Tökéletes környezetet választott a Honda az új Civic bemutatójához. Gibraltár tájékán, mesebeli tájakon között vizsgálhattuk meg az európai piacra szánt kompaktot, amely mesebeli tulajdonságokat hordoz: új is, meg nem is, tágas is, meg nem is, sportos is, meg nem is. Négy évig dolgoztak azon, hogy tökéleteset alkothassanak és kiemelhessék az alsó-középkategória masszájából a Civicet, ám úgy tűnik, kicsit sok volt az iránymutatás, és elvesztek azok útvesztőjében.
A kilencedik
Alacsonyabb és szélesebb lett
Alacsonyabb és szélesebb lett
Fotó megosztása:
A gyáriak szerint a forma csak másodlagos. A funkció élvezi az elsőbbséget
A gyáriak szerint a forma csak másodlagos. A funkció élvezi az elsőbbséget
Fotó megosztása:
Lágyultak a vonalak, az alapforma azonban szinte változatlan
Lágyultak a vonalak, az alapforma azonban szinte változatlan
Fotó megosztása:
Az európai piacra szánt Civic fejlesztését felmérések előzték meg
Az európai piacra szánt Civic fejlesztését felmérések előzték meg
Fotó megosztása:
A felmérések szerint a tipikus Civic-tulajdonos értékeli az egyedi, friss designt, a sportos dinamikát és a korszerű technikát. A környezetvédelmet fontosnak tartja, ahogyan a csekély fogyasztást és emissziót is.
A felmérések szerint a tipikus Civic-tulajdonos értékeli az egyedi, friss designt, a sportos dinamikát és a korszerű technikát. A környezetvédelmet fontosnak tartja, ahogyan a csekély fogyasztást és emissziót is.
Fotó megosztása:
Áramvonalasabb a karosszéria
Áramvonalasabb a karosszéria
Fotó megosztása:
Az új Civic annyi elvárással találta magát szemben, hogy valójában azt sem tudja fiú-e vagy lány. Kompakt ez, mégpedig a jobbik fajtából, amelyet a formája még mindig kiemel a mezőnyből.
Az új Civic annyi elvárással találta magát szemben, hogy valójában azt sem tudja fiú-e vagy lány. Kompakt ez, mégpedig a jobbik fajtából, amelyet a formája még mindig kiemel a mezőnyből.
Fotó megosztása:
Így egészében számomra értelmezhetetlen. Letolt nadrággal riogatja az ellenfeleket?
Így egészében számomra értelmezhetetlen. Letolt nadrággal riogatja az ellenfeleket?
Fotó megosztása:
A hátsó lámpa része lett a légterelő. Vagy fordítva. A lényeg, hogy a világítótestek is szerepet kapnak a légörvények leválasztásában
A hátsó lámpa része lett a légterelő. Vagy fordítva. A lényeg, hogy a világítótestek is szerepet kapnak a légörvények leválasztásában
Fotó megosztása:
Sportos, kompakt, egyedi, barátságos - állítólag
Sportos, kompakt, egyedi, barátságos - állítólag
Fotó megosztása:
A vasaló alkalmazása hullámokat eredményezett
A vasaló alkalmazása hullámokat eredményezett
Fotó megosztása:
Rendes kilincset növesztett
Rendes kilincset növesztett
Fotó megosztása:
Csillog-villog
Csillog-villog
Fotó megosztása:
Van olyan szög ahonnan jól mutat a hátsó lámpa
Van olyan szög ahonnan jól mutat a hátsó lámpa
Fotó megosztása:
Ebből a perspektívából több, mint furcsa
Ebből a perspektívából több, mint furcsa
Fotó megosztása:
Itt a kilencedik generáció
Itt a kilencedik generáció
Fotó megosztása:
Láttunk már igényesebb megoldást is
Láttunk már igényesebb megoldást is
Fotó megosztása:
Az orra sokkal meggyőzőbb lett
Az orra sokkal meggyőzőbb lett
Fotó megosztása:
Üvegtetővel szép az élet, feltéve, ha nem túlságosan magasak az első üléseken helyet foglalók. Amennyiben azok, tartsák magukat görnyedten, úgy nem zavaró, hogy a tetőkárpit borzolja a frizurát
Üvegtetővel szép az élet, feltéve, ha nem túlságosan magasak az első üléseken helyet foglalók. Amennyiben azok, tartsák magukat görnyedten, úgy nem zavaró, hogy a tetőkárpit borzolja a frizurát
Fotó megosztása:
Alacsonyabbról indul a hátsó ablak és a harmadik féklámpa is fogyókúrázott kicsit, hogy a kilátás javuljon
Alacsonyabbról indul a hátsó ablak és a harmadik féklámpa is fogyókúrázott kicsit, hogy a kilátás javuljon
Fotó megosztása:
Ebben az állapotban 477 liternyi csomagot képes elnyelni. Pótkerék nincs, csak kerékjavító készlet jár az autóhoz
Ebben az állapotban 477 liternyi csomagot képes elnyelni. Pótkerék nincs, csak kerékjavító készlet jár az autóhoz
Fotó megosztása:
A biztonságot szolgálja a fénydiódás nappali világítás
A biztonságot szolgálja a fénydiódás nappali világítás
Fotó megosztása:
Eltűnt a különleges kipufogóvég
Eltűnt a különleges kipufogóvég
Fotó megosztása:
A három generációval korábbi Civic eltörpül az újdonság mellett
A három generációval korábbi Civic eltörpül az újdonság mellett
Fotó megosztása:
Ezekben az 1,6 literes motor akár 160 lóerőt is tudott gyárilag
Ezekben az 1,6 literes motor akár 160 lóerőt is tudott gyárilag
Fotó megosztása:
Hasonlít az elődre, ám attól lényegesen igényesebb
Hasonlít az elődre, ám attól lényegesen igényesebb
Fotó megosztása:
Körbeöleli a sofőrt
Körbeöleli a sofőrt
Fotó megosztása:
Vízipók tekint ránk a volán mögül
Vízipók tekint ránk a volán mögül
Fotó megosztása:
A sebesség leolvasásához nem kell letekinteni. A sebességjelző mellett a fedélzeti számítógép adatai jeleníthetőek meg
A sebesség leolvasásához nem kell letekinteni. A sebességjelző mellett a fedélzeti számítógép adatai jeleníthetőek meg
Fotó megosztása:
Bal hüvelykujjal zenélhetünk és járkálhatunk a menüben
Bal hüvelykujjal zenélhetünk és járkálhatunk a menüben
Fotó megosztása:
Távolságtartós a tempomat
Távolságtartós a tempomat
Fotó megosztása:
Érintőképernyős a navigáció
Érintőképernyős a navigáció
Fotó megosztása:
Egyértelmű, mentes a különleges megoldásoktól. Ez kell
Egyértelmű, mentes a különleges megoldásoktól. Ez kell
Fotó megosztása:
A benzinesé jobban tetszett, a dízelé bizonytalan megvezetésűnek tűnt
A benzinesé jobban tetszett, a dízelé bizonytalan megvezetésűnek tűnt
Fotó megosztása:
Átlagosak az első ülések, az alájuk beépített üzemanyagtank miatt pedig nem engedhetőek elég alacsonyra
Átlagosak az első ülések, az alájuk beépített üzemanyagtank miatt pedig nem engedhetőek elég alacsonyra
Fotó megosztása:
Hátul megfelelő a helykínálat
Hátul megfelelő a helykínálat
Fotó megosztása:
A felhajtható hátsó ülés nagy ötlet. Az elöl ülő utasok fizetnek érte a fejterükkel
A felhajtható hátsó ülés nagy ötlet. Az elöl ülő utasok fizetnek érte a fejterükkel
Fotó megosztása:
Mindegyik ablak automata. Sokkal fontosabb azonban, hogy a könyöklő pontosan ott puha, ahol annak kell lennie.
Mindegyik ablak automata. Sokkal fontosabb azonban, hogy a könyöklő pontosan ott puha, ahol annak kell lennie.
Fotó megosztása:
CMBS - ütközésmegelőző fékrendszer is rendelhető az autóhoz
CMBS - ütközésmegelőző fékrendszer is rendelhető az autóhoz
Fotó megosztása:
A könyöklő alatti tárolórekesz egy hatalmas barlang. A gyomrában minden, mi szem-szájnak ingere
A könyöklő alatti tárolórekesz egy hatalmas barlang. A gyomrában minden, mi szem-szájnak ingere
Fotó megosztása:
A fedélből előbújó napszemüvegtartó szinte tálcán kínálja az okulárét
A fedélből előbújó napszemüvegtartó szinte tálcán kínálja az okulárét
Fotó megosztása:
Az 1,8-as benzines két lóerővel tud többet,mint korában, érzésre azonban elég lagymatag lett
Az 1,8-as benzines két lóerővel tud többet,mint korában, érzésre azonban elég lagymatag lett
Fotó megosztása:
A 2,2-es dízel már kétezres fordulaton leadja 350 Nm-es nyomatékát
A 2,2-es dízel már kétezres fordulaton leadja 350 Nm-es nyomatékát
Fotó megosztása:
Jövőre annyit szeretnének eladni belőle Magyarországon, mint az elődjéből, annak legsikeresebb évében: 600 db a cél
Jövőre annyit szeretnének eladni belőle Magyarországon, mint az elődjéből, annak legsikeresebb évében: 600 db a cél
Fotó megosztása:
Az A-oszlop is karcsúbb lett, hogy javuljon a kilátás; azért az óvodáscsoportok még mindig veszélyben vannak
Az A-oszlop is karcsúbb lett, hogy javuljon a kilátás; azért az óvodáscsoportok még mindig veszélyben vannak
Fotó megosztása:
Mindig szem előtt van a kijelző. A navigáció utasításai is itt jelennek meg
Mindig szem előtt van a kijelző. A navigáció utasításai is itt jelennek meg
Fotó megosztása:
A dízelen automatikusan záródik a hűtőmaszk
A dízelen automatikusan záródik a hűtőmaszk
Fotó megosztása:
A tervezők szerint elegánsabb, mint az előd
A tervezők szerint elegánsabb, mint az előd
Fotó megosztása:
Vetítőlencsés fényszórókkal hasít a sötétségbe
Vetítőlencsés fényszórókkal hasít a sötétségbe
Fotó megosztása:
Kamera az automatikus távfényszóró vezérléséhez
Kamera az automatikus távfényszóró vezérléséhez
Fotó megosztása:
A teljes alsó burkolatnak köszönhetően kevésbé érzékeny az oldalszélre az új Civic
A teljes alsó burkolatnak köszönhetően kevésbé érzékeny az oldalszélre az új Civic
Fotó megosztása:
Rövid az első túlnyílás. Érdemes megfigyelni az ajtó első vonalát, az sem egyszerű eset
Rövid az első túlnyílás. Érdemes megfigyelni az ajtó első vonalát, az sem egyszerű eset
Fotó megosztása:
Az előző Civic Type R-énél merevebb a hátsó futómű
Az előző Civic Type R-énél merevebb a hátsó futómű
Fotó megosztása:
Komoly lépéseket tettek, hogy a Civic lényegesen kevesebbet fogyasszon
Komoly lépéseket tettek, hogy a Civic lényegesen kevesebbet fogyasszon
Fotó megosztása:
Az 1,8-as benzines csendben suhan az autópályán. Az emelkedőkkel nincs jó viszonyban
Az 1,8-as benzines csendben suhan az autópályán. Az emelkedőkkel nincs jó viszonyban
Fotó megosztása:
A dízel lényegesen nagyobb erőtartalékkal rendelkezik
A dízel lényegesen nagyobb erőtartalékkal rendelkezik
Fotó megosztása:
Lágyultak a vonalak, az alapforma azonban szinte változatlan
Lágyultak a vonalak, az alapforma azonban szinte változatlan
Valljuk be, eléggé lehetetlen vállalkozásnak tűnik, hogy egy autó egyszerre legyen sportos, kompakt, egyéni, barátságos, miközben a karosszéria kialakításánál a legfontosabb szempont az aerodinamika volt. A megfelelő forma csendesebbé teszi az autót, ami a komfortérzetet növeli, ám lényegesebb szempont a biztonság, hiszen fokozza az autó stabilitását nagy sebességnél.
Ennek a törekvésnek köszönhetjük az autó farából tályogként kinövő hátsó lámpákat, amelyeknek szerepe van a légörvények leválasztásában. Én örömmel vettem, hogy nem szakadtak el gyökeresen a nyolcadik generáció formavilágától – ezért is tűnik csupán erős ráncfelvarrásnak az új modell -, csak finomítottak rajta. Szélesebb és laposabb lett az új karosszéria, de fura kettősség jellemzi. Míg a kocsi orra kívánatos darab, hozza azt a dinamikus kinézetet, amit egy Hondától elvárunk, addig a hátulja egy pályafutásának zenitjét rég maga mögött tudó nehézatlétáéra emlékeztet.
A dízelen automatikusan záródik a hűtőmaszk
A funkció elsődleges
Az ékforma így is megvan – dinamika tehát kipipálva -, de mi van a helykínálattal? Hátrafelé haladva növekszik, a csomagok pazarul érezhetik magukat. A kétszintes padlóval rendelkező poggyásztérbe 477 liternyi rakományt halmozhatunk (VW Golf VI: 350 liter), de a felhajtható hátsó ülések helyére is terjedelmes tárgyak kerülhetnek.
Hasonlít az elődre, ám attól lényegesen igényesebb
Hasonlít az elődre, ám attól lényegesen igényesebb
Ha mégis utasok foglalják el a hátsó üléseket, akkor sem fogunk panaszt hallani. Lábtér, fejtér akad elegendő, ám hiába nagyok a hátsó oldalablakok, több fényre lenne szükség.
Elöl viszont magasabb tetőre. A felhajtható csodaülés miatt ugyanis az első ülések alá költözött az üzemanyagtank, ezért azok a kelleténél magasabbra kerültek. 190 centis magasság fölött ez már kényelmetlenséget okoz, különösen a feláras üvegtetővel. Pedig hosszában és széltében elegendő a hely. A vezetőt szinte magához öleli a műszerfal , amelyet funkcionálisan két részre osztottak: vezető interface-zóna és funkcionális interface-zóna. Előbbi közvetlenül a sofőr előtt helyezkedik el, míg utóbbi elérhető az utas számára is.
Kár a hiányzó fejtérért, mert az utasteret végre minőségi anyagokból rakták össze. A megfelelő helyeken az anyagok puha tapintásúak, keményebb felületeket csak készakarva érinthetünk. Ennek köszönhetően semmiféle nyöszörgést nem hallhattunk az autóban.
Kilinccsel előre
Pedig a futóművet alaposan próbára tettük. A Honda szerint a Civic menetdinamikája rögtön két generációnyit fejlődött, ezt pedig az alaposan megerősített futóműalkatrészeknek és a szélesebb nyomtávnak köszönheti. A lengőkar merevsége felülmúlja a Type R-ben alkalmazottét is. Hátul a rezgéseket folyadéktöltésű szilentek tartják távol az utastértől.
Rendes kilincset növesztett
Rendes kilincset növesztett
Az autózás során mindez azt jelenti, hogy a Civic makacsul ragaszkodik az úthoz. Autópályán nem meglepő a stabilitás, de a szállásunk körül kijelölt 30 kilométeres, változó útminőséggel rendelkező tesztkörön sem tudtuk zavarba hozni. A dobálós részeken nem ütött föl, nem zajongott a futómű, arra haladt az autó amerre a kormánnyal kijelöltük neki.
Kanyarokban nem kezdte az orrát tolni, viszont meg is előztük ezt a jelenséget, mert egy hangyányi fékkel meg lehet indítani a hátulját, amit aztán teljesen kontroll alatt lehet tartani. Élvezet volt minden métere annak a körnek a futómű szempontjából.
Gyári fotókon a Civic
A környezetvédelem hátrányai
Ez világított rá azonban a Civic jelenlegi leggyengébb összetevőjére, a három tagot számláló motorkínálatra. Két benzines – 1,4 i-VTEC (100 LE), 1,8 i-VTEC (142 LE) – és a 2,2 i-DTEC (150 LE) dízel kerülhet a Civic orrába. Ez utóbbit és a nagyobbik benzinest próbálhattuk, de sportosságnak még csak nyomát sem leltük bennük.
Van persze mindenféle trükk a fogyasztás csökkentésére – start-stop rendszer, ECO Assist, optimalizált olajáramlás, csökkentett súrlódás -, de ezek mindegyike az emisszió csökkentését célozza, nem az autó dinamikus mozgatását.
Az 1,8-as benzines csendben suhan az autópályán. Az emelkedőkkel nincs jó viszonyban
A dízel 10 lóerővel izmosabb, mint korábban, nyomatéka pedig 350 Nm, amit kétezres fordulatnál ad le. Ezért nem is nagyon érdemes vele 1700 alatt kocsikázni, mert akkor még erőtlen. Viszont ennek ellenére sokkal jobban használható benzines társánál, hiszen rugalmasabb.
Ezekben az 1,6 literes motor akár 160 lóerőt is tudott gyárilag
Ezekben az 1,6 literes motor akár 160 lóerőt is tudott gyárilag
Az 1,8-as hiába lett erősebb, a két lóerő csak a katalógusban mutat jól. A kevéske nyomaték (175 Nm) magas, 4300-as fordulaton ébred, a maximális teljesítményt pedig a csillagos ég határán, 6500-nál adja le. Viszont legalább nem pörög föl lelkesen és a hangja sem szívmelengető.
Kiábrándító volt az is, hogy az autópályák emelkedőin elkezdett visszalassulni az autó, könyörögve kérte az ötöst, néha a négyest is. Szerencsére a benzines váltója hű volt a hondás hagyományokhoz, a dízelhez kapcsolt darab karjának megvezetése kissé bizonytalannak tűnt.
Ilyenkor az ember visszasírja a jó öreg 160 lovas 1,6-ost. Persze az kevésbé vigyázott a környezetre. Legalábbis szeretném azt hinni, hogy a így van és a mindennapi használatban a Civic megközelíti a gyári fogyasztási adatokat.
A próbaút során ugyanis a dízel 4,2-es értékét 2,5 literrel léptük túl, igaz, Gibraltáron belekeveredtünk egy kisebb dugóba. A benzinessel 7,8 litert etettünk meg, ami két literrel több a katalógusban találhatónál.
Nem kellenek a címkék!
Olybá tűnik, hogy a Honda mérnökeinek nem sikerült maradéktalanul megvalósítaniuk minden célkitűzést. Ezért lett mesehős a Civicből, amire mondai jelzőket is aggattak az okos emberfők. Pedig a túlzó szlogenek inkább ártanak neki. Elég lenne annyit kommunikálni, hogy „Emberek, íme, készítettünk egy jó autót”. A kilencedik generáció ugyan nem tökéletes, de jobb, mint elődje.
Ezért is bíznak abban, hogy itthon 600 darab fog elkelni a februárban érkező kompaktból – amelynek ára egyelőre titok.