Előbb a kombi, csak utána a négyajtós! Így döntöttek Koreában, és így is cselekedtek, függetlenül attól, hogy Európa egyes országaiban teljesen eltérő a hozzáállás a különböző karosszériaváltozatokhoz.
Nálunk például a négyajtós a menő, ám öreg kontinensünk nyugati felén az eladások háromnegyedét a kombik adják. Ez pedig akkora szelet a tortából, ami miatt megérte felborítani a szokásos menetrendet. A Hyundai még azt se bírta kivárni, hogy a két modellváltozatot egyszerre vezesse be, mint például a VW tette a Passattal, vagy a Peugeot az 508-assal. A szöuli döntés miatt tehát egy jó fél évet kellett várniuk, akik a négyajtósra vágytak.
Nagyon hasonlít az amerikai Sonatára, de az i40-esnél kisebb Elantrára is a négyajtós i40. A kombitól az eleje csak a hűtőrácsában tér el
Nagyon hasonlít az amerikai Sonatára, de az i40-esnél kisebb Elantrára is a négyajtós i40. A kombitól az eleje csak a hűtőrácsában tér el
Fotó megosztása:
Kupét imitálóan, hosszan lejt hátrafelé a tető, rövid a csomagtértető. Ha hátulról nem is olyan látványos az i40 limuzinja, mint elölről, harmonikus a forma. A két kipufogó többet sejtet 136 lóerőnél
Kupét imitálóan, hosszan lejt hátrafelé a tető, rövid a csomagtértető. Ha hátulról nem is olyan látványos az i40 limuzinja, mint elölről, harmonikus a forma. A két kipufogó többet sejtet 136 lóerőnél
Fotó megosztása:
Kátyús úton rázós a feszes futómű, autópályán viszont kényelmes is és stabil is. Az 1,7 literes, 136 lóerős dízelmotorral és kézi sebességváltóval a 0-100 km/h közötti gyorsulás 10,6 s, a végsebesség 198 km/h, a hivatalos átlagfogyasztás 4,7 l/100 km, automatával 12 s, 190 km/h és 5,6 l/100 km
Kátyús úton rázós a feszes futómű, autópályán viszont kényelmes is és stabil is. Az 1,7 literes, 136 lóerős dízelmotorral és kézi sebességváltóval a 0-100 km/h közötti gyorsulás 10,6 s, a végsebesség 198 km/h, a hivatalos átlagfogyasztás 4,7 l/100 km, automatával 12 s, 190 km/h és 5,6 l/100 km
Fotó megosztása:
Magasra kell emelni a csomagot, de a nyílás szélessége és a több mint 500 literes befogadóképesség rendben van. Kár viszont a két, sok helyet foglaló zsanérért
Magasra kell emelni a csomagot, de a nyílás szélessége és a több mint 500 literes befogadóképesség rendben van. Kár viszont a két, sok helyet foglaló zsanérért
Fotó megosztása:
Hosszában ugyanannyi a hely, mint a kombiban, és függőlegesen sem sokkal kevesebb. Holott üvegtető is van
Hosszában ugyanannyi a hely, mint a kombiban, és függőlegesen sem sokkal kevesebb. Holott üvegtető is van
Fotó megosztása:
Egy az egyben, mint a kombiban. A formák kissé talán barokkosak, de a minőség vitathatatlanul első osztályú
Egy az egyben, mint a kombiban. A formák kissé talán barokkosak, de a minőség vitathatatlanul első osztályú
Fotó megosztása:
Széria az elektromos kézifék, mögötte a gombcsoport, amelyben középen helyezik el a hátsó szélvédő rolójának nyomógombját
Széria az elektromos kézifék, mögötte a gombcsoport, amelyben középen helyezik el a hátsó szélvédő rolójának nyomógombját
Fotó megosztása:
Naná, hogy alaptartozék az aux és USB csatlakozó, ami egy elegáns fedél felnyitása után tárul elénk
Naná, hogy alaptartozék az aux és USB csatlakozó, ami egy elegáns fedél felnyitása után tárul elénk
Fotó megosztása:
Nagyon hasonlít az amerikai Sonatára, de az i40-esnél kisebb Elantrára is a négyajtós i40. A kombitól az eleje csak a hűtőrácsában tér el
Fél év azonban nem a világ. A hat hónap kivárását az is könnyítette a lépcsős és nem lépcsős i40 között hezitálóknak, hogy a négyajtós árát a kombiéval egyidejűleg meghirdették. Ára volt, autó nem volt, de most már van, és mi ki is próbáltuk. Igaz, nem itthon, hanem Koppenhágában, de hamarosan – reméljük – a hazai tapasztalatokról is beszámolhatunk.
Kezdjük akkor az elején! Vagy mégis inkább a hátulján, hiszen mégis az az új. És tényleg, ránézésre a B oszlopig semmi eltérés, legfeljebb annyi, hogy a hűtőrácsban nem egy madár terjeszti szemből a szárnyait, hanem kettő. Ahogy az egy limuzinnál illik, a B oszloptól hátrafelé minden más. A tető finom ívben lejt hátrafelé, talán még a kupés jelzőt is megkockáztatnám, hogy aztán egy olyan rövid far-részben végződjön, ami szintén leginkább a kupék jellegzetessége.
Hosszában ugyanannyi a hely, mint a kombiban, és függőlegesen sem sokkal kevesebb. Holott üvegtető is van
A lejtős tető károsan befolyásolhatná a hátsó helykínálatot, de valójában nem sokkal kisebb, mint a kombiban. A csomagtartó viszont valóban kisebb, a kombi 553 literével szemben 503 liter, ami azért így sem kevés. Amit igazán hátrányosan érint a formaváltás, az természetesen a variálhatóság és a pakolhatóság.
A kombinál jóval magasabbra kell emelni a csomagokat, s bár a nyílás is elég széles, a két hatalmas – egyébként igényesen burkolt – zsanér pedig becsukás után lop el helyet a csomagoktól. A hátsó ülések annak rendje és módja szerint – előbb ülőpárna, utána háttámla – előredönthetők, de a karosszéria kialakítása miatt így is csak egy szűk, legfeljebb sílécnek, szorosan befáslizott karácsonyfának elég nagy nyílás válik szabaddá.
Egy az egyben, mint a kombiban. A formák kissé talán barokkosak, de a minőség vitathatatlanul első osztályú
Elöl olyan belül a négyajtós, mint a kombi, nem észlelni semmilyen változást. Ugyanaz a merész formájú műszerfal, ugyanolyan magas minőségi kivitelben, ugyanazok a gombok mindenütt. Azazhogy mégsem. Egy apró gombbal több van a szedánban.
Széria az elektromos kézifék, mögötte a gombcsoport, amelyben középen helyezik el a hátsó szélvédő rolójának nyomógombját
Széria az elektromos kézifék, mögötte a gombcsoport, amelyben középen helyezik el a hátsó szélvédő rolójának nyomógombját
A két ülés között és az elektromos kézifék gombja mögött az i40-esekben találni egy kör alakú kapcsolócsoportot, amely a közepe körül három gombot tartalmaz(hat): az automatikus parkoló-asszisztensét, a parkolóradarét és az – autót lejtőn és emelkedőn egyaránt a fékpedál után is megtartó – auto-hold-ét. A középső gomb azonban eddig üres volt, a limuzinban ott van – legalábbis a jobban felszereltekben – a hátsó szélvédő rolójának a gombja. A roló egyébként elég okos, a hátramenet kapcsolásakor magától is a tokjába húzódik, majd előremenetben rövid idő után újra felemelkedik.
Több különbséget azonban nem sikerült találni, nemcsak megjelenésben, hanem viselkedésben sem. A kombiéval egyező motorkínálatból az 1,7 literes dízelmotort próbáltuk, amely a kombinál megismert módon, csendben, kulturáltan teszi a dolgát, s 1700/perctől úgy húz, mint a kategória 140 lóerős dízelei közül egy másik sem.
A kézi váltó határozott megvezetésű, pontos, precíz szerkezet, öröm a kart rövid útján ide-oda tologatni. A maga nemében az automata is finom. Puhán vált, gyorsan, és mindig megoldja, hogy elég nyomaték legyen egy hirtelen gyorsításhoz. Aki mégsem lenne tökéletesen elégedett, annak pedig ott a két kapcsolófül a kormány mögött.
Ami a kormányt illeti, örültem volna, ha a limuzinban nem olyan, mint a kombiban, azaz több benne az élet – de nem több, ugyanolyan szintetikus. Meg kell adni neki viszont, hogy direkt és pontos.
A futómű hangolásánál is jól jött volna egy kis finomítás, főleg abban az irányban, hogy a kátyúkat kevésbé lehessen számon tartani az utastérben. És ehhez a tapasztalatok szerint nem elég a 225/45 R 18-as abroncsokat magasabb oldalfalúra váltani.
Nálunk a limuzinok mellett a legtöbben leginkább a formája miatt döntenek, a magyarok elegánsabbnak tartják őket. Az i40 esetében az ár is a limuzin mellett szól, az 1,7 literes, 136 lóerős dízelmotoros kivitel legkevesebb 7 140 000 forintba kerül, ami 250 000 forinttal alacsonyabb a kombiénál.