Adatlap

Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 Exception

Bizonyos piacokon az ARO 10 viselte a Dacia Duster (poroló) nevet, innen jött az ötlet
Bizonyos piacokon az ARO 10 viselte a Dacia Duster (poroló) nevet, innen jött az ötlet
Motor 1461 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 110 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,5 sec
Végsebesség 168 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

Soron kívül átvehető volt bármely előjegyzés terhére – magyarázta keresztapám a merkuros időkben a szépséghibás 1310 TLX-et az 1200S helyett.

Belefér egy anyahajó és kétmillióval olcsóbb bármi másnál – hallottam szinte mentegetőzni egy dízel Logan MCV tulaját. Strapálni vettük és ez nem olyan ronda, mint a Logan – indokolta a szomszéd a Sanderót.

Mintha minden daciásnak meg kellene okolnia, miért nem más autóra költötte a pénzét. Ám a Dusterrel itt az első modell, amit nem kell megmagyarázni a környezetünknek. Ki sem nézném a szőröstalpúakból – hümmögné a rokonság a disznóvágásra érkező Dusterre.

Van itt tér!

Legutóbb egy Look- és bőrcsomaggal kicsinosított modell járt nálunk, amin nem a barna műanyaggal körbeöntött levegőrostélyokat, fűtéskapcsolókat és ajtóbehúzót értjük, hanem a valóban igényes és jó fogású bőrkormányt, szép varrással.

Belül nagyon masszívnak tűnik a Duster. A minőségérzet nem vészesen gyenge

Belül nagyon masszívnak tűnik a Duster. A minőségérzet nem vészesen gyenge

Belül nagyon masszívnak tűnik a Duster. A minőségérzet nem vészesen gyenge


Belülről tömbszerű autónak mutatja magát a Duster. A masszív berendezéshez illik a térkínálat.

Elöl és hátul egyaránt tágas, hurkán hízott henteseknek is elegendő mozgásszabadsággal, mögöttük az összkerékhajtás helyigénye ellenére is tágas csomagtartóval.

Viszont gyakran támadt az az érzésünk, hogy a Renault direkt lebutította a román SUV-t, nehogy veszélyes legyen rá. (Pedig a Koleost nem a Dustertől kell félteni, hanem a botcsinálta designerektől, akik másodszorra is elbántak vele.)

Duster a múltból

Bizonyos piacokon az ARO 10 viselte a Dacia Duster (poroló) nevet, innen jött az ötlet

Bizonyos piacokon az ARO 10 viselte a Dacia Duster (poroló) nevet, innen jött az ötlet

Bizonyos piacokon az ARO 10 viselte a Dacia Duster (poroló) nevet, innen jött az ötlet


Bár a Dacia Duster név telitalálat, nem most született. A nálunk ARO 10-ként ismert, 1980-tól 2006-ig(!) árult kis terepjáró számos piacon Dacia Dusterként került forgalomba. A 3,91 méter hosszú kiskocsi csúnya és megbízhatatlan, de terepen fürge és ügyes.

Az ős-Duster 1,3-as, 1,4-es és 1,6-os benzinmotorokkal, valamint 1,9 literes Peugeot-dízellel készült. Az autó alapértelmezésben hátsókerék-hajtású, a 4×4-es változatokban az első tengelyek szabadonfutóját kézzel zárva kapcsolható az összkerékhajtás.

Átlátszó butítások

475 helyett 408 literes a csomagtartó a hátsó hajtás helyigénye miatt

475 helyett 408 literes a csomagtartó a hátsó hajtás helyigénye miatt

475 helyett 408 literes a csomagtartó a hátsó hajtás helyigénye miatt


A csomagtér nyitógombját keményen kell kezelni, pár női köröm biztosan oda lesz nyomkodás közben. Mennyivel jobb volna egy 3-4 ujjal megragadható kar! A csomagok fölötti roló hitvány egy darab, a pohártartók nem elég mélyek, így kiborulnak belőlük a palackok. Az ablakemelő gombjai azért vannak középen, hogy megspóroljanak egy szál kapcsolót a könyöklőre telepítetthez képest.

A Mégane-ban intenzív és diszkrét (Soft) befúvást is kínáló Renault a Duster klímakomfortjával nem sokat törődött, ezért a légkondi rosszul szabályozható, többnyire csak jéghideget tudott fújni az októberbe nyúló nyárban. A kormányzás a legrosszabb, mert a volán nehezen jár és sokat kell tekerni.

Független felfüggesztése miatt a kerekek hamarabb elemelkednek a talajról, mint egy merev tengelyes dzsipben. Az eredendően aszfaltra kitalált SUV-k között a Duster átlagon felülit mutat terepen rövid túlnyúlásaival jó hasmagasságával és azzal a lendülettel, amit csak egy olcsó autó nyújthat

Független felfüggesztése miatt a kerekek hamarabb elemelkednek a talajról, mint egy merev tengelyes dzsipben. Az eredendően aszfaltra kitalált SUV-k között a Duster átlagon felülit mutat terepen rövid túlnyúlásaival jó hasmagasságával és azzal a lendülettel, amit csak egy olcsó autó nyújthat

Érdemes dízelt venni

Átlagosan 6,5 litert fogyasztott az erőteljes dízelmotor

Átlagosan 6,5 litert fogyasztott az erőteljes dízelmotor

Átlagosan 6,5 litert fogyasztott az erőteljes dízelmotor


Hiába próbálják elrontani a kedvünket, ezért a pénzért ez egy nagyszerű autó, örvendjünk, hogy létezik!

Egyrészt kényelmes: az ülések nem rosszak és komfortos rugózásával még lepusztult utakon is szépen suhan az autó. Hatodikban 130-nál 3000 a fordulatszám, ilyenkor még épp nem zajos a dCi.

1,5 literes dízelmotorja pompás darab: százon átlagosan 6,5 literből energikusan gyorsít, nem gond előzni vele országúton és korán erőre kap. 240 Nm nyomaték kellemes háttér az 1,3 tonnás autóhoz.

Városban nem érdemes egyesből elindulni, mert pickuposan gyorsan leforog és mást se csinálunk, mint gangolunk.

A jól felszerelt dízel Duster és néhány alternatíva
Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 Exception (110 LE) 4 780 000 Ft
Nissan Qashqai 1,5 dCi Acenta 4×2 (110 LE) 6 460 000 Ft
Skoda Yeti 2,0 TDI 4×4 Ambition (110 LE) 6 846 750 Ft
Suzuki SX4 1,6 benzin GLX 4WD 4 105 000 Ft

Ez a rövid fokozatok és a benzinesnél szűkebb tartományban használható dízelmotor velejárója, de kettesből indulva máris harmonikusabban mozog a Duster.

Légkondis dízelt 3,6 millióért kapni belőle, elsőkerék-hajtással

Légkondis dízelt 3,6 millióért kapni belőle, elsőkerék-hajtással

Hajtás a Qashqaiból

A 4×4-es verzió hajtástechnikája abszolút korszerű, az az elektronikus vezérlésű kuplung van a hasa alatt, ami a Nissan Qashqainak. Az összkerekes Dacia nem alibizik terepen, segítik a rövid túlnyúlások, a 21 centis hasmagasság, az állandóra zárható 4×4 meg a bátorító tudat, hogy nem kerül 10-20 millió forintba.

Aszfalton stabil és kiszámítható autó, amelyhez a Dacia most először menetstabilizáló elektronikát is kínál. A 85 000 forintos felár kedvező, de nagy ostobaság, hogy csak az Arctic Music és az Exception felszereltségekkel kérhető.

Ötmillió alatt

4,8 milliós összeggel konfrontálódtunk az árlistát böngészve, de ez a legjobban felszerelt Duster Exception ára az erősebbik dízelmotorral és 4×4-es kivitelben. Továbbra is igaz, hogy vannak ennyibe kerülő, de jóval kevésbé sokoldalú autók és vannak hasonló tudásúak, lényegesen drágábban. Ár/érték arányával a Dacia szabadidő-autója továbbra is egyedülálló, főleg a benzines 1,6-os, légkondival 3,3 millió forintért.