Mára a használt autók piacának maradt tapintható pulzusa, és a társadalom csúcsától eltekintve mindenki a levetett verdák között guberál. Még azok is, akik pár éve öltöny felsőben, fényes lépőben villantottak a friss, hiteles német nagyvas mellett.
Az autó kalapács alá került, de kis szerencsével a nyakkendő megmaradt, és ebben a pozícióban mégsem járhat Ladával az ember. Nem szégyen a használt, csak legyen rajta olimpiai karika, csillag, vagy vese, és emberünk máris kikerül a pókerasztal mellől kiröhögött lúzerek közül.
Tehát német prémium középkategóriás szedánt szeretnénk, tíz évnél fiatalabbat, 2-3 millió forintos ár között. Ebből a halmazból önhatalmúlag a BMW 3 E46-t és az Audi A4-est (B6) halásztuk ki egy gyors helyzetjelentésre.
Használt vesék olcsón, első tulajdonostól
Huszonéves férfiként én a BMW mellett állnék meg először. Nem csak azért, mert a honosított török nyomozó ilyen bajor géppel üldözte a gonoszt a Cobra 11-ben. Ez a külső még most sem fáradt el, és ha a megjelenés, betoppanás ereje számít, akkor a BMW nyerő.
Az 1999-ben bemutatott típus három év után kapott komolyabb ráncfelvarrást, ezzel a fizimiskával még mindig belefér az agyoncsépelt sportosan elegáns jelzőt viselő autók közzé.
A külcsín rendben, de mit rejt a belbecs?
Az E46 összeszerelési minősége példás, mai mércével mérve is egy csendes, hosszú utakra alkalmas autót kapunk a pénzünkért. A helykínálat viszont közepes, a hátsó sor kifejezetten szűkös, és a csomagtartó sem üti meg az kategóriában elvárt átlagot.
Üzleti utakra úgysem jön a család, a sofőr pedig minden szempontból kényeztetve érezheti magát, a vezetés minden ízében kellemes jelenség a BMW. Feltéve, ha nem a gyalázatosan lomha 316i kivitelre vadászunk, amit szinte csak a mi kedvünkért gyártottak a németek (Nyugaton 1895 köbcentis a 316i.) A legnépszerűbb nálunk ereje és takarékossága lévén a dízelmotorral szerelt verzió. A 136 lóerős 320d fogyasztása meggyőző,4,5 és 9,5 liter között mozog. Az átlag nem éri el a 7,5 litert vegyes forgalomban.
Sokan esküsznek a megbízhatóságra is, de mint minden dízelnél, itt is fenntartásokkal kell kezelni a legendákat. A motorokat érintő problémák között az adagoló hibáját kell megemlíteni, ami a 318d-ben és a korábbi 320d-ben okozhat lerobbanást vagy drága javítást. A nagy sebességről végrehajtott vészfékezéstől előbb-utóbb megvetemedő féktárcsát eredményez, amely szintén nem filléres tételként jelenik meg a szervizkönyvben.
Természetesen a hátsó abroncsok gyilkosaira is gondolt a BMW, a 330i hangja és ereje mindenkiből kihozza az állatot, 231 lóereje az Egyesült Államok leigázásán kívül mindenre elég.
A megszürkült eminenciás
Egy fokkal unalmasabb, de még mindig komoly benyomást kelt az Audi A4. Az ezredfordulón bemutatott teljesen új modell száműzte az addig Audira jellemző kerekded formákat és elindult a mára kiteljesedő agresszív külső ösvényén. Több formai elem a nagy testvér A6-ostól érkezett, így a felületes szemlélő könnyen összekeverheti a két autót.
Használt dízelek – Mit mond a szakértő?
Mielőtt bárki megvásárol egy 2,5 milliós használt dízelt, üljön be minél többe! Jobb híján taxikban is érdemes meghallgatni, milyen a hangja egy egészséges motornak.
Kopogás, kék füst: hagyjuk ott!
Nagyon rosszat jelent, ha gyorsításkor felkopog a dízel. Ez utalhat mechanikus motorhibára vagy az injektorcsere esedékességére. Kéken füstölő dízelt se vegyenek: vagy a turbón át ömlik be az olaj, vagy elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a szagáról különböztethető meg.
Amennyiben az alapjárati kiegyenlítés ellenére ingadozik az üresjárat, hagyjuk ott az autót! Ugyanez a teendő, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk.
Jobb a kisebb literteljesítmény
A próbaúton ellenőrizzük az autó teljesítményét 0-100-as gyorsítással! Nem jó, ha a gyári adatnál jobbat megy, mert tuningolt lehet, de elvárható, hogy az eredmény ne legyen másodpercekkel rosszabb a katalógusadatnál.
Akár közös nyomócsöves, akár PD TDI dízelről van szó, az azonos hengerűrtartalmú motorok közül a kisebb teljesítményű, alacsonyabb turbónyomású változatokat érdemes megvenni. Ha beérjük a gyengébbikkel, csökken a hajtáslánc terhelése. És ne felejtsük el az olajszint ellenőrzését, mert a feltöltőn át mindig távozhat némi olaj!
A közös nyomócsövessel hamarabb lehet baj
A tesztelt autók common rail és PD TDI technikája közül az utóbbival jellemzően később van baj, és javítása is kisebb érvágás. A konstrukció jóval régebbi, mint sokan gondolnák: a hengerenkénti adagoló-porlasztó elem a második világháborús Tigris tankokban is benne volt, persze nem elektronikus vezérléssel.
Nyíry István, a Nyíry Dízel Javító Kft. tulajdonosa
A mai kegyetlen hűvösséget árasztó „single frame” Audik mellett szinte szürke szamárnak hat ez az A4-es, de hivalkodásmentessége akár csábító is lehet. Józan, ésszerű választást sejtet, és ez a kép beülve sem változik meg. Precíz, lélektelen, de könnyen újszerűvé varázsolható a belső. A VW csoporthoz híven mintha mindent az Autóépítés XX. századi szabályzatának 3. javított kiadás alapján terveztek volna. Helykínálatban erősebb, mint a bajor vetélytársa, igaz hátul az égimeszelők szenvedhetnek a szűk fejtér miatt.
A tulajdonosok véleményei szerint komoly problémáktól mentes autóval állunk szemben, a motorkínálat 1.6 literes benzines belépő darabja akárcsak a BMW-nél itt is a felejthető kategóriába tartozik. Kevés is fogyott belőle, nálunk legnépszerűbb a gázolajat csak nassolásképp fogyasztó, jó erőben lévő 1.9 PD TDI motor.
Hátránya hogy remegős járását még a rezgés, és hangszigetelés mesterinek számító Audi mérnökök sem tudták elrejteni. Ott rotyog velünk minden kilométeren, kíméletlenül. Szerencsére a hang mellé erő párosul, már alul kellő nyomatékkal húz, autópályán vígan suhan alacsony fordulat mellett hatodikban, és 6-6,5 liternyi gázolajjal megelégszik átlagban.