése. A 150 forint körüli ár viszont a taxis vállalkozók, vagyis a vállalkozóként utasokat szállítók (tehát nem az őket összefogó egyes fuvarszervező cégek) szerint egyszerűen nem elég a megélhetéshez, pláne a minőségi szolgáltatáshoz.

A jellemzően olcsóbb tarifával dolgozó cégeket tömörítő Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége (TFTSZ) nem is támogatta a szerdai demonstrációt. Még a megmozdulás előtt kiadott közleményük szerint éppen a tüntetést szervező érdekszervezet miatt akadt el a tarifáról folytatott tárgyalás.

Budapest belvárosában nem öröm ma autózni, taxival sem

Budapest belvárosában nem öröm ma autózni, taxival sem

Budapest belvárosában nem öröm ma autózni, taxival sem


A szövetség elnöksége az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, hogy a fővárossal folytatott szakmai tárgyalásokon a TGFSZ vállalta magára a tarifakérdés előkészítését, a javaslattételt és annak gazdasági alátámasztását, ám azt két hónapos csúszással sem tudta „szakmai tárgyalásra alkalmas formában és tartalommal előkészíteni”.

A demonstrálók szerint ez egyáltalán nem így van, ők állítják: a TFTSZ-hez tartozó cégek által dolgoztatott taxisok is egyértelműen a demonstráció támogatói, és ha nem tiltják meg nekik, akkor az autóikkal ők is részt vesznek a megmozduláson.