Régi vágyunk, hogy az állami járműtendereken a használati érték döntsön presztízsszempontok helyett. Megnéztük, milyen is az a Skoda Superb, amely Saabokat és Audikat vált ki
Szokatlan: államtitkári és miniszteri Skodák a Kossuth téren

Szokatlan: államtitkári és miniszteri Skodák a Kossuth téren

Szokatlan: államtitkári és miniszteri Skodák a Kossuth téren


Legfeljebb egy Superbet adnánk nekik – szűrtük a fogunk közt évekig, amikor a Skodáéhoz hasonló kényelmű és biztonságú, ám kicsit szűkebb és sokkal drágább autókban láttuk az állami hivatalnokokat.

140 és 200 lóerő között

Aztán idén áprilisban felröppent a hír a Skodákkal dúsuló állami autóparkról, majd júniusban megjöttek a Superbek, összesen 97 darab.

2011 nyarától összesen 39 államtitkári Skoda érkezett kétliteres dízellel, DSG automata váltóval, Ambition kivitelben.

Cifra embléma helyett nagy tér, nívós kényelem és nyugodt élet

Cifra embléma helyett nagy tér, nívós kényelem és nyugodt élet

Cifra embléma helyett nagy tér, nívós kényelem és nyugodt élet


A helyettes államtitkárok összesen ötven Skodájában 160 lóerős, 1,8 literes benzines turbómotor van és felszereltségük is szerényebb.

A nyolc darab kétliteres, 200 lóerős benzines Ambitiont miniszterek kapták illetve miniszterelnök-helyettesként Navracsics Tibor és Semjén Zsolt.

A lecserélt autók átlagosan 7,76 évesek, gyakran 300 ezer kilométeren voltak túl, de akadt, amelyik több mint félmillió kilométert futott és időnként lerobbant egy magyar állami vezető alatt, aki épp külföldi vendégéhez igyekezett.

Földes Attila ült ebben a 645-ös Superbben, mert a típus már a II. világháború előtt is készült. Az 1929-es masztodonban érdekes volt az antik motor berregése és a másfél kilométeres fordulókör. A névében szereplő hatos a hengerek számát is jelölhetné, míg a 45 a teljesítményre utalhat. A legmenőbb ősi Superb a 96 lóerős, soros nyolchengeres volt 1939-1940-ből

Földes Attila ült ebben a 645-ös Superbben, mert a típus már a II. világháború előtt is készült. Az 1929-es masztodonban érdekes volt az antik motor berregése és a másfél kilométeres fordulókör. A névében szereplő hatos a hengerek számát is jelölhetné, míg a 45 a teljesítményre utalhat. A legmenőbb ősi Superb a 96 lóerős, soros nyolchengeres volt 1939-1940-ből

Milyen az állami Skoda?
Járna a sofőr, de Kovács Zoltán inkább maga vezet. Évi 80 ezret

Járna a sofőr, de Kovács Zoltán inkább maga vezet. Évi 80 ezret

Járna a sofőr, de Kovács Zoltán inkább maga vezet. Évi 80 ezret


Ebben a nagyságrendben ez volt az első beszerzés, de nem most merült fel először, hogy érdemes lehet Superbre költeni az adóforintokat. 2007-ben például a Bács-Kiskun megyei Önkormányzat vett 1,9 és 2,5 literes dízeleket, a Debreceni Egyetem pedig a benzines csúcsmodellel, az igazán zsíros 3,6 literes hathengeressel örvendeztetett meg valakit.

Kíváncsiak voltunk, milyen élőben egy állami Skoda, ezért találkoztunk dr. Kovács Zoltánnal. A kormányzati kommunikációért felelős államtitkár egy négyéves Ford Mondeóból ült át a szintén kétliteres dízel Superbbe. Magánautói jó ideje Fordok, a Mondeo előtt ezerhatos Focusokkal járt, még korábban Sierrával, amelyben nagyra értékelte a hátsókerék-hajtást.
Jól járt az állam a Skodákkal? 71 Nincs kék fény

6,5 literes fogyasztással futott az első 20 ezer kilométeren az államtitkári Superb

6,5 literes fogyasztással futott az első 20 ezer kilométeren az államtitkári Superb

6,5 literes fogyasztással futott az első 20 ezer kilométeren az államtitkári Superb


Fekete fényezésükről és LWB kezdetű rendszámukról könnyű megismerni az állami Skodákat.

Megkülönböztető jelzés elvétve virít rajtuk, mert sziréna és kék villogó csak védett személyeknek jár, a miniszterek közül a belügyi, a honvédelmi és a külügyi tárca vezetőjének.

Az államtitkári autón látszik, hogy tornyos nagy butaság 600 milliós luxusautó-beszerzésről beszélni. Az 1,8 literes benzinesek elvileg Comfort felszereltségűek (bár ez a modell épp nem szerepel az árlistán), de még a gazdagabban felszerelt Ambition kivitelekben sincsenek nagy extrák.

A6-ból Superbbe – Ideje volt!

Kormányzati autóbeszerzésekkel kapcsolatban vannak rossz emlékeink, például a 150 millió forintból, vastagon listaár fölött vásárolt Q7-es Audik kapcsán. Ezért is volt meglepetés az átlagosan hatmilliós Superbek bejövetele az erősen viseltes A6-os Audik, 9-5-ös Saabok és Passatok helyére, amelyek életben tartása lényegesen többe kerül, mint az új autók beszerzése és üzemeltetése. Ez a lépés gazdaságilag ésszerű és a Skodában ülőkre nehéz rásütni a billogot az „Audiban pöffeszkedő politikusról”. Kommunikációs szempontból váratlanul taktikus lépés ez attól a kormányerőtől, amely az esti híradókban Cser-Palkovics Andrással és Szijjártó Péterrel tölti meg a választópolgárok otthonát. Szörényi András

Hiányzik a multikormány

MOL-kártyáról lehet tankolni. Nincs összegszerű limit, mert  ebben a körben korlátlan a személyi gépkocsihasználat

MOL-kártyáról lehet tankolni. Nincs összegszerű limit, mert ebben a körben korlátlan a személyi gépkocsihasználat

MOL-kártyáról lehet tankolni. Nincs összegszerű limit, mert ebben a körben korlátlan a személyi gépkocsihasználat


Érdemes lett volna legalább két apró tétellel értelmesebbre kerekíteni a felszereltséget. Bár államtitkári szinten sofőr jár, tehát deklaráltan fontos a második sor kényelme, nem találtunk az autóban hátsó ülésfűtést. Listaáron ez összesen 72 500 forintba került volna és például egy közönséges Hyundai Elantrában is elérhető.

Furcsa, hogy az állami vezetőknek vagy a sofőrnek a rádió gombjaival kell matatni menet közben, mert ha hiszik, ha nem, egy listaáron 8 968 000 forintos Superbben az audiorendszer nem vezérelhető a kormányról. A multifunkciós kormány kijött volna 40 ezer forint alatt, de a beszerzést intéző Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság emberei vagy spóroltak rajta vagy ennyire figyelmetlenek voltak.

Rákérdezek, hogy az állami flottában mi a helyzet a lézerblokkolókkal. Bár nem illegális, az autókat fenntartó állami szerv mégsem szereltet be ilyesmit, szemben egyes országgyűlési képviselőkkel és sok-sok hazánkfiával.

Évi 80 ezer km

A fotózáskor 20 600 kilométer volt a nyáron átvett autóban, évente nagyjából 80 ezer kilométer üzemanyagát kell lehúzni a MOL-kártyáról. (Vannak államtitkárok, akik még többet autóznak, például a vidékfejlesztési tárcánál.) Kovács Zoltán maga vezet, mert az autózás kikapcsolódás és telefonálni meg zenét hallgatni jól lehet a kocsiban.

Nála is bevált a duplakuplungos váltó, az államtitkár csupán az oldalszél-érzékenységet kifogásolta az autóban: „Az Alföldön autózva főleg északi szélben imbolyog az autó, nagy testével nem tűri jól az oldalszelet” – mondja. „Az összkerékhajtású modell hihetetlenül stabil autó és rengeteg hely van benne hátul. Utazni is kényelmes, de dolgozni is lehet benne” – teszi hozzá.

Nem sokat állnak majd a Skodák abban a három-négy évben, mire lefutják azt a 200-300 ezer kilométert, ameddig állami szolgálatban maradnak. Reméljük, hogy flottaváltáskor nem térnek vissza a tízmillió feletti autók.