Miközben a 446 forint 90 filléres gázolajjal tankoltam tele a 80 literes tankot, valahogy közel nem volt olyan ragyogó a vigyor a képemen, mint amikor az 550 Nm-rel, a 231 lóerővel és a hátsó sperrdifivel élvezkedtem a sztrádán, a dombok közt, vagy a csúszós aszfaltos körforgalomban. A V6-os, 12,4 milliós teherautó nem a magamfajta csóró falusiak trágyaszállítója.
Adatlap
Nissan Navara V6
A legmenőbb téeszautó
1/53 A Nissan még a négyhengeres motorral is a legerősebb volt a pickupok között, ezzel a V6-ossal meg pláne
A Nissan még a négyhengeres motorral is a legerősebb volt a pickupok között, ezzel a V6-ossal meg pláne
Fotó megosztása:
2/53 A 231 lóerőre természetesen semmi szükség nincs, legfeljebb nagyon nehéz vontatmány vonszolásakor jöhet jól a pluszteljesítmény
A 231 lóerőre természetesen semmi szükség nincs, legfeljebb nagyon nehéz vontatmány vonszolásakor jöhet jól a pluszteljesítmény
Fotó megosztása:
3/53 Főleg azon vállalkozók körében szeretett jármű az ilyesfajta felcicomázott pickup, akik nem szeretnek személyautó után ÁFÁ-t fizetni
Főleg azon vállalkozók körében szeretett jármű az ilyesfajta felcicomázott pickup, akik nem szeretnek személyautó után ÁFÁ-t fizetni
Fotó megosztása:
5/53 A hátsó doboz bő félmilliós extra, de a hátsó szélvédő fűtésére is gondolt a gyártó
A hátsó doboz bő félmilliós extra, de a hátsó szélvédő fűtésére is gondolt a gyártó
Fotó megosztása:
6/53 Aki ilyet lát a tükörben, jobban teszi, ha lehúzódik
Aki ilyet lát a tükörben, jobban teszi, ha lehúzódik
Fotó megosztása:
7/53 Hatalmas autó, öt méter negyven centi hosszú és 21 mázsa
Hatalmas autó, öt méter negyven centi hosszú és 21 mázsa
Fotó megosztása:
9/53 Kézzel kapcsolható központi differenciálmű és automata hátsó sperrdifi segíti a terepezést
Kézzel kapcsolható központi differenciálmű és automata hátsó sperrdifi segíti a terepezést
Fotó megosztása:
10/53 Az önzáró hátsó differenciálmű segítségével remek keresztbeautózásokat művelhetünk az irdatlan bestiával, csak legyen hozzá tér
Az önzáró hátsó differenciálmű segítségével remek keresztbeautózásokat művelhetünk az irdatlan bestiával, csak legyen hozzá tér
Fotó megosztása:
11/53 A Navara 890 kilóval terhelhető, három tonnát vontathat
A Navara 890 kilóval terhelhető, három tonnát vontathat
Fotó megosztása:
13/53 A 32 fokos első terepszög jó, de a nagy tengelytáv és a hosszú plató csak 20 fokos rámpaszöget és 18 fokos hátsó terepszöget enged
A 32 fokos első terepszög jó, de a nagy tengelytáv és a hosszú plató csak 20 fokos rámpaszöget és 18 fokos hátsó terepszöget enged
Fotó megosztása:
14/53 A gyári tetőkorlát a Navara egyik legszebb részlete
A gyári tetőkorlát a Navara egyik legszebb részlete
Fotó megosztása:
15/53 A 3,2 méteres tengelytáv miatt könnyen felül
A 3,2 méteres tengelytáv miatt könnyen felül
Fotó megosztása:
17/53 Teljesen felesleges bele, de ettől lesz menő
Teljesen felesleges bele, de ettől lesz menő
Fotó megosztása:
18/53 Cseh rendszámmal érkezett; a Nissan közép-kelet európai központja is ott spórol, ahol tud
Cseh rendszámmal érkezett; a Nissan közép-kelet európai központja is ott spórol, ahol tud
Fotó megosztása:
19/53 Minden elképzelhető extra kipipálva, mégsem lesz prémiumautó a nagy Nissanból
Minden elképzelhető extra kipipálva, mégsem lesz prémiumautó a nagy Nissanból
Fotó megosztása:
21/53 Jellegzetesen terepjárós a meredek műszerfal
23/53 ...motoros ülések, hat légzsák, napfénytető, automata váltó...
...motoros ülések, hat légzsák, napfénytető, automata váltó...
Fotó megosztása:
25/53 A műszerfal a hagyományos japán minta szerint készült
A műszerfal a hagyományos japán minta szerint készült
Fotó megosztása:
26/53 A kis ikonon követhető, aktív-e a 4x4, be van-e kapcsolva a felező
A kis ikonon követhető, aktív-e a 4x4, be van-e kapcsolva a felező
Fotó megosztása:
27/53 Ez a kis forgókapcsoló csinál sárdagasztó rémet az országúti rémből
Ez a kis forgókapcsoló csinál sárdagasztó rémet az országúti rémből
Fotó megosztása:
29/53 A tempomat, a hifi és a telefon a kormányról vezérelhető
A tempomat, a hifi és a telefon a kormányról vezérelhető
Fotó megosztása:
30/53 Hétfokozatú automata váltó jár a V6-os háromlitereshez
Hétfokozatú automata váltó jár a V6-os háromlitereshez
Fotó megosztása:
31/53 A rádió hangolásához már át kell hajolni az utas ölébe, annyi a gomb a középkonzolon
A rádió hangolásához már át kell hajolni az utas ölébe, annyi a gomb a középkonzolon
Fotó megosztása:
33/53 A Nissan semmit nem bízott a véletlenre: érintőképernyő plusz tekerhető és nyomkodható menüvezérlő, plusz számgombok a rádióhoz
A Nissan semmit nem bízott a véletlenre: érintőképernyő plusz tekerhető és nyomkodható menüvezérlő, plusz számgombok a rádióhoz
Fotó megosztása:
34/53 Hazudik, kérem, volt az 12,4 liter is a teszthét végére, pedig nem nyomtam ki a szemét
Hazudik, kérem, volt az 12,4 liter is a teszthét végére, pedig nem nyomtam ki a szemét
Fotó megosztása:
35/53 A navigáció okos és gyors, a grafikája pedig a Tron világába visz
A navigáció okos és gyors, a grafikája pedig a Tron világába visz
Fotó megosztása:
37/53 A tolatókamera nagyon hasznos holmi, hátra a három réteg üvegen át reménytelen szabad szemmel kilátni
A tolatókamera nagyon hasznos holmi, hátra a három réteg üvegen át reménytelen szabad szemmel kilátni
Fotó megosztása:
38/53 Nem memóriás, de motoros a két első ülés
Nem memóriás, de motoros a két első ülés
Fotó megosztása:
39/53 Nem hiányzott a harmadik pedál
Nem hiányzott a harmadik pedál
Fotó megosztása:
41/53 A Bose hifi csodásan szól
A Bose hifi csodásan szól
Fotó megosztása:
42/53 Hátul elég kényelmetlen, az utasoknak a nyakukban a térdük
Hátul elég kényelmetlen, az utasoknak a nyakukban a térdük
Fotó megosztása:
43/53 Mire nem jó egy pickup: végre hazahoztam a kertből a két éve bomladozó tűzifa-kupacot. És a kutya se koszolja a csomagtér szőnyegét
Mire nem jó egy pickup: végre hazahoztam a kertből a két éve bomladozó tűzifa-kupacot. És a kutya se koszolja a csomagtér szőnyegét
Fotó megosztása:
45/53 Masszív keresztlengőkar elöl
Masszív keresztlengőkar elöl
Fotó megosztása:
46/53 Hagyományos merevtengely hátul. A Navara hasmagassága 23 centi
Hagyományos merevtengely hátul. A Navara hasmagassága 23 centi
Fotó megosztása:
47/53 A V6-os 231 lóerős és 550 Nm nyomatékot tud
A V6-os 231 lóerős és 550 Nm nyomatékot tud
Fotó megosztása:
49/53 Árkon átkelni sem gond a hátsó sperrel
Árkon átkelni sem gond a hátsó sperrel
Fotó megosztása:
50/53 5,4 méter, az nagyon hosszú ám!
5,4 méter, az nagyon hosszú ám!
Fotó megosztása:
51/53 A Navara minden téeszautók legmenőbbike, de otthonra inkább egy könnyebb, takarékosabb kis pickup kéne
A Navara minden téeszautók legmenőbbike, de otthonra inkább egy könnyebb, takarékosabb kis pickup kéne
Fotó megosztása:
53/53 A menetkomfort persze nem egy személyautóé, de egy kis hátfájást igazán megérdemel, aki egy 12,5 milliós kocsival akar ÁFÁ-t spórolni
A menetkomfort persze nem egy személyautóé, de egy kis hátfájást igazán megérdemel, aki egy 12,5 milliós kocsival akar ÁFÁ-t spórolni
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Motor
2991 cm3, Dízel, V6
Teljesítmény
231 LE
Nyomaték
550 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
9,3 sec
Végsebesség
195 km/h
Fogyasztás (vegyes)
9,5 l / 100 km
Hiába a luxus, nem lesz luxusautó
A létraalvázas, merev hátsó tengelyes, kapcsolható összkerékhajtású pickupok akkor sem lesznek kényelmes, tágas luxuskocsik, ha a világ összes prémiumszolgáltatását belezsúfolják. Nincs is erre jobb szemléltető eszköz, mint a leg-leg Navara a Nissantól.
A kilincs alól sejtelmesen derengő térvilágítás fogad, hogy ne lépjek kutya- ló-, netán tehénszarba, amikor beszállok a tanyán a kocsiba. Fűthető, elektromos mozgatású bőrülésből nyomkodhatom az érintőképernyős, és gombos menüvezérléssel is ellátott navigációt, miközben dobhártyámat lágyan masszírozza a Bose hifi csodás hangzásvilága.
A kormány gombjairól szabályozhatom a sebességet, vehetem fel vagy tehetem le a Bluetooth-kapcsolattal a kocsihoz kötött telefonomat, vagy adhatok hangutasítást a számítógépnek.
A fényszórók és az ablaktörlők automatikusan élednek, ha kell, a kétzónás automata klíma finoman tartja a beállított hőfokot. Menetstabilizáló elektronika vigyáz rám, hogy le ne sodródjak az útról, hat légzsák vigyáz rám, ha mégis lesodródnék.
És, bár sima úton nagyon csendes és meglepően stabil a luxusteherautó, minden apró aszfaltrepedést azonnal megérzek a csigolyáim között. Hiába, a japán pickupok tervezésénél nem az utasok elandalítása, hanem a tartósság és a széleskörű felhasználhatóság volt a fő szempont, és a Navara egy japán pickup. Akkor is, ha V6-os dízelmotorral és hétfokozatú automatával próbálják elhitetni róla: van annyira prémium, mint egy X5-ös.
Az önzáró hátsó differenciálmű segítségével remek keresztbeautózásokat művelhetünk az irdatlan bestiával, csak legyen hozzá tér
Az önzáró hátsó differenciálmű segítségével remek keresztbeautózásokat művelhetünk az irdatlan bestiával, csak legyen hozzá tér
V6-ossal nyomja le a mezőnyt
Van még ekkora blokk másik is a kategóriában, de a Toyota HiLux és az Isuzu D-Max háromliterese egyaránt soros négyhengeres elrendezésű. Ez meg V6, kellemes morajlással alapjáraton, hátborzongató mechanikus üvöltéssel fordulaton.
Hogy még nagyobb legyen a kontraszt a többi platóssal, a motorhoz hétfokozatú, finoman, bár elég komótosan kapcsolgató hétfokozatú automata váltó csatlakozik. Ha nem tollas kulccsal, hanem a mai divat szerinti kulcsnélküli, gombos indítással kelthetnénk életre, teljes lenne annak illúziója, hogy luxusterepjáróban ülünk. Ezt az illúziót erősíti a fogyasztás is.
A számítógép szerényen 10,7 liter gázolaj elégetését jelezte százon, de a kútnál utánaszámolva kiderült, volt az 12,4 is. Azért ez nem semmi, tekintve, hogy egyszer gyorsultam 130 fölé, és nagyjából 10 kilométeren át hódoltam a könnyű – nagyon könnyű – terepezésnek a 436 együtt töltött kilométer során. Különben csak kábé 1/3 autópálya, 1/3 országút és 1/3 város volt a mérésben, egy-két padlógáztól eltekintve teljesen épeszű közlekedéssel. Ez van: ekkora kocsi ennyit eszik.
A Navara minden téeszautók legmenőbbike, de otthonra inkább egy könnyebb, takarékosabb kis pickup kéne
Öt méter negyven, maradhat?
Egészen pontosan 5,396 méter hosszú, 1906 mm magas a Navara. 21,1 mázsát nyom üresen, tengelytávolsága 3,2 méter, hasmagassága 23 centi, a vaskos futóműelemek között szabadon örvénylik a menetszél. Ez a behemót kasztni éles ellentétet képez a ma divatos, takarékosságról, aerodinamikáról szóló autóépítéssel, nem csoda, ha fogyaszt is rendesen.
Városban elég esetlenül is mozog a 13,3 méter átmérőjű fordulókörével, a faltól falig majdnem négyet forduló kormánnyal. Tolatáskor pedig csak azért nem daráltam be vele a hozzám képest szánalmasan aprócska vacakokat Micrától Muranóig, mert tolatókamera segített észrevenni azt, amit a három réteg üvegen át hátrafelé esélyem se lett volna.
Na sebaj, majd terepen biztos mozgékonyabb lesz, gondoltam. Háááát….
Akik félreértették, mire való a Navara
Felül, leül
A 32 fokos közelítési rámpaszög, a 49 fokos oldaldőlés-tűrés, a 23 centis hasmagasság ígéretes, de az irdatlan tengelytáv és a jókora hátsó túlnyúlás nagyon lekorlátozza a lehetőségeket: a rámpaszög már csak 20, a hátsó terepszög 18 fok. A gázlómélységet sem értem: vajon mi a fene lóghat be olyan mélyre, hogy a 18 colos kerekeken trónoló Navara gyári állapotában csak 45 centis vízen hajthat át?
A gyakorlatban is hamar kiderült: bár a földutakon, kijárt makadámúton csendben, magabiztosan, kikapcsolt ESP-vel élvezetesen meg-megfarolva tör előre a bivalyerős Nissan, már egész szolid mélységű árkokon is gond az átkelés a felülő küszöbök és a leülő far miatt.
Sok ÁFÁ-t lehet vele elcsalni
Magyarországon az ilyesfajta pickupokat, pláne a legnagyobb Navarához hasonlóan felextrázott bőrös-fullos kocsikat jellemzően nem azért veszik, mert földméréshez, permetezés-hatásvizsgálathoz, lelőtt szarvasok elfuvarozásához keres autót a vevő.
Ezeket a kocsikat jórészt személyautóként használják, viszont nagyon boldogan költik a tulajok tejre és kenyérre azt a pár forintot, amit megspórolhatnak a vételárból visszaigényelhető ÁFÁ-n, majd a gázolaj folyamatosan visszaigényelhető fogyasztási adóján.
A Navara V6 bruttó alapára 12,4 millió forint, és ez látszik is rajta, kívül-belül. Mindenesetre én megértem, miért cseh rendszámos kocsit kaptunk tesztre. El nem tudom képzelni, ki a fenének kéne ez a szomjas V6-os a tökéletesen elegendő erőt kínáló négyhengeres helyett, kétmillióval drágábban.
Ha csak nem a Queen Maryt vontatgatja le nyáron az Adriára vele a tulaj – ahhoz talán nem elég a 450 Nm és a 190 lóerő.