A parlament döntésének értelmében a gázolaj jövedéki adója 110,35 forint lesz novembertől 1-jétől a jelenlegi 97,35 forinttal szemben, a benziné nem változik, 120 forint marad. A 13 forintos jövedékiadó-emelés az áfával együtt 16 forinttal teszi drágábbá a gázolajat. A mától érvényes emeléssel a gázolaj átlagára új csúcsra kerül, eléri a 418 forintot.
A társaságok a jövedékiadó-emelést maradéktalanul érvényesíteni fogják az árakban, ugyanúgy, mint korábban az áfa-emelést, mert ha nem így tennének, akkor korlátoznák a versenyt. Az ár biztosan hatni fog a keresletre is: a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainak töltőállomásain az idén az első háromnegyed évben gázolajból 0,9 százalékkal nőtt a fogyasztás, 1,189 millió liter fogyott.
Januártól további emelésre kell számítani, hiszen akkor a 25 százalékos áfa helyét 27 százalékos vesz át, amely újabb 6-7 forinttal növeli majd az árat, ám nemcsak a gázolaj, de a benzin esetében is.
Egy tervezet szerint jövőre 19,5 forint helyett 17 forint kedvezményt kapnak a kereskedelmi gázolaj után a fuvarozó cégek. Eredetileg teljes kompenzációról volt szó, de ezt az értéket az EU euróban szabályozza, a forint viszont jelentősen gyengült az euróhoz képest. Emiatt azonban mindenképpen az árak emelkedésére kell számítani a boltokban.
A benzin kiskereskedelmi árának 38 százaléka a termelői ár, 4,4 százaléka a nagykereskedelmi, illetve 3,7 százaléka a kiskereskedelmi árrés, 33 százaléka a jövedéki adó, 1 százaléka a készletezési díj. A gázolaj esetében a termelői ár 41 százalék, a két árrés 6,8, illetve 3,7 százalék, a jövedéki adó 27 százalék, a készletezési díj pedig megegyezik. Mindkét üzemanyag a 25 százalékos áfa alá tartozik.
A Forensis Autóklub nemrégiben publikált felmérése szerint az autósoknak mindössze harmada mondja azt, hogy az áremelkedések ellenére továbbra is ugyanannyit autózik, mint egy évvel ezelőtt, miközben a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg autójával a magasabb üzemanyagárak miatt.
Mintegy 90 százalékuk sokkal jobban megnézi, hogy olyan benzinkútnál tankoljon, ahol alacsonyabbak az üzemanyagárak, miközben a megkérdezettek több mint harmada 5-10 ezer forinttal kevesebbet költ havonta tankolásra, mint a múlt évben, 10 százalékuk pedig már nem tankol rendszeresen.
A Forensis szerint a felmérés egyik legfontosabb üzenete az, hogy az autós családok 35 százaléka a kevesebb tankolással, 31 százaléka pedig a szórakozásra költött összegek csökkentésével próbálja ellensúlyozni az üzemanyagok drágulásával járó pluszkiadásokat.
Arra a kérdésre, hogy vajon milyen üzemanyagár esetében nem lennének hajlandók rendszeresen tankolni az autósok, 2-3 százalékuk azt mondta, már most sem tankol rendszeresen, közel 50 százalékuk pedig abbahagyná a rendszeres üzemanyag vásárlást, ha a benzin illetve a dízel ára elérné a 400 forintos literenkénti szintet. Ezzel szemben negyedük úgy gondolja, hogy bármilyen üzemanyagár mellett rendszeresen tankolna.