Miközben a 446 forint 90 filléres gázolajjal tankoltam tele a 80 literes tankot, valahogy közel nem volt olyan ragyogó a vigyor a képemen, mint amikor az 550 Nm-rel, a 231 lóerővel és a hátsó sperrdifivel élvezkedtem a sztrádán, a dombok közt, vagy a csúszós aszfaltos körforgalomban. A V6-os, 12,4 milliós teherautó nem a magamfajta csóró falusiak trágyaszállítója.

Adatlap

Nissan Navara V6

A Nissan még a négyhengeres motorral is a legerősebb volt a pickupok között, ezzel a V6-ossal meg pláne
A Nissan még a négyhengeres motorral is a legerősebb volt a pickupok között, ezzel a V6-ossal meg pláne
Motor 2991 cm3, Dízel, V6
Teljesítmény 231 LE
Nyomaték 550 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,3 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 9,5 l / 100 km

Hiába a luxus, nem lesz luxusautó

A létraalvázas, merev hátsó tengelyes, kapcsolható összkerékhajtású pickupok akkor sem lesznek kényelmes, tágas luxuskocsik, ha a világ összes prémiumszolgáltatását belezsúfolják. Nincs is erre jobb szemléltető eszköz, mint a leg-leg Navara a Nissantól.

A kilincs alól sejtelmesen derengő térvilágítás fogad, hogy ne lépjek kutya- ló-, netán tehénszarba, amikor beszállok a tanyán a kocsiba. Fűthető, elektromos mozgatású bőrülésből nyomkodhatom az érintőképernyős, és gombos menüvezérléssel is ellátott navigációt, miközben dobhártyámat lágyan masszírozza a Bose hifi csodás hangzásvilága.

A kormány gombjairól szabályozhatom a sebességet, vehetem fel vagy tehetem le a Bluetooth-kapcsolattal a kocsihoz kötött telefonomat, vagy adhatok hangutasítást a számítógépnek.

A fényszórók és az ablaktörlők automatikusan élednek, ha kell, a kétzónás automata klíma finoman tartja a beállított hőfokot. Menetstabilizáló elektronika vigyáz rám, hogy le ne sodródjak az útról, hat légzsák vigyáz rám, ha mégis lesodródnék.

Kétzónás klíma, navi, Bose hifi, bőrülés, tempomat...

Kétzónás klíma, navi, Bose hifi, bőrülés, tempomat…

És, bár sima úton nagyon csendes és meglepően stabil a luxusteherautó, minden apró aszfaltrepedést azonnal megérzek a csigolyáim között. Hiába, a japán pickupok tervezésénél nem az utasok elandalítása, hanem a tartósság és a széleskörű felhasználhatóság volt a fő szempont, és a Navara egy japán pickup. Akkor is, ha V6-os dízelmotorral és hétfokozatú automatával próbálják elhitetni róla: van annyira prémium, mint egy X5-ös.
Az önzáró hátsó differenciálmű segítségével remek keresztbeautózásokat művelhetünk az irdatlan bestiával, csak legyen hozzá tér

Az önzáró hátsó differenciálmű segítségével remek keresztbeautózásokat művelhetünk az irdatlan bestiával, csak legyen hozzá tér

Az önzáró hátsó differenciálmű segítségével remek keresztbeautózásokat művelhetünk az irdatlan bestiával, csak legyen hozzá tér


V6-ossal nyomja le a mezőnyt

Van még ekkora blokk másik is a kategóriában, de a Toyota HiLux és az Isuzu D-Max háromliterese egyaránt soros négyhengeres elrendezésű. Ez meg V6, kellemes morajlással alapjáraton, hátborzongató mechanikus üvöltéssel fordulaton.

Hogy még nagyobb legyen a kontraszt a többi platóssal, a motorhoz hétfokozatú, finoman, bár elég komótosan kapcsolgató hétfokozatú automata váltó csatlakozik. Ha nem tollas kulccsal, hanem a mai divat szerinti kulcsnélküli, gombos indítással kelthetnénk életre, teljes lenne annak illúziója, hogy luxusterepjáróban ülünk. Ezt az illúziót erősíti a fogyasztás is.

A számítógép szerényen 10,7 liter gázolaj elégetését jelezte százon, de a kútnál utánaszámolva kiderült, volt az 12,4 is. Azért ez nem semmi, tekintve, hogy egyszer gyorsultam 130 fölé, és nagyjából 10 kilométeren át hódoltam a könnyű – nagyon könnyű – terepezésnek a 436 együtt töltött kilométer során. Különben csak kábé 1/3 autópálya, 1/3 országút és 1/3 város volt a mérésben, egy-két padlógáztól eltekintve teljesen épeszű közlekedéssel. Ez van: ekkora kocsi ennyit eszik.

A Navara minden téeszautók legmenőbbike, de otthonra inkább egy könnyebb, takarékosabb kis pickup kéne

A Navara minden téeszautók legmenőbbike, de otthonra inkább egy könnyebb, takarékosabb kis pickup kéne

Öt méter negyven, maradhat?

Egészen pontosan 5,396 méter hosszú, 1906 mm magas a Navara. 21,1 mázsát nyom üresen, tengelytávolsága 3,2 méter, hasmagassága 23 centi, a vaskos futóműelemek között szabadon örvénylik a menetszél. Ez a behemót kasztni éles ellentétet képez a ma divatos, takarékosságról, aerodinamikáról szóló autóépítéssel, nem csoda, ha fogyaszt is rendesen.

Városban elég esetlenül is mozog a 13,3 méter átmérőjű fordulókörével, a faltól falig majdnem négyet forduló kormánnyal. Tolatáskor pedig csak azért nem daráltam be vele a hozzám képest szánalmasan aprócska vacakokat Micrától Muranóig, mert tolatókamera segített észrevenni azt, amit a három réteg üvegen át hátrafelé esélyem se lett volna.

Na sebaj, majd terepen biztos mozgékonyabb lesz, gondoltam. Háááát….


Akik félreértették, mire való a Navara

Felül, leül

A 32 fokos közelítési rámpaszög, a 49 fokos oldaldőlés-tűrés, a 23 centis hasmagasság ígéretes, de az irdatlan tengelytáv és a jókora hátsó túlnyúlás nagyon lekorlátozza a lehetőségeket: a rámpaszög már csak 20, a hátsó terepszög 18 fok. A gázlómélységet sem értem: vajon mi a fene lóghat be olyan mélyre, hogy a 18 colos kerekeken trónoló Navara gyári állapotában csak 45 centis vízen hajthat át?

Használt Navarák a Vezess Autókeresőben

A gyakorlatban is hamar kiderült: bár a földutakon, kijárt makadámúton csendben, magabiztosan, kikapcsolt ESP-vel élvezetesen meg-megfarolva tör előre a bivalyerős Nissan, már egész szolid mélységű árkokon is gond az átkelés a felülő küszöbök és a leülő far miatt.

Sok ÁFÁ-t lehet vele elcsalni

Magyarországon az ilyesfajta pickupokat, pláne a legnagyobb Navarához hasonlóan felextrázott bőrös-fullos kocsikat jellemzően nem azért veszik, mert földméréshez, permetezés-hatásvizsgálathoz, lelőtt szarvasok elfuvarozásához keres autót a vevő.

Ezeket a kocsikat jórészt személyautóként használják, viszont nagyon boldogan költik a tulajok tejre és kenyérre azt a pár forintot, amit megspórolhatnak a vételárból visszaigényelhető ÁFÁ-n, majd a gázolaj folyamatosan visszaigényelhető fogyasztási adóján.

A Navara V6 bruttó alapára 12,4 millió forint, és ez látszik is rajta, kívül-belül. Mindenesetre én megértem, miért cseh rendszámos kocsit kaptunk tesztre. El nem tudom képzelni, ki a fenének kéne ez a szomjas V6-os a tökéletesen elegendő erőt kínáló négyhengeres helyett, kétmillióval drágábban.

Ha csak nem a Queen Maryt vontatgatja le nyáron az Adriára vele a tulaj – ahhoz talán nem elég a 450 Nm és a 190 lóerő.