Belgium: EU, sör, Waterloo és autógyárak

Normál esetben a biztonságiak vasvillával kergetik el az újságírókat a gyári tesztpályák környékéről is, most azonban a Ford beeresztett bennünket európai tesztközpontjába a belgiumi Lommelben
Borzalmas meredek pályákon gyötrik az autókat, pedig a 30% nem 30 fok, mert a 100%-os lejtő szöge 45 fokos

Borzalmas meredek pályákon gyötrik az autókat, pedig a 30% nem 30 fok, mert a 100%-os lejtő szöge 45 fokos

Borzalmas meredek pályákon gyötrik az autókat, pedig a 30% nem 30 fok, mert a 100%-os lejtő szöge 45 fokos


Belgium ismert az EU központjaként, tudunk a flamand (holland) és a vallon (francia nyelvű) tartományok ellentétéről, itt van Waterloo, de az apró ország autógyártásban is erős. Az Opel bezárta ugyan antwerpeni gyárát, de itt készül még a Volvo S60 és az XC60, az Audi A1, a Ford Galaxy, az S-Max illetve a velük közös padlólemezre épülő Mondeo is. Tavaly 314 520 személyautót gyártottak a belga üzemek, míg itthon 165 000 Suzuki és Audi készült.

Időgép, sófürdővel

Sajnos a tesztpályáról nem sok derült ki, pedig az autókat öregítő sókamra, a sivatagi utakat szimuláló alagút vagy a rettenetes úthibákkal megszórt tesztpályák önmagukban is megérték volna az utat.

Régóta téma az autók közti kommunikáció. Az autók az ESP jeleiből megüzenhetik egymásnak, ha olajfolt vagy jég van az úton, figyelmeztethetik a sofőrt bukkanó mögött álló autóra vagy az elsőbbségadást elmulasztó kocsira

Régóta téma az autók közti kommunikáció. Az autók az ESP jeleiből megüzenhetik egymásnak, ha olajfolt vagy jég van az úton, figyelmeztethetik a sofőrt bukkanó mögött álló autóra vagy az elsőbbségadást elmulasztó kocsira

Inkább szerveztek nekünk pár szeánszot, ahol a gyár szakemberei arról meséltek, milyen fontosabb fejlesztéseken dolgoznak épp, milyen biztonsági és környezetvédelmi újítások várhatóak a Fordtól a közeljövőben. A fontosabbakról alább írunk, de a galériát végigkattintgatva arról is olvashatnak, aminek a cikkben nem jutott hely.

LPG, de nem autógáz

Nem értem, hogy nem szakadtak miszlikbe a gumik a kazettákba hajtva

Nem értem, hogy nem szakadtak miszlikbe a gumik a kazettákba hajtva

Nem értem, hogy nem szakadtak miszlikbe a gumik a kazettákba hajtva


150-160 tesztelő évi 8-12 millió kilométert tesz meg prototípusokkal a Lommel Próbapályán. A létesítményt a fordosok LPG-nek hívják, ami ezúttal a Lommel Proving Ground rövidítése. Egy új autó kifejlesztése nagyjából három évig tart, ennek utolsó szakaszában futnak a 325 hektáros terület 17 féle pályáján az új autók.

30-40 számítógép egy autóban

A mai autókban van 30-40 számítógép, de egyikhez sincs Ctrl-Alt-Del gomb, nem működhetnek olyan megbízhatatlanul, mint egy személyi számítógép – mondta Valere Swinnen, a tesztközpont igazgatója. Az elektronikai vizsgálatokon kívül nagysebességű méréseket is végeznek itt, a próbapálya leggyorsabb ívén a 160-as tábla a minimumsebességet jelzi. Az összesen mintegy 80 kilométernyi aszfaltcsík a járműdinamikai tesztpályát veszi körbe, egy gigantikus, több mint 300 méter széles aszfaltozott négyszöget.

Fotózáson kívül szlalomoznak a köveken, mert így jobban gyötrődik a futómű, mint egyenesen hajtva

Fotózáson kívül szlalomoznak a köveken, mert így jobban gyötrődik a futómű, mint egyenesen hajtva

Fotózáson kívül szlalomoznak a köveken, mert így jobban gyötrődik a futómű, mint egyenesen hajtva


Itt végzik például az ESP hangolását kikerülési tesztekkel. Robotok biztosítják az azonos körülményeket, amelyek garantáltan egyformán, bármely tesztpilótánál pontosabban rántják el a kormányt minden sorozatban.

Gyilkos utak a világ minden tájáról

A világ különféle pontjairól származó, rossz minőségű utak pontos másait találni itt a speciális rázópályákon kívül. Rossz volt látni, ahogy egy S-Maxban a futómű tartósságát vizsgáló mérnök keresztülveretett velünk a mélyített, fémkeretes kazettákkal preparált pályán, majd mindenféle gyilkos fekvőrendőrön, átrázatta az autót keresztben fekvő gerendákon, meggyötörte éles köveken és mindezek közben nem kaptunk sem defektet, de még a futómű sem kopogott. Ezek után szinte felüdülés volt az autónak a hullámvasutazás, elugratva egy 30 százalékos emelkedőről, amit érkezéskor durva felütés követett.

Rányitás helyett

Tízezreket vinne el egy ajtó fényezése, amitől megment az élvédő

Tízezreket vinne el egy ajtó fényezése, amitől megment az élvédő

Tízezreket vinne el egy ajtó fényezése, amitől megment az élvédő


Egyszerűségében rejlő zsenialitása miatt tetszett a Lommelben bemutatott ajtóélvédő készség, amelyet egy Focuson láttunk. A megoldás egy műanyag védőívet takar, amely az oldalajtó nyitásakor fordul rá az ajtóperemre, majd záráskor visszahúzódik.

Az ötlet és a megvalósítás egyformán jó, mert teljesen mechanikus, garantáltan nem ragad bent nyitáskor és nem marad kint az ajtók zárásakor.

Bármilyen gyorsan próbáltuk feltépni az ajtót, az élvédő mindig egy pillanat alatt a helyére fordult, védve az autót szűk parkolóhelyeken.

Mechanikus élvédő

Kiszálláskor a fekete fémtüske előrecsúszik és kinyomja az élvédőt, záráskor meg benyomódik és ezzel visszahúzza

Kiszálláskor a fekete fémtüske előrecsúszik és kinyomja az élvédőt, záráskor meg benyomódik és ezzel visszahúzza

Kiszálláskor a fekete fémtüske előrecsúszik és kinyomja az élvédőt, záráskor meg benyomódik és ezzel visszahúzza


Az egészet egy kábel és a végén egy rugós fémstift működteti, amely az ajtók nyitásakor válik láthatóvá. A tüske a belső téri világítás kapcsolójával együtt az ajtók aljában találkozik az első illetve a második tetőoszloppal. Kiszálláskor a pöcök előrecsúszik és kinyomja az élvédőt, záráskor meg benyomódik és ezzel visszahúzza.

Főleg kisgyermekes családok értékelik majd az elsőként a 2012-es Focuson megjelenő újítást.

Egy fél ajtó fényezését 15-20 ezer forinttal számolva jókora kiadásoktól kíméli meg a szülőket és a rányitott ajtóktól megmenekülő szomszédot.

EKG az ülésben

A berendezés a szívfrekvenciás adatokból és a kormányzás hiányából arra következtethet, hogy a sofőrnek szívinfarktusa lehet

A berendezés a szívfrekvenciás adatokból és a kormányzás hiányából arra következtethet, hogy a sofőrnek szívinfarktusa lehet

A berendezés a szívfrekvenciás adatokból és a kormányzás hiányából arra következtethet, hogy a sofőrnek szívinfarktusa lehet


Jóval távolabb van a szívritmust figyelő ülés elterjedése. Az Aacheni Egyetemmel közös fejlesztés a vezető szívverését méri, összevetve az aktuális EKG-t a korábbi mérésekkel.

A rendszer az ülésbe épített érzékelőkkel figyeli a szívműködést és még legalább 5-10 évre van attól, hogy sorozatgyártású autóban viszontlássuk. Ingen és zakón keresztül még működik, de télijózsiban vagy rosszul vezető műanyag esőkabáttal nem képes mérni a szívműködést.

A berendezés figyelmezteti és orvoshoz irányíthatja a vezetőt, ha szabálytalan a szívverése, illetve a szívfrekvenciás adatokból és például a kormányzás hiányából arra következtethet, hogy a sofőrnek szívinfarktusa lehet.

A rendszer az ülésbe épített érzékelőkkel figyeli a szívműködést és még legalább 5-10 évre van attól, hogy sorozatgyártású autóban viszontlássuk. Jó esetben a vezetőt  az infarktust megelőzően képes értesíteni

A rendszer az ülésbe épített érzékelőkkel figyeli a szívműködést és még legalább 5-10 évre van attól, hogy sorozatgyártású autóban viszontlássuk. Jó esetben a vezetőt az infarktust megelőzően képes értesíteni

A Focus lesz az első európai Ford SYNC rendszerrel

A Focus lesz az első európai Ford SYNC rendszerrel

A Focus lesz az első európai Ford SYNC rendszerrel


Erre reagálhat automatikus vészhívással, ami az EU országaiban már 2009 óta működhetne, ha egyes tagállamok nem akadályoznák az e-segélyhívás bevezetését, ami így 2015-re tolódott. A 112-es európai segélyhívószámra érkező vészjelzés tartalmazhatja az autó GPS-pozícióját, az időpontot, a rendszámot, a bekapcsolt övek számát.

Mi a teendő, ha kiesik a vezető?

Nagy kérdés, hogy a segélyhíváson túl mit tegyen a kocsi, ha a vezető képtelen irányítani az autót. Az automatikus vészfékezés nem kézenfekvő, mert további baleseteket okozhat és nincs mindenütt hely kikerülni az álló autót.

Végre szabadon megválasztható a középső monitor háttérképe

Végre szabadon megválasztható a középső monitor háttérképe

Végre szabadon megválasztható a középső monitor háttérképe


Mivel felárért egy új Focus képes a kormánnyal korrigálni a sávjából kikacsázó autót, a távolságtartó tempomattal lassítani és fékezni a forgalommal együtt, automatikusan állóra vészfékezni 30 alatti tempónál, a robotpilóta elvihetné vészüzemben az autót a leállósávra vagy a lerobbant autóknak kitalált öbölbe, erősen csökkentett sebességgel.

Ám ennek jogi szabályozása bonyolultabb, mint a technológia kifejlesztése és aligha fogja egyetlen autógyár is megkockáztatni, hogy a vezető helyett őt perelhessék a félreállás közben adódó balesetekért.

Belga sörök: fájront után

Remek a barna Westmalle Trappist, amely valóban egy apátságban készül

Remek a barna Westmalle Trappist, amely valóban egy apátságban készül

Remek a barna Westmalle Trappist, amely valóban egy apátságban készül


„Zisz iz ö vöri sztron bír” – aggódik a bájos pincérlány a rendelést hallva, pedig még nem tudja, hogy pályafutása legmókásabb munkanapjának néz elébe a szakmai tevékenységét átmenetileg szüneteltető magyar csapattal.

Belgiumban vagyunk, egy genki étterem teraszán, de a Ronin típusú szeszesitalon (ld. a galériában) és bátya kerítésszaggatóján pallérozódott csapatunk nem hőkölt vissza a 10-12 százalékos söröktől.

Meggondolatlanság lett volna végigpróbálni a teljes felhozatalt, mert a vendéglátóipari egységben tízféle sör szerepelt az itallapon.

Illetlenség alkoholos Márka Meggynek titulálni?

Illetlenség alkoholos Márka Meggynek titulálni?

Illetlenség alkoholos Márka Meggynek titulálni?


A Wikipedia szerint a nagyjából 130 belga sörfőzde 800 különböző nedűt állít elő rendszeresen, de az ünnepi fajtákat is ideszámítva 8700 féle serital készül.

A kisvárosi tetthely árszintje nem a hullámbádog talponállókat idézte, de belga átlagfizetéssel a sör nem drága: három deci kiváló barna 2,6 euróba került, ami most 800 Ft, az alapsörök ára 500 forintnyi eurónál kezdődött. A meggyes verziót legközelebb kihagynánk, de azt igazán sajnálom, hogy a Westmalle trappista apátsági barnából és a Duvel nevű szőkéből nem gurítottunk haza pár hordóval.

Légzsák az övben és apró ötletek

Nagyobb felületen egyenletesebben oszlanak el a lassulási erők. Az Explorer terepjáró kapja meg elsőként, később európai modellekben is elérhető lesz

Nagyobb felületen egyenletesebben oszlanak el a lassulási erők. Az Explorer terepjáró kapja meg elsőként, később európai modellekben is elérhető lesz

Nagyobb felületen egyenletesebben oszlanak el a lassulási erők. Az Explorer kapja meg elsőként, de Európában is elérhető lesz


Anno a háromajtós Mégane II-ben volt üléslégzsák, de övlégzsákról én még csak itt hallottam. A Fordokban a hátul utazókat védi majd ez az újítás, amely a sorozatgyártás küszöbén áll.

A gurtni normál biztonsági övként használandó, ám ütközéskor felfúvódik, így ötször nagyobb felületen fogja meg az utast, mint a sima öv.

Ezáltal csökkennek a terhelési csúcsértékek, egyenletesebben oszlanak el a lassulási erők a hátul ülők testén.

Elsőként az amerikai Ford Explorer terepjáróban jelenik meg az övlégzsák, de idővel az európai modellekben is elérhető lesz.

De az utasvédelmen filléres újításokkal is lehet javítani. A C-Max és a Grand C-Max töréstesztje ötcsillagos lett, de ez ma nem nagy szám.

A ráfutásos baleset értékelésében viszont kiemelkedett az egyterű, mert az ülés sínje alatt van egy apró fémtrapéz.

Ennek a rövidebb oldala elhajlik, ahogy a székben hátralendülnek az elöl ülők és ez a centinyi deformáció hatékonyan csökkenti a nyakat érő terhelést. A Grand C-Max 3,7 pontot kapott ráfutásos ütközés értékelésében, a jóval nagyobb, nehezebb és drágább Ötös BMW például 3,3-at, a Toyota Verso pedig 2,2-t.

Ez is biztonság: nem bömböl a zene, 140 a vége

Európában jövőre jelenik meg a MyKey (én kulcsom) rendszer, amely Észak-Amerikában 2008 óta létezik. A MyKey rendszerrel az autó funkcióit lehet az adott személyhez tartozó kulcshoz programozni.

A szülő korlátozhatja az autó sebességét, a rádió maximális hangerejét, bár eleve csak akkor szól a zene, ha a fiatal beköti az övét, ami az összes légzsák, az ESP és minden egyéb mellett a legfontosabb biztonsági rendszer az autóban.

Kikapcsolhatatlanra állíthatók a biztonsági rendszerek, így a sávtartó asszisztens, az S60-ból vagy az új Focusból ismert aktív fékezés (City Stop) vagy a holttérfigyelés, és az autó hamarabb, 120 kilométeres hatótávnál jelzi a kiürülő tankot a kevésbé tapasztalt vezetőnek.

Első reakcióm az volt, hogy ennek biztos örülnek a szülők, de a Ford kitermel a gyermekeikből egy jövendő ügyfélgenerációt, aki rühellni fogja a márkát, mert nem üvölthetett úgy a zene és nem téphetett annyival, ahogy akarta volna.

Csak bekötött övvel szól a rádió

Csak bekötött övvel szól a rádió

Csak bekötött övvel szól a rádió


Amerikában már van némi tapasztalat a MyKey működésében, és a Ford szakemberi nem tartanak ettől. A fiatalok többnyire megértik, ez az ára annak, hogy megkapják a szülők kocsiját, tehát egyáltalán autóval mehessenek vagy az övéknél jobb kocsival villogjanak. OK, 140-nél megáll az óra, de legalább lenyúlhattam fatertól a Mustangot.

Nem lesz felára?

Úgy tűnik, a szülők kedvelik a MyKey rendszerrel szerelt modelleket, mert gyermekük így nem egy olcsóbb, többnyire kevésbé biztonságos autóval gyakorolja a vezetést. Európában várhatóan a Fiesta lesz az első Ford modell, amelyben 2012-től megjelenik ez a megoldás. A családokon kívül a nagy flottával rendelkező vállalkozásokat is érdekelheti ez a várhatóan felármentes opció.