Tanulságos közleményben koppint  Budapest főpolgármesterének orrára a Lehet Más a Politika párt.
Mint írják: „Tarlós István legutóbbi nyilatkozatai a dugódíjjal kapcsolatban érthetetlenek és romboló hatásúak. Súlyosan veszélyeztetik a BKV fejlesztését, a közlekedési dugók enyhítését, a városi környezet javítását segítő eszköz bevezetését. A behajtási díj nem a város költségvetési lyukainak betömítésére szolgál, és úgy kell bevezetni, hogy a lakosság ne egy újabb sarcként élje meg.”

Tarlós megsarcolná az autósokat? 1
Tarlós megsarcolná az autósokat? 13


Tarlós István épp tegnap nyilatkozott a témában, szerinte a BKV januárban csődbe megy, veszélybe kerülhet több közlekedési beruházás – így a 4-es metró is -, ha nem változtatnak a finanszírozási rendszeren. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy Budapestnek „forrásteremtési lehetőségre” van szüksége. Tarlós István elmondta: nem szeretnének éveken keresztül támogatásért „rohangálni” a kormányhoz, ezért is kérik, hogy engedjék kivetni a közlekedési adót és a dugódíjat, amelyekből tíz-húszmilliárd forintos éves bevételt remél a főváros.

Az LMP is egyetért azzal, hogy a díjat a lehető leghamarabb be kell vezetni, de szerintünk Tarlós István félreérti a dugódíj lényegét, és ezzel az indoklással azt éri el, hogy a városlakók csak újabb sarcként élik majd meg ezt a fontos közlekedésszervezési eszközt.

Közleményükben felhívják a figyelmet, hogy a BKV egyik legnagyobb problémája az, hogy az állam a kötelező kedvezményeket nem fizeti ki, ezzel évente kb. 18 milliárd forintot bukik a cég. „Ha ez így marad, akkor a dugódíj is átvándorol majd az állam feneketlen zsebébe.”

Rámutatnak: a dugódíjat nem pénzügyi kényszerhelyzet miatt kell bevezetni, hanem hogy tisztább legyen a levegő, és csökkenjen a zsúfoltság. A dugódíjat alkalmazó városokban (pl. Szingapúr, Stockholm, London) a behajtási díj bevezetését a közösségi közlekedés fejlesztése előzte meg, hogy valódi alternatívát jelentsen az autósoknak. Budapesten is ez lenne a helyes sorrend.

„A kezdetben alacsony – például egy liter üzemanyag árával azonos – behajtási díj bevezetésével egy időben sűríteni kell számos BKV járatot, ami új járművek vásárlását feltételezi, és át kell alakítani a BKV kőkorszaki jegyrendszerét. A minimum egy olyan, idő alapú jegyfajta bevezetése, ami nem bünteti az átszállásokat. „

Az LMP véleménye szerint növelni kell az autókról és a biciklikről BKV-ra váltást megkönnyítő P+R és B+R parkolók számát is. A dugódíj akkor elfogadható az embereknek, ha az ebből befolyó bevételeket a közlekedési rendszer fenntartására és fejlesztésére költik, szolgáltatást kapnak érte. Míg ha a dugódíjat elnyeli a költségvetés, csak egyszerű sarc lesz.

Azt is írják, hogy a dugódíj várható – évi 30-40 milliárd forintos – bevételéből könnyedén biztosítható az induláshoz szükséges 30-35 milliárdos beruházás. A párt szerint megfelelő tájékoztatással és a szükséges fejlesztéseket időben befejezve a behajtási díj egyértelmű sikertörténet lehetne Budapesten is.