Elfogadta a kormány az új szabálysértési törvény tervezetét, amely számos ponton szigorodik a korábbiakhoz képest. A legfeltűnőbb változtatás szerint a helyszíni bírság befizetését elbliccelőket elzárhatják, ugyanakkor ezt a büntetést közérdekű munkával is ki lehet majd váltani.
A médiát elárasztó rémisztgetéssel szemben a tervezetnek ez a pontja nem vonatkozik a közlekedőkre, rájuk (ránk) nézve a legmarkánsabb változás az lesz, hogy ha valakit fél éven belül harmadszor is nyakon csípnek valamilyen szabálysértéssel, akkor a jogosítványát minimum egy hónapra be kell vonni.
Rendőrségi vezető: életszerűtlen és igazságtalan
Egy névtelenséget kérő rendőrségi vezető szerint (akinek a beosztottjai ellenőriznek a közutakon) több probléma is akad a tervezet ezen részével. „A jelenlegi emberhiányos, leterhelt rendőrséggel – amely sokkal kevesebbet ellenőriz a kelleténél – nagyon kicsi rá az esély, hogy valakit egyáltalán háromszor ellenőriznek a kollégák fél éven belül” – fogalmazott a Vezess.hu-nak. Vagyis szerinte az átlagautóst hat hónap alatt nem is látják a rendőrök háromszor, különösen a nagyobb városokban.
Másrészt nem mindegy szerinte, hogy milyen szabálysértésből szed össze valaki hármat. A balesetveszélyesség szempontjából ugyanis nem ugyanakkora a súlya annak, hogy ha egy autóban a négy utasból egy nincs bekötve, vagy annak, ha valaki háromszor átmegy a piros lámpa ellenére egy forgalmas kereszteződésben. Utóbbi már sokakat veszélyeztető tevékenység.
Több évtizedes tapasztalatára utalva a rendőr ugyanakkor hozzátette: mindig is a jogosítvány elvétele volt a legerősebb és a leghatásosabb szankció a kezükben, tehát az erősebb büntetést jó iránynak tartja. Pedig, mint alább kiderül, állítólag nem is ez a szándék.
Államtitkár: nem büntetni akarunk
Amikor szembesítettük a jogszabályt jegyző Kontrát Károlyt, a Belügyminisztérium (BM) államtitkárát a kevés ellenőrzés miatt hatástalannak tartott tervezettel, azt mondta, hogy félreértettük a jogszabályt. „Nem az a célja a tervezetnek, hogy megbüntessük az autósokat, hanem az, hogy javítsunk a közlekedésbiztonságon.”
A tervezet másik gyenge pontjával kapcsolatos felvetésünkre hasonlóan reagált a politikus. „Ha már egy ember betartja a jogszabályt, és emiatt egy balesettel kevesebb lesz, akkor elértük a célunkat” – majd elfoglaltságára hivatkozva letette a telefont.
Változnak a bírságösszegek
Egyéb módosításokat is ígér a tervezet, az egyik szerint a kiszabható legkisebb összeget ötezer forintra mérséklik. A helyszíni bírság 5-50 ezer forint között lesz, „ismételt elkövetés esetén pedig 70 ezer forint is kiszabható”.
Ha beismeri a megállított autós a szabálysértést, vagy egyértelmű a tettenérés, akkor a rendőrök alkalmazhatják majd a „meghallgatás nélküli határozathozatalt”. Az általunk megkérdezett rendőrvezető szerint a tettenérések után rendszerint egy állítás (sárgán mentem át) áll szemben egy másikkal (piroson ment át), amit ha nem tudnak feloldani, akkor nincs helyben döntés. A hatékonyság érdekében a vezető úgy véli, a rendőr szavának a súlyát kellene megerősíteni, hiszen hivatalos személyről beszélünk.
Érdeklődésünkre a Belügyminisztérium közölte, a törvényt várhatóan év végéig elfogadja az Országgyűlés majd aláírja az államfő. Az új büntetési tételeket azonban csak 2013. január 1-től kell majd alkalmazni, „a köztes időszak a felkészítést (megfelelő időtartam a tájékoztatásra) és a felkészülést szolgálja” – írta a BM.