Lassan a benzinkutak totemoszlopaira az aktuális árak mellé az infarktusveszély! felirat is felfér, hiszen a sokkoló magasságba szökött számok már tényleg görcsbe rántják szívizmunkat. Egyedül az LPG mellett áll még megnyugtató érték. Sajna nem tudjuk meddig, de a választás egyértelmű, ha lehetőség van rá, engednünk kell a gáz csábításának.

Sokan döntenek a váltás mellett, de nem beszélhetünk tömeges átállásról. Pedig a gázüzem előnyei nyilvánvalóak, olcsósága mellett kevésbé szennyező és semmivel sem veszélyesebb, mint benzinnel hajtani az autót.

Kevesen élnek vele

Fogyasztásban sem kell eget verő különbségre számítani a benzineshez képest, a korszerű, számítógéppel vezérelt szekvenciális gázbefecskendező-rendszereket használva autónk étvágya körülbelül 15%-al növekszik. Tény az LPG nem olyan zsíros falat a motornak mint a benzin, ezért fel kell készülni valamilyen szintű teljesítménycsökkenésre, de ezzel könnyebb megbarátkozni, mint az üres pénztárcával.

Visszatartó erő a csomagteret (pótkerék helyét) foglaló tartály mellett a magas beszerelési költség és az ezzel járó papírmunka, várakozás. Valljuk, be kényelmesek vagyunk, és mikor 200-250.000 forintot kell egy összegben kiadni, amellett, hogy műhelyben hagyjuk az autót, az már komoly naptárrendezést jelent a mindennapokban.

Ez a gond oldódik meg egy csapásra, ha vagyunk olyan bátrak és a használtautó piacon vadászunk gázüzemű modellre.

Nincs boszorkányság

Nem kell semmilyen boszorkányos, ördögi tudás, ha LPG üzemű autóra vágyunk, a gép egyéb részeiben jóval nagyobb eséllyel bújik meg bosszantó hiba, mint a gázrendszerben. Az LPG egyik sarokköve a tartály, méretét és elhelyezését kellően vizslatni kell, a kombi/ötajtós csomagterébe szerelt rendszerrel a dönthető ülésekkel nyert hatalmas térről lemondhatunk, cserébe viszont nagyobb hatótávot kapunk.

A tartály érvényessége szintén fontos tényező, hiszen tíz évesen kötelező a nyomáspróba, ez pedig újabb vaskos tételt jelenthet az autóról vezetett szervizkönyvben. Ha a nyomáspróba dátuma még messze, és a forgalmiban is hivatalosan szerepel a vegyes üzemeltetés, akkor már egy nagy lépéssel közelebb kerültünk a takarékos igásló birtoklásához.

Felkészült vadászként, még ekkor sem rontunk rá a prédára, hanem óvatos kérdésekkel, és egy felkészült szerelő fedezetével lopózunk közelebb. Jó, ha ismerjük a reduktor állapotát, mikor volt membráncsere, tisztítás, és az utolsó pillanatig töretlen bizalomhiánnyal hallgatjuk az eladó minden szavát.

Mert legyen bármilyen jó az előadott esti mese, ki hiszi el, hogy ma valaki meg akar szabadulni egy jól működő hipertakarékos járműtől?

Ennek ellenére lehetnek kivételek, és ezeket kell felkutatni, mert a használtpiac egy olyan fura fórum, ahol az előző tulaj szerencsétlenségére pokoli nehéz az átalakításra költött pénzt ráakasztani az eladási árra.

Nem kell semmilyen boszorkányos, ördögi tudás, ha LPG üzemű autóra vágyunk, a gép egyéb részeiben jóval nagyobb eséllyel bújik meg bosszantó hiba, mint a gázrendszerben.

160.000! Az ár annyira csábító, hogy lehet bármilyen csapda is a háttérben, egy próbát mindenképp megér!

160.000! Az ár annyira csábító, hogy lehet bármilyen csapda is a háttérben, egy próbát mindenképp megér!

Olcsóbb mint a vonat

Szűk is a paletta, de már 160.000 forintért beesik egy érdekfeszítő ajánlat. Hyundai Pony, 1.5 literes Mitsubishi géneket hordozó motorral, friss műszakival, LPG üzemmel. Annyira abszurd és csábító, hogy megér egy telefont.

Ez a típus a spritmonitor.de tanulsága szerint 9 liternyi gázt kér átlagban, tehát (210 Ft/l árral számolva) 1900 forintunkba kerül 100 kilométer megtétele (Benzinnel – 3100 Ft/100). Csak összehasonlításképp, ugyanez a távolság, az atomórák pontosságával működő, európai szolgáltatást nyújtó MÁV gyorsvonatán 1830 Forintot ér. Ezer dolgot kihagytam a képletből, de a bűzös kabinok, retkes ablakok, várótermekben eltöltött órák hiányát nehéz a szervizköltséggel szemben számszerűsíteni.

Nem mai motoros, de kényelmes és tágas a Vectra A, gázzal pedig még a pénztárcánkat is kíméli

Nem mai motoros, de kényelmes és tágas a Vectra A, gázzal pedig még a pénztárcánkat is kíméli

Nem mai motoros, de kényelmes és tágas a Vectra A, gázzal pedig még a pénztárcánkat is kíméli


Tény a Hyundai Pony sem fejedelmi példány, ezért emeltük a tétet. Fél millióért már igazi tágas, használható utazóautót kapunk egy Opel Vectra A megvásárlásával. A kétliteres motorral még a gázszett mellett sem mozog lajhárként, és ez a nyolcszelepes 113 lóerős blokk még megelőzte a kétes hírű Ecotec motorokat.

Egymillió körül még mindig szűk az LPG kínálat, de legalább nem kamaszkorú vasak között kell guberálni. Itt akad már minden a tipikus Dodge Ram lakóautótól az M24-es Volgáig. A legjobbnak mégis egy régi tuti tipp tűnik, az első generációs Ford Focus.

A Focus szerkesztőségünk több tagjánál küzd sikeresen a mindennapok feladataival, és még mindig tartjuk, hogy vezetés tekintetében bármelyik mai autóval szemben megállja a helyét. Az ezerhatos benzinessel ez a létező legjobb kombináció, mégis elvihető durván egymillió forintból, és 9-9,5 liternyi gázt kér csak átlagban.

A Ford Focusnál jobbat keresve sem találunk az egymilliós tartományban

A Ford Focusnál jobbat keresve sem találunk az egymilliós tartományban

A gáz is lehet gázos

Az itt leírtakat természetesen nem a Szent Grál felfedezéseként kell kezelni, sokan egy életre megutálják a gázüzemű autókat különböző technikai problémák miatt, amelyek java emberi hanyagság, trehányság eredménye.

Fő, hogy tudjuk a célt, miért milyen célra vásárolunk autót. Ha sok kilométert utazunk, nem kenyerünk a sportosság, valamint vállalunk egy kevés kényelmetlenséget a spórolásért, akkor hamar megtérül az LPG autó vásárlásába fektetett pénz, és idő.